Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är du rustad och förberedd?

Nej
Ja
Delvis

Författare Ämne:  Hemberedskap  (läst 22075 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hemberedskap
« Svar #120 skrivet: 21 feb-21 kl 13:50 »
Nu börjar ämnet slira iväg. Kom ihåg hemberedskap!  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #121 skrivet: 22 feb-21 kl 09:53 »
Problemet är fortfarande att ska man planera för det riktigt extrema. Eller räcker det med det som är normalt?

Har man tex när det gäller värme ved för 2 års förbrukning så är man väl försedd om det böir en extremvinter.
Jag håller på att bygga upp ett vattenförråd.  NZ och Australien är det vanligt att folk har 40-100 kbm lagrat vatten, det kan nog bli ett sådant med tiden.
Men det får bli ett par IBC tankar till en början och tunnor vilket innebär att jag har dryga 3000 liter för en torr sommar.

Fetade det jag svara på......

Det jag fått lära mig en gång i tiden, continuity & contingency.
Hur man klarar det fortlöpande och om det skiter sig hur gör man då?
Att kunna förutsäga och se vad som kan skita sig. (inte bara ha en extra toarulle hemma,,pun intended :)  )

Det normala pluss att kunna tänka och planera för när det riktigt skiter sig och vad är det som kan skita sig!

Jag tror/inbillar mig att jag är garderad och har lite typ: hur fasingen fixar vi det här attityd, vad är lagligt och inte lagligt osv :)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hemberedskap
« Svar #122 skrivet: 23 feb-21 kl 00:49 »
Fetade det jag svara på......

Det jag fått lära mig en gång i tiden, continuity & contingency.
Hur man klarar det fortlöpande och om det skiter sig hur gör man då?
Att kunna förutsäga och se vad som kan skita sig. (inte bara ha en extra toarulle hemma,,pun intended :)  )

Det normala pluss att kunna tänka och planera för när det riktigt skiter sig och vad är det som kan skita sig!

Jag tror/inbillar mig att jag är garderad och har lite typ: hur fasingen fixar vi det här attityd, vad är lagligt och inte lagligt osv :)

Om man kollar på katastroftillstånd de senaste åren i vår klimatzon så verkar de handla om : antingen för mycket vatten=översvämningar så hus blir översvämmade, dricksvatten kontaminerat, lite eller ingen ström, samt att roddbåtar funkar bättre än bilar

eller så är det katastrof med för lite vatten och skogsbränder. Typ sommaren 2018 x 5-10

eller otroligt massa mer snö än vanligt + storm + låga temperaturer, allt i kombination med varaktighet.

har inte tagit med 'vanlig' storm på sommarhalvåret, kanske borde det. Stormen Per m f l, det var folk som var utan ström en månad eller mer.

Det lagliga ... om elen + andra basfunktioner inte funkar efter x antal månader, och din ved börjar ta slut... då kanske börjar det bli läge att ta ner några trän i Sveaskogen som du bor granne med. Har du inte soppa till motorsågen så är det bra med såg o yxa.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hemberedskap
« Svar #123 skrivet: 23 feb-21 kl 10:08 »
För att det ska vara "bra med såg och yxa" kräver enorma träning session. Om jag svarar endast med mina erfarenheter;
 
Det går inte att fälla ner ett träd med yxa utan att få spjälkning så kallade barber chair effekten. Vilken kan sluta illa och göra saken värre.

Och det går bara att såga några cm sedan börjar sågen fastna, vidare än så kommer man inte med en mans hand kraft.

Men naturligtvis blir hela överlevnad processen mycket enklare om man har en rik skog som granne. Ved (på andra sätt), vatten, säkerhet och oändligt olika sätt att skaffa mat om man har rätta typer av fantasier och förbereder sig därefter med rätta typer av utrustning.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #124 skrivet: 23 feb-21 kl 13:12 »
Det går alldeles utmärkt att fälla träd med såg och yxa. Det ska bara göras med rätt redskap och på rätt vis. Det ska vara en riktigt vass tung yxa till fällskäret och till sågkapet en timmersvans (stor grovtandad handsåg) som är välfilad och skränkt. Sen behövs det kunskap och träning.
kretslopp

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemberedskap
« Svar #125 skrivet: 23 feb-21 kl 14:57 »
Och, inte minst att en ovan/otränad trädfällare inte gapar över för mycket, utan börjar med att fälla måttliga träd, sly mm som man inte kan göra bort sig alltför mycket med.
I ett krisläge där man behöver ved akut, ger man nog sig inte på färska växande träd, utan man börjar att plocka pinnar, bryta ner torrträd mm som redan har börjat torka.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hemberedskap
« Svar #126 skrivet: 23 feb-21 kl 16:48 »
Näe, är det ved akut så är färska träd ingen höjdare att ge sig på... inte bara svårigheten att fälla... tänkte även att torrt virke brinner bättre. Fast torrträd som står är lite luriga... dom skulle jag inte rekommendera till en nybörjare. Finns alltid något träd som ligger ner.

För övrigt finns det en massa andra problem förknippat med manuell träfällning. Hur många här har prövat att kånka ut ett träd manuellt från en skog? Det är ett jävla jobb... Men visst är det möjligt. Jag gör det då jag ännu inte har lämpligt fordon för att göra det. Jag har en särskild manuell vagn som jag kan köra ut trädet i bitar. Men det är en del jobb.

Tror att vid total samhällskollaps kan man fördröja den egna katastrofen en aning genom att vara förberedd men. Några längre tider? Nä, tror inte det... det kommer alltid köra sig på något som man saknar eller inte tänkte på. Kommer sluta med att det var en massa grejer man inte tänkte på. Så kallade "hoppsan..."

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hemberedskap
« Svar #127 skrivet: 23 feb-21 kl 17:30 »
En alldeles utmärkt spisved är grangenar. Innehåller mycket energi och torkar lätt. Lätt att hitta lätt att kapa. Om duska hugga upp en gren i vedbitar med yxa så ska du lägga snittet i 45 grader istället för 90 grader. Så går det lättare.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #128 skrivet: 24 feb-21 kl 13:14 »
Ja, bor man i skogen och är frisk så är det inget problem att hämta brännved i skogen. Värre för de stackare som bor på slätten, eller ännu värre de som bor i staden.

Men det finns alltid folk som klantar sig, ibland så man blir förvånad hur de lyckats att bli så gamla som de är...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemberedskap
« Svar #129 skrivet: 24 feb-21 kl 15:19 »
Som sagt, torrträd brinner bättre än färska. Dessutom kan de vara i princip torra nog att elda redan när de står i skogen. Torrfura som långsamt skuggats ihjäl i en granskog är prima grejer. Har man hällmark med tallar kan man även gå omkring med stege och fogsvans och ta vara på de många döda grenarna som brukar finnas. Alldeles utmärkt ved och träden kommer inte sakna dom. Grangrenar har jag eldat många kubik också, de är bra men man får ju kasta in flera åt gången. De brukar också vara nästan torra redan när man tar dom från träden, inte mycket plats i den kompakta veden för någon väta. Man kan även låta grangrenarna ligga kvar i skogen ett år och gotta till sig, de blir också bättre när barken börjar ramla av.

Om man fått lov att plocka i produktionsskog finns det nästan oändligt med ved på ett hygge. Grenar, kvarlämnade träd som blåser ner, träd som lämnats men dött av de ändrade betingelserna samt gallringsved. Allting hänger på om man har en liten stuga som klarar sig på små mängder ved, eller om man har en stor villa som kräver 10+ kubik torr björkved per år. Förr klarade man vintern i backstugorna på att elda ljung och kottar, men det går ju inte nu när folk bor i dagens stora palats.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hemberedskap
« Svar #130 skrivet: 24 feb-21 kl 15:46 »
Sedan hänger det ju på att man har tid att plocka pinnar. Om jag bara ägnade dagarna åt att städa i skogarna häromkring, skulle jag kunna värma en herrgård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 6 användare (1 dolda)
Anders Flix, xaelanar, Själv är bäste dräng, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser