Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympa päron på oxbär?  (läst 1485 gånger)

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
Ympa päron på oxbär?
« skrivet: 21 apr-21 kl 09:38 »
Jag har läst en del på nätet att man kan ympa päron på häckoxbär, rönn och häggmispel. Bland annat här https://growingfruit.org/t/compatibility-grafting/4664/49 och här https://www.goodfruit.com/the-big-push-for-a-dwarfing-rootstock/
Den info jag hittat säger att päron som har sitt ursprung i Ussuri/Manchuriskt päron också fungerar OK att ympa på rönn.

Har någon här provat ympa päron på något annat än päron och hur gick det i så fall?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-21 kl 13:24 »
Har inte själv provat men sätt filmer där folk i USA/ Kanada ympar päron på ask (mountain ash). Det vore ju coolt att testa :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-21 kl 15:05 »
Har inte själv provat men sätt filmer där folk i USA/ Kanada ympar päron på ask (mountain ash). Det vore ju coolt att testa :)
Mountain ash är rönn, inte ask

 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-21 kl 16:58 »
Haha :) Då är det rönn som funkar enligt vad jag sätt :P Tack där!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-21 kl 17:07 »
Ja rönn ska funka även om jag inte provat själv :) Frågan är om en ymp från päron som är förädlade från ussuri/manchuriskt päron har bättre chans att överleva en längre tid än andra sorters päron. Jag är helt novis på ympning men tycker att det verkar spännande att försöka sig på päron på häckoxbär för att se om man kan få ett extra härdigt mini-träd.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-21 kl 13:41 »
Svarar på min egen fråga  ;) Gjorde ett försök att ympa päron på bärhäggmispel och så här långt ser det hoppfullt ut. Ympen har växt ca 50 cm och ser frisk ut. Hur länge den överlever och om den kommer att ge frukt återstår att se. Ympkvisten är inte härdig nog för platsen men jag håller tummarna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ympa päron på oxbär?
« Svar #6 skrivet: 09 jul-21 kl 13:58 »
Så spännande, jag sätter ett tassavtryck


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser