Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd  (läst 1141 gånger)

louise

  • Gäst
rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« skrivet: 02 jun-09 kl 20:32 »
jag vet inte hur besvärlig jag ska vara. Grannens skog välte, rötterna stod på min betes/åkermark, stängslet rycktes upp. Nu är skogen röjd, rotvältorna tillbakavälta, men det går ändå inte att stängsla där gränsen går. Antingen får jag göra det i zickzack, göra speciallösningar över rotvältorna (men hur fan då?) eller flytta in hela gränsen knappt två meter.

Råd? Först - hur gnällig ska man vara över en så pass liten yta? Fast.. för mig är de nändå stor. Sträckan är ca hundra meter, å det blir cirka 150 kvm som jag inte kan använda.

sen - om man ska gnälla, bästa lösningen? Mitt eget försäkringsbolag har varit här och inspekterat, får se vad de säger också.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« Svar #1 skrivet: 02 jun-09 kl 20:56 »
De rötter som finns på din mark är dina, oavsett var stammen står, samma gäller grenar.  Försäkringen bör gälla för skador på din mark.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

freme

  • Inlägg: 20
SV: rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 09:08 »
Se det som så. Nu när granens skog har blåst ner kommer du få en ökad produktion av gräs och gröda.
Detta för att skogen nu inte suger mer vatten och mer regn når marken.
Med denna mer produktion kan vara värt att göra speciallösningar.
Oavsett om marken är torr eller blöt blir det fuktigare nu detta kommer hålla i sig i 10-15 år.
Själv har jag hägnat ca 10 ha Grudrun hygge så jag vet att det går även utan grävmaskin.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

louise

  • Gäst
SV: rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 19:53 »
inte ännu blötare... där är redan blött så det räcker. Runt den ängen/åkern är det ett igenvuxet dike, särskilt blött är det längs den gamla skogsgränsen.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 10:14 »
Får jag bara fråga om du har tagit upp saken med din granne? Han kanske kan hjälpa dig att fixa så att du kan stängsla? Innan du blir besvärlig menar jag, så kan man ju testa den vänliga vägen först....
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

louise

  • Gäst
SV: rotvältor, åkrar å fastighetsgräns - råd
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 19:26 »
Nä, jag vill överhuvudtaget inte ta upp något någon väg förrän jag fått pejl på lite vanlig praxis. Även att ta upp det den snälla vägen kan ju uppfattas som jävligt besvärligt om man är helt ute och cyklar i ansvarsfördelning.

Det var inte meningen att jag efter den här diskussionen skulle ta upp det den aggressiva vägen heller, utan jag vill kolla om jag mööjligen skulle ta upp det den vänliga vägen.

Just nu har allt slutat med att försäkringsbolaget ersätter mig för nytt material, uppsättning och tillbakaflyttning då rotvältorna satt sig på plats. Jag får nog vara nöjd så.

Men att rotvältor som nu står en meter över marken ska lägga sig på plats får de lura i nån annan. Men, värdet på marken motsvarar nog vad jag får i ersättning för att flytta tillbaka stängslet. Så jag får leva med att det står 3 meter innanför min gräns verkar det som.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare
Anders Flix, Hon-med-gässen, Marcus81, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser