Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt och bär i zon 7  (läst 11388 gånger)

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
Frukt och bär i zon 7
« skrivet: 26 jan-21 kl 20:00 »
Jag är intresserad av tips på sorter och erfarenheter av bär och frukt för hårt klimat. Till saken hör att jag har begränsad tid för att sköta om växterna, ca 4 veckor totalt vår till höst ett "icke-coronaår" och inget växthus.

Vad fungerar att odla i zon 7 som inte kräver konstant skötsel? Fram till nu har jag på försök grävt ner blåbärstry och namnsorter av gullrips plus bärhäggmispel och några krusbärsbuskar. Sedan tidigare finns rabarber, vresros, rönn och röda och svarta vinbär på gården.

Jag har en önskelista men vill gärna höra om någon har erfarenhet av att odla dessa eller kan ge tips på andra sorter.

Luddkörsbär
Surkörsbär - Carmine Jewel, Lettisk låg
Äpple - Norland, Borgovskoje, Heta
Prydnadsapel - Dolgo
Päron - Kafedralnaja, Tshizovskaja
Aronia - Viking
Rönnhybrider - Desertnaja, Titan, Likjornaja
Havtorn - Eva, Otto

 

korren

  • Inlägg: 230
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #1 skrivet: 28 jan-21 kl 13:22 »
Har inga tips men har du kollat upp

https://www.blomqvistplantskola.com/

Som du själv skrivit finns ju många nya spännande ryska sorter.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=98409

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #2 skrivet: 28 jan-21 kl 17:45 »
Tack korren!
Blomqvist har jag koll på, det mesta på min önskelista finns där. Skulle ändå kännas lite tryggare att veta om någon provat och lyckats innan jag beställer  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #3 skrivet: 28 jan-21 kl 18:41 »
Leta reda på forsnäs hemman som finns i Vilhelminatrakten och har odlat där de senaste 10 åren eller mer.

Dom har bra koll på vad som funkar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #4 skrivet: 29 jan-21 kl 20:12 »
Här finns långa listor på ffa ryska sorter, kanske kan ge något.

Foreign fruit cultivars suitable for Finnish climate  —preliminary experiences and recommendations:

https://www.darzkopibasinstituts.lv/sites/dobele/files/files/lapas/2-Kauppinen%20oral%20pres%20of%20fruits%20Riga%2017.8.16.pdf

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #5 skrivet: 29 jan-21 kl 21:21 »
Leta reda på forsnäs hemman som finns i Vilhelminatrakten och har odlat där de senaste 10 åren eller mer.

Dom har bra koll på vad som funkar.

Tack! Jag läser deras blogg ffa vad gäller odling. Forsnäs hemman har ännu hårdare klimat, kallare än zon 8 som de själva beskriver det, men deras erfarenheter är förstås jättenyttiga att dra lärdom av.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #6 skrivet: 29 jan-21 kl 21:35 »
Här finns långa listor på ffa ryska sorter, kanske kan ge något.

Foreign fruit cultivars suitable for Finnish climate  —preliminary experiences and recommendations:

https://www.darzkopibasinstituts.lv/sites/dobele/files/files/lapas/2-Kauppinen%20oral%20pres%20of%20fruits%20Riga%2017.8.16.pdf

Tack, intressant läsning! Har hittat en del på ryska sidor och även amerikanska och kanadensiska som gör mig nyfiken men problemet är de strikta importreglerna och att hitta återförsäljare i europa.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #7 skrivet: 30 jan-21 kl 14:30 »
Jag har havtorn ( Lord + hans 2 ryska damer , minns inte namnet), får mängder av bär. Buskarna är ca 10 år och de 6 sista åren har de gett ca 10-12 liter bär. Vinbär, svart, röd o vit. Lettisk buskkörsbär växer som bara den och gav i fjol 2 liter bär, andra året. 3 olika äppelträd, växer bra men ännu ingen skörd att tala om. Men de äpplen som vart var goda. Vi har lätt sandjord och zon 7.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #8 skrivet: 30 jan-21 kl 20:52 »
Tack fjällfäll! Vet du möjligtvis vilken sort de vita vinbären är? Är också nyfiken på vilka äppelträd du har.
Kul att höra att både körsbär och havtorn fungerar för dig. Jag har tyngre jord men får försöka ordna med bra dränering i planteringsgroparna.
« Senast ändrad: 30 jan-21 kl 21:23 av Bulleulle »

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #9 skrivet: 31 jan-21 kl 09:09 »
Jag har ju en trädgårdsmästare hos mej ( fyrbent ;D ) som tyckte att namnremsorna på äppelträden såg så fula ut.Så jag vet inte mer än att det var 2 vinteräpplen och 1 sommaräpple. Vinbärsbusken är begravd i snön till april men där är nog namnremsan kvar. Körsbärsbusken ger massor av SMÅ söta bär. Verkligen goda. Havtornen har nästan blivit ett ogräs här. De sänder iväg rotskott åt alla håll. Men det tar ju ett par år innan man vet om det är honplanta som är värd att spara. Samt att de växer på "rätt" plats. Hanplantor ska ju stå först från det håll det blåser mest. De är ju vindpollinerande.
Satte en Aronia i fjol men hunden gick hårt åt den med, men den tog sig någorlunda till slut. Hoppas han har blivit ordentligare till sommaren ;D, hunden alltså.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #10 skrivet: 31 jan-21 kl 14:19 »
Jag har ju en trädgårdsmästare hos mej ( fyrbent ;D ) som tyckte att namnremsorna på äppelträden såg så fula ut.Så jag vet inte mer än att det var 2 vinteräpplen och 1 sommaräpple. Vinbärsbusken är begravd i snön till april men där är nog namnremsan kvar. Körsbärsbusken ger massor av SMÅ söta bär. Verkligen goda. Havtornen har nästan blivit ett ogräs här. De sänder iväg rotskott åt alla håll. Men det tar ju ett par år innan man vet om det är honplanta som är värd att spara. Samt att de växer på "rätt" plats. Hanplantor ska ju stå först från det håll det blåser mest. De är ju vindpollinerande.
Satte en Aronia i fjol men hunden gick hårt åt den med, men den tog sig någorlunda till slut. Hoppas han har blivit ordentligare till sommaren ;D, hunden alltså.

En sån trädgårdsmästare har jag också  ;D men min föredrar att gräva upp och tugga på blomsterlökar.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #11 skrivet: 08 feb-21 kl 19:11 »
Jag vet inte om det redan finns en tråd om ympning och ber i så fall om ursäkt om frågan inte hör hemma här.

Har någon provat att ympa päron på  grundstammar av rönn, oxbär eller bärhäggmispel för att öka härdigheten en smula?

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #12 skrivet: 03 apr-21 kl 22:17 »
Är nyfiken på nutkahallon (Rubus parviflorus) som verkar härdig, någon som provat?
Är också nyfiken på Riverbank Grape (Vitis riparia) som verkar vara härdig till zon 2 i USA och kanske skulle funka i norr. Även om druvorna inte mognar i Lappland tycker jag den är spännande som klätterväxt. Hittar väldigt lite på svenska sidor men kanske någon här vet mer?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #13 skrivet: 04 apr-21 kl 07:48 »
Är nyfiken på nutkahallon (Rubus parviflorus) som verkar härdig, någon som provat?
Är också nyfiken på Riverbank Grape (Vitis riparia) som verkar vara härdig till zon 2 i USA och kanske skulle funka i norr. Även om druvorna inte mognar i Lappland tycker jag den är spännande som klätterväxt. Hittar väldigt lite på svenska sidor men kanske någon här vet mer?
Jag har provat Vitis Riparia här hos mig i zon 3, och det var väl ingen riktig hit. Dels vaknar den sent på våren, riktigt sent. Sedan växer den ganska bra under sommaren, men slutar inte på hösten förrän frosten tar den. Då fryser en stor del av årstillväxten bort. Men den kanske fungerar bättre i norra Sverige som har mer av ett inlandsklimat. Men du får sätta den mot en varm södervägg så den får tillräckligt med sommarvärme.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #14 skrivet: 04 apr-21 kl 08:47 »
Tack för info om Vitis Riparia i zon 3! Jag kanske är lite för hoppfull som vanligt men det är så lockande att odla något som liknar vindruvor :)
Jag läste att man kan odla den som grönsak och skörda unga blad och klängen och sedan klippa ner den varje höst https://wildfoodshomegarden.com/RiverBankGrape.html. Det blir inte mycket till klätterväxt då men jag kanske provar ändå.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #15 skrivet: 04 apr-21 kl 09:30 »
Är nyfiken på nutkahallon (Rubus parviflorus) som verkar härdig, någon som provat?


Hallon växer ju värre än ogräs här uppe i norra Västerbottens inland

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #16 skrivet: 04 apr-21 kl 10:05 »
Hallon växer ju värre än ogräs här uppe i norra Västerbottens inland

Jodå  :) Finns gott om och vi försöker hålla efter så de inte tar över för mycket. Tycker nutkahallon är lite kul för att de är taggfria, har ganska stora vita blommor och lönnlika stora blad. Inbillar mig att den kan fungera lite mer som prydnad jämfört med skogshallon.
« Senast ändrad: 04 apr-21 kl 12:42 av Bulleulle »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #17 skrivet: 04 apr-21 kl 17:47 »
Humle, jordgubbar och hampa växer också fritt, samt nått konstigt träd med svarta bär.
Förädla humlen och drick, så kommer du att se allt möjligt du inte ser i vanliga fall.
Har inte koll på zoner, men äpplen funkar då utanför Umeå

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #18 skrivet: 04 apr-21 kl 18:46 »
Humle, jordgubbar och hampa växer också fritt, samt nått konstigt träd med svarta bär.
Förädla humlen och drick, så kommer du att se allt möjligt du inte ser i vanliga fall.
Har inte koll på zoner, men äpplen funkar då utanför Umeå
Det konstiga trädet med svarta bär är nog hägg.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #19 skrivet: 04 apr-21 kl 19:49 »
Humle, jordgubbar och hampa växer också fritt, samt nått konstigt träd med svarta bär.
Förädla humlen och drick, så kommer du att se allt möjligt du inte ser i vanliga fall.
Har inte koll på zoner, men äpplen funkar då utanför Umeå
Humle och jordgubbar har jag inte sett annat än planterade, men visst är de härdiga nog, hägg däremot växer vilt lite här och där. Umeå ligger i zon 5 men det finns äpplen som klarar zon 7 också, som det är där jag vill gräva ner dem. Vill gärna ha tips på bra sorter från någon som provat odla äpplen i Västerbottens inland.
« Senast ändrad: 05 apr-21 kl 09:03 av Bulleulle »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser