Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter ni idag? Vegetarisk version.  (läst 75663 gånger)

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #380 skrivet: 16 jun-22 kl 05:36 »

Btw. Någon som testat "Healthy Coke"? Smaksatt bubbelvatten med balsamvinäger? Har druckit äppelcidervinäger med bubbelvatten som jag faktiskt gillar (droppar inte mycket).


Jag använder kombucha med bubbelvatten som alternativ till läsk. Lite flytande honung och sen en femtedel kombucha och resten vatten.
För jag kan bara inte få i mig kombucha så lätt. Vet inte varför den blir så sur så fort!? Blir som vinäger redan efter några dagar. Vad gör jag för fel?
Och Scooby får jag bara fler och fler och så sätter jag fler och fler burkar som jag ändå inte kommer dricka upp.
Men just med bubbelvatten är det helt ok!
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #381 skrivet: 16 jun-22 kl 07:51 »
Jag använder kombucha med bubbelvatten som alternativ till läsk. Lite flytande honung och sen en femtedel kombucha och resten vatten.
För jag kan bara inte få i mig kombucha så lätt. Vet inte varför den blir så sur så fort!? Blir som vinäger redan efter några dagar. Vad gör jag för fel?
Och Scooby får jag bara fler och fler och så sätter jag fler och fler burkar som jag ändå inte kommer dricka upp.
Men just med bubbelvatten är det helt ok!

Du kanske har haft den för varmt? Dagar? Brukar bli perfekt efter 7 dagar exakt hos oss.

Du har inte i för mycket av startvätskan? En bekant hade i 1 liter startvätska per liter nytt te. Då gick det för fort. 1 dl per 1 liter vätska + ytkultur/Scooby. Har du en gigantisk Scooby kan du dela på den också.  Dock ska man inte minska mängden extra startvätska då det ökar risken för att något går fel (enligt vad jag fick lära mig för 15 år sedan)

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #382 skrivet: 16 jun-22 kl 18:30 »

Du har inte i för mycket av startvätskan? En bekant hade i 1 liter startvätska per liter nytt te. Då gick det för fort. 1 dl per 1 liter vätska + ytkultur/Scooby.

Det skulle kunna vara detta som är problemet!!
Tack för svar.
Jag tar säkert i 2.5dl startvätska till en liter nytt te.
Och efter en vecka luktar det definitivt vinäger och är så surt så käkarna blir så där så det drar ihop sig...
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #383 skrivet: 16 jun-22 kl 18:39 »
Det skulle kunna vara detta som är problemet!!
Tack för svar.
Jag tar säkert i 2.5dl startvätska till en liter nytt te.
Och efter en vecka luktar det definitivt vinäger och är så surt så käkarna blir så där så det drar ihop sig...
Det finns risk att du tappat en del av de goda bakterierna.
Skaffa ny garanterat bra startvätska.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #384 skrivet: 16 jun-22 kl 19:16 »
Det finns risk att du tappat en del av de goda bakterierna.
Skaffa ny garanterat bra startvätska.

Oh. Är det så också!?  ::)
Jag kanske ska prova att göra mig av med alla burkar och börja om med en helt ny sats...
Tack för tips!
« Senast ändrad: 16 jun-22 kl 22:17 av RinaRina »
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #385 skrivet: 17 jun-22 kl 07:21 »
Blomkålssoppa och focaccia igår kväll. Tillfrukost blev det havregrynsgröt och äppelmos.

 

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #386 skrivet: 27 jun-22 kl 20:24 »
En hummuswrap.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #387 skrivet: 05 jul-22 kl 19:39 »
Färskpotatis, vegetariska 'kött'bullar med örtkryddad creme Fraiche och picklad squash.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #388 skrivet: 05 jul-22 kl 20:04 »
Tortillapizza

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #389 skrivet: 05 jul-22 kl 21:49 »
Hemodlade jordgubbar och östgötskmjölk, det är väl laktovegetariskt och platsar i den här tråden ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #390 skrivet: 07 jul-22 kl 16:36 »
Sushi med vegansk tonfisk, gurka och morot.
Rullad med riset utåt sen rullad i sesamfrön med srisacha mayo, soja och wasabi till.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #391 skrivet: 07 jul-22 kl 18:00 »
Linssoppa, hård smörgås. Jordgubbar och glass.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #392 skrivet: 07 jul-22 kl 19:52 »
Kikärtsgryta till lunch idag.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #393 skrivet: 09 jul-22 kl 15:35 »
Stekta rispappersdumplings med fyllning av färs, stekta grönsaker och ris med jordnötssås.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #394 skrivet: 10 jul-22 kl 20:26 »
Varma mackor i toastjärnet nu på kvällen. Till lunch blev det pasta.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #395 skrivet: 11 jul-22 kl 19:36 »
Hembakad tjockbottnad pizza med fetaost och oliver. Till det romansallad,kebabsås och picklad rödlök.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #396 skrivet: 12 jul-22 kl 20:41 »
Havreris, hemmaodlade sockerärtor och hemmaodlade majrovor med linsfärs. Steks och kokas sedan ångkokas ihop i 30 minuter på låg temperatur. Blir så gott. Helt annan smak o konsistens.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #397 skrivet: 16 jul-22 kl 19:33 »
Direkt från grönsakslandet. Lök och potatissoppa med kokt ägg.
kretslopp

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #398 skrivet: 17 jul-22 kl 07:43 »
Hemmabakat bröd med grönkålspesto till frukost. Yess

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Vad äter ni idag? Vegetarisk version.
« Svar #399 skrivet: 03 aug-22 kl 10:37 »
Tidig lunch idag:
Slätmixad gul morotssoppa (Jaune du Doubs )  med chili (Jamaican Bell ), ingefära och kokosmjölk.
Med lite hembakt pizza från gårdagen.
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser