Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt  (läst 15381 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #20 skrivet: 03 aug-18 kl 15:07 »
Intressant Torbjörn
 Någon redan har nämnt denna motorn i något sammanhang?
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_218.pdf
Vissa anser att det ä smartaste som gjorts.
Visserligen oljebrännare.;)


Ungefär lika mycket fusk som med andra moderna VAG-dieslar. Det är bara när man kör EU:s standardiserade bränsleförbrukningstest som det går att komma ner till 0,3 l/mil med den, vid verklig körning är den inte snålare än alla andra småbilar med dieselmotor.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #21 skrivet: 03 aug-18 kl 15:13 »

Ang elektropneumatiskt styrda ventiler:
Freevalve heter ett koncept, dotter bolag till Köingsegg, det sysslar visserligen med det omvända MAX effekt.


Det är inget nytt, att styra ventiltiderna efter belastning på mer eller mindre komplicerade sätt gjorde man redan för över 100 år sedan i stora stationära fyrtaktsmotorer, som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden. Kan ta mig friheten att länka till ett Youtubeklipp på några sådana maskiner i drift. https://youtu.be/WGJhWu_ydfI

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #22 skrivet: 04 aug-18 kl 08:29 »
Ungefär lika mycket fusk som med andra moderna VAG-dieslar. Det är bara när man kör EU:s standardiserade bränsleförbrukningstest som det går att komma ner till 0,3 l/mil med den, vid verklig körning är den inte snålare än alla andra småbilar med dieselmotor.

Har inget intresse av att raljera korrigera utan skriver ganska förutsättningslöst,
försöker dela med mig av det jag kan....
i detta sammanhanget generats det -en förhastad slutsats.
-Det går att köra under 0,3L , -äger några exemplar..
Naturligtvis är det inga problem att köra över heller...... 8)
Omkring "0,3 liter/mil"
 I praktiken innebär det Skåne-Sthlm på 20L bränsle.
Inte av specifikt Lupo utan Audi A2 med växlingsrobot den modellen heter 1,2 TDI.
I Eco läge drar kopplingen så snart man släpper gasen, och man får ett" frihjul".
påminner om trådskaparens egen "pendelkörning" i sin
- Saab V4 som även den var intressant tekniskt när den
börjades säljas.
Det är tekniken/material/vikten som är intressant i detta sammanhanget.
« Senast ändrad: 04 aug-18 kl 09:29 av Silverhammer »

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #23 skrivet: 04 aug-18 kl 08:49 »
Det är inget nytt, att styra ventiltiderna efter belastning på mer eller mindre komplicerade sätt gjorde man redan för över 100 år sedan i stora stationära fyrtaktsmotorer, som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden. Kan ta mig friheten att länka till ett Youtubeklipp på några sådana maskiner i drift. https://youtu.be/WGJhWu_ydfI

Ny teknik bygger oftast på äldre innovationer som genomgår ett -"evolutionärt förlopp",
förändringar förbättring revision ibland försämring, om man vill kan dra en parallell till det det biologiska
-"evolutionärt förlopp", det som inte fungerar slås ut....
Nope inte något nytt -utan free valve och Koenigsegg ett koncept av de alla.
Även om du och jag är medvetna om det, så finns det en viss sannolikhet att inte alla är det....


« Senast ändrad: 04 aug-18 kl 09:36 av Silverhammer »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #24 skrivet: 04 aug-18 kl 10:26 »
Har inget intresse av att raljera korrigera utan skriver ganska förutsättningslöst,
försöker dela med mig av det jag kan....
i detta sammanhanget generats det -en förhastad slutsats.
-Det går att köra under 0,3L , -äger några exemplar..
Naturligtvis är det inga problem att köra över heller...... 8)
Omkring "0,3 liter/mil"
 I praktiken innebär det Skåne-Sthlm på 20L bränsle.
Inte av specifikt Lupo utan Audi A2 med växlingsrobot den modellen heter 1,2 TDI.
I Eco läge drar kopplingen så snart man släpper gasen, och man får ett" frihjul".
påminner om trådskaparens egen "pendelkörning" i sin
- Saab V4 som även den var intressant tekniskt när den
börjades säljas.
Det är tekniken/material/vikten som är intressant i detta sammanhanget.

Det är en liten bil och jag tycker att utvecklingen för att få bränslesnålare bilar är dålig.

Hade en Mercedes 200 Diesel -66, Som jag tankade full (60 liter) i Umeå och körde till Järpen via Åsele.
Varierande hastighet 50-110 km/h och mycket backar.
Gjorde några kallstarter och körde några mil i Järpen.
Åkte tillbaka till Umeå samma väg och hastighet, men med ca 500 kilo last.
Snurrade runt i Umeå varje dag i drygt en vecka tills den stannade efter drygt 125 mil
Det blir under halvlitern, med en stor gammal bil och last, på backiga vägar.
Med en likadan som på bilden, och den är väll inte speciellt aerodynamisk, för bästa bränsle ekonomi.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #25 skrivet: 04 aug-18 kl 13:01 »
VI är ganska OT, ::)
Men för att svara dig ensamhet så är dessa kärror mega coola..;)
Jag körde en sådan under min studietid som taxi-limmo  8)

Du har självfallet helt rätt,
man sneglar väl mer åt el hållet nu.....
personligen tror jag på en kombination av förbränning och el.
Hybrid.
Pratade med en bekant som säljer nybil, folk vill ha stora bilar.
Det säljer.... :o.
Pengar och marknaden styr- ekonomin går bra.
Vi alla som hänger här begriper var resan slutar
-vår generation kommer säkert att klara sig.....
sen vet jag inte....
Hade väl kunnat skriva hur mycket som helst om detta men sparar det till en annan kategori.
« Senast ändrad: 04 aug-18 kl 13:53 av Silverhammer »

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #26 skrivet: 04 aug-18 kl 13:17 »
Recycling is the shit så jag återanvänder denna tråd till mina eviga funderingar:

Tidigare har jag bland annat funderat på en motor som kan växla mellan två- och fyrtaktsprincipen. En annan maskin jag ofta funderar på är en en- eller tvåcylindrig fyrtaktare som har en extra kolv/cylinder enligt tvåtaktsprincipen, och som kan aktiveras vid behov. Grunden för mina funderingar är som vanligt att en ottomotor ska konstrueras så att belastningen på aktiva cylindrar hålls så hög som möjligt hela tiden, eftersom det ger bäst bränsleekonomi. Motorn ska också vara så enkel och billig som möjligt i sin grundkonstruktion, och i det ingår att inte ha balansaxlar och annat krångel.

Jag tänker mig en tvåcylindrig boxermotor för bästa möjliga balans. Ena cylindern är en modern fyrtaktare med överliggande kamaxel. Motsatta sidan har samma vikt på kolv och vevstake men arbetar enligt tvåtaktsprincipen, när den behövs. Eftersom motorn är trycksmord behövs ingen oljeinblandning för tvåtaktssidan, men däremot en extern spolpump eftersom vevhusspolning inte kan användas. Utan spolpump är tvåtaktsdelen "död", med en kolv som rör sig under viss friktion, men det uppstår inga pumpförluster. Den kompression kolven ger funkar bara som en fjäder, det mesta av "pumpenergin" fås tillbaka. Tvåtaktsdelen kan sedan enkelt aktiveras vid vilket varvtal och belastning som helst genom att starta en extern spolpump.

En turbo driven av fyrtaktsdelen kan låta sitt laddtryck "spilla över" till tvåtaktshalvan i stället för att reglera det med en wastegate när fyrtaktsdelen går för fullt. Om tvåtaktsdelen har direkt bränsleinsprutning, eller tryckluftsassisterad sådan efter att spolkanalerna stängt, (etablerad teknik) kommer inget oförbränt bränsle passera ut genom avgasporten under spolningsfasen. Därmed minskar behovet av expansionskammare som "stoppar tillbaka" färskgaserna. I stället kanske tvåtaktsdelens avgaspulser skulle kunna hjälpa till att driva turbon? Turbo GÅR att applicera på tvåtaktare, men det är inte helt enkelt och självklart. Med en fyrtaktare som huvudsaklig kraftkälla till turbon borde läget bli stabilare.

Varför allt detta då? Jo, en motor som i kombination med fler växlar än normalt  (för att kompensera den encylindriga fyrtaktarens smala vartvtalsområde) kan hålla belastningen hög vid jämn landsvägsfart, och ändå ha gott om extra kraftresurser att kalla in vid behov. -Och detta dessutom med enkel teknik och icke-exotiska material jämfört med hybridfordon. Jag ser klassikern Citroën 2CV som en förebild vad gäller enkelhet och snålhet på materialresurser, och den klarar sig fint med en tvåcylindrig boxermotor, som trots få cylindrar går väldigt mjukt. Bilen väger under 500 kg och fraktar fyra personer plus bagage. Inte i någon högre hastighet, och med dålig krocksäkerhet, men otålighet och vårdslöshet är bara symtom på hur snett skruvad den moderna kulturen blivit.

Sätt dig in i Freevale "ny gammel patent" så förstår du nog min poäng?
Ditt tänk är rätt...
Med andra ord kan du ha EX:
En 12 cyl motor rad V boxer what ever....
och använda de cylindrar du vill när du vill,
-leker man med tanken så skulle man kunna ha en våtkoppling monterad i veven.
Så de står still när du puttrar på 2 cyl eller 4  6 8  10 12 burkar.....

Och nej, jag säljer inte deras produkter ;D

Har du fått fram någon fungerade modell/prototyp av "ikke existerande motor"?
Eller mekar du mest med teoretiska modeller?
« Senast ändrad: 04 aug-18 kl 13:41 av Silverhammer »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #27 skrivet: 15 sep-18 kl 00:02 »
...påståendet att för motorer som är dimensionerade som personbilsmotorer har brukat vara gjorda i många år (beträffande effektuttag, varvtal, krav på vikt, livslängd och servicebehov mm), så skulle idealet ligga omkring 0,3-0,4 l slagvolym per cylinder. 

Det där är ju intressant om det är en sanning som är svår att töja på. En annan parameter är ju vilken litereffekt som är optimal att plocka ut maximalt om man optimerar för verkningsgraden i första hand. Baserat på dagens bilmotorer kanske man kan gissa att 60-80 hk är rimligt? Då kommer följdfrågan varför trecylindriga motorer inte är vanligare? Jag antar det främst är en komfortfråga och motorns praktiska arbetsområde med tanke på vibrationer. Den fyrcylindriga klassikern är helt enkelt en ganska bra kompromiss, åtminstone utifrån hur en traditionell bil är uppbyggd.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #28 skrivet: 15 sep-18 kl 08:47 »
Det där är ju intressant om det är en sanning som är svår att töja på. En annan parameter är ju vilken litereffekt som är optimal att plocka ut maximalt om man optimerar för verkningsgraden i första hand. Baserat på dagens bilmotorer kanske man kan gissa att 60-80 hk är rimligt? Då kommer följdfrågan varför trecylindriga motorer inte är vanligare? Jag antar det främst är en komfortfråga och motorns praktiska arbetsområde med tanke på vibrationer. Den fyrcylindriga klassikern är helt enkelt en ganska bra kompromiss, åtminstone utifrån hur en traditionell bil är uppbyggd.

Det här blir väll lite OT också, men vad jag hört av några som har pippi på att montera intercooler, stor turbo, och större element i insprutningspumpen på Mercedes diesel.
Så börjar de närma sig 100 hästar/cylinder, på sexcylindriska 3 liters motorer.

En som kör dagligen med femcylindrig motor på 2,5 liter och ca 350 hästar, har även lägre förbrukning än original.
Motorn är körd i bänk för att få fram effekten och bilen är regbesiktigad i detta utförande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #29 skrivet: 15 sep-18 kl 09:42 »
Ja, trimmar man på rätt sätt behöver inte bilen bli törstigare om man låter bli att gasa. Men med byte till en rätt trimmad motor av mindre modell så borde förbrukningen gå ned. Det där är något som man rätt ofta ser praktiska exempel på som säger emot. De som kör paketbilar/större skåpbilar vittnar ofta om att de motorsvagare drar mer än de med stora motorn. Men går man över till värstingmotorn i samma bilmodell så kan det bli sämre igen. Samma har jag hört av en del långtradaråkare.


När det gäller volymer på cylindrar så tror i alla fall Volvo att 0,5 liter är det optimala. Och 3-cylindiga motorer verkar vara en bra lösning på att anpassa sig till de högre effektuttagen.

En rak sexa har bäst balans i sig själv, medan treorna får en vippande rörelse. Men det finns ju balansvikter...


Jag gillar min lilla trecylindriga Kubota-diesel, den går en lång dag på en dunk soppa, och att den wobblar gör inget.

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: Liten bensinmotor - från fyrtakt till tvåtakt
« Svar #30 skrivet: 25 feb-19 kl 16:30 »
vore jg dig i detta läget skulle jag låna en motor som iaf ser likadan ut o bes en sista gång för att sen byta te nå bättre..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 4 användare
smaka, LimJans, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser