Jag har inte så många tackor men de ligger oftast ute. Enda gången i år det var för kallt att vara ute så var det -25 och då såg jag inte till dem ute på 2 dygn för de låg inne.
Mina går ute året runt och när de lammat har alla gjort det inomhus. Det är ganska konstigt faktiskt att de inte har valt att göra det ute för vädret i mars/april har inte alltid varit dåligt. Det är precis som de är kloka nog att förstå att det är bättre att lamma inne, pga att de har skydd mot rovdjur där.
Någon har vid tillfälle gått och gömt sig längst in i ladugården flera timmar innan lammen dimpit ned så då har det varit tydligt att det är på gång, annars är jag ganska dålig på att förutse när de ska lamma.
Det selen du ska köpa heter selevitan och säljs på apotek. Den andra varianten som finns på djurbutiker är väldigt svagt.
Allmogefår göt oftast precis som du säger. De är avlade på lätta förlossningar och att skydda sig mot rovdjur. De individer som inte var "smarta" nog, fick inte föröka sig (omkom) eller så omkom deras avkomma, så bara de som gjorde (gör) "rätt" har överlevt till idag.
Men köttraskorsningar, som t.ex. i det här fallet Texel/Finull, kan hitta på att göra väldigt fel.
Innan jag skaffade Allmogefår, så hade jag under ett antal köttraskorsningar, Dorset/Finull och Texel/Finull. Finull korsar man in för att öka antalet födda lamm, och för att få lite mindre lamm, men med rakettillväxt.
Då hade jag ungtackor som lammade i snön, och sedan lämnade lammen där, glupska tackor, som kunde äta hö och lamma samtidigt (och strunta i lammen), tackor som fick enfödda jättelamm, där lamningshjälp var ett måste för att inte både tacka och lamm skulle stryka med, för att inte nämna att modersegenskaperna ofta är lite si och så.
Överhuvudtaget, så verkar trassel med lamningen och modergenskaper vara betydligt vanligare hos de tunga köttraserna (och korsningar med tunga köttraser) än hos Allmogefår m.fl. genuina lantraser.
Köttraskorsningarna är inte heller alltid konsekvent avlade på modersegenskaper eller lätta förlossningar hos uppfödarna (varierar enormt hur viktigt lammproducenterna tycker det är), utan det finns oerhört mycket större risk för att tackan ska stöta bort lammen, eller helt enkelt bara vara "lite sådär" som mamma.
Numera, med Allmogefåren, har jag kanske noll eller ett felläge där hjälp behövs eller stort lamm där jag behöver hjälpa till per lamningsomgång på 20-25 tackor, och någon enstaka (oftast ungtacka som får två lamm) som inte tar till ett av lammen.
De första åren med köttraskorsningar var problem vanliga hos mig, det tar ett antal generationer att avla mot lätta förlossningar och goda modersegenskaper, OCH bra produktionsresultat.
Eftersom TS ska få lamm för första gången, så vet ju inte TS egentligen om tackorna är avlade för "easy care" eller om uppfödaren struntat i modersegenskaper och lätta förlossningar men istället satsat på många och stora, snabbväxande lamm.
Tilläggas kan är att Texel inslaget ger ofta riktigt bamsiga lamm, som enbart därför kan ha svårt att ta sig ut.
Utomhuslamning (valfritt inne eller uta) kan fungera bra, men då ska man ha rätt ras, och veta vad man gör