Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångande tacka  (läst 2241 gånger)

mia_th

  • Inlägg: 2
    • Småland
Stångande tacka
« skrivet: 04 jan-18 kl 22:31 »
Är en nybliven fårägare till tre Gutetackor, samtliga betäckta med beräknad lamning i mars.
Vi fick dem i mitten av november så har haft dem i snart två månader.
I början var de väldigt skygga och sprang iväg så fort man kom in i boxen.
Numera kommer de fram och är nyfikna när jag kommer in i boxen och en utav dem är väldigt kelig och vill klappas länge (antagligen ledartackan).
Men de andra två går inte att röra, (mor och dotter), mamman springer iväg när jag försöker klappa och dottern (fjolårstacka) börjar stångas mot mig.
Hon har aldrig riktigt nuddat mig utan gör stångande rörelser mot mig och i övrigt är hon väldigt buffande (som att hon tigger mat, fast jag har aldrig matat dem ur handen)
Både mor och dotter är väldigt nervösa av sig och alla tre tackorna stångas väldigt ofta och framförallt är det fjolårstackan som är mest "utsatt" och troligtvis lägst i rang.
Jag funderar på om hon tror att jag är en i flocken så hon tror att hon måste stångas mot mig också? Eller är det mer "bus"? Eller någon annan orsak?
Tar tacksamt emot tips på hur jag ska få dem att lugna sig och hur jag ska få bort det aggressiva beteendet som hon har emot mig.
Har läst flera tips om hur man kan markera mot oönskat beteende, men tycker det är lite olika meningar. Vissa säger att man ska ta tag i hornen och kasta dem åt sidan medan andra säger att man absolut inte ska röra hornen.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Stångande tacka
« Svar #1 skrivet: 05 jan-18 kl 04:37 »
Det där med hornen beror på hur du gör. Man triggar dem genom att bråka med hornen eller knacka dem i pannan, så det skall man låta bli. Men skulle en tacka (har bara hänt mig med två baggar) attackera så att du tar i hornen och lägger ner fåret så är det ju besegrat och minns det. Men jag tycker det är smidigare att markera med en mycket liten smäll på sidan av munnen om de är oförskämda. Om man gör det i början (får som lär sig dumheter är svåra att lära om) så räcker det med att lyfta pekfingret och titta på "busen" för att den skall skärpa till sig. Men en del småbus har ju sin charm, så ta inte ur dem allt. Vi har en fjolårstacka som sparkas lite lätt med frambenet, några som drar i kläderna och ett par som alltid skall tränga sig före för att bli klappade eller kliade. Men för länge sedan tog vi hand om två gamla tackor som gått som hundar hos en familj. Den ena av dem ville bli kliad och tackade med att stångas hårt när stunden var över. Det gick inte att lära henne av med det beteendet.

Och vänd inte ryggen åt får du inte litar på, snegla så du ser om de hittar på något, annars kan du få en skaplig smäll, även tackor är hårda.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stångande tacka
« Svar #2 skrivet: 06 jan-18 kl 11:26 »
Det låter lite som ungtackan är osäker och inte vet riktigt vad hon ska göra. Markera som Själv är bäste dräng är inne på, att det inte är ok att stångas. Oftast räcker det. Sommarhalvåret brukar jag ha ett litet ris med mig när jag är i bagghagen och det brukar räcka med att vifta lite med det för att de inte ska bli allt för närgångna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser