Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda ekollon och mandelskal - Går det?  (läst 5805 gånger)

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« skrivet: 03 jan-11 kl 10:11 »
Hej!

Är det någon som har erfarenhet och/eller kunskap om att elda ekollon och mandelskal?

Dels funderar vi på vilket energiinnehåll nötter och mandelskal har. Men mest undrar vi om det kanske kan bli för varmt för vår alternativa rörspis sonja, om vi eldar ekollon och skal.

Vi har många stenekar på vår mark. Men här i Portugal är det förbjudet att fälla ekar. Alla ekar är fridlysta men de producerar ju mängder med ekollon. Vi planterar också mandelträd i massor, för de blommar så vackert på våren.

Därav vår fråga om.

Här kan du läsa mera om vår egenhändigt murade rörspis med sand i.
http://www.portugal-alentejo.se/?p=4240

Huggorm

  • Gäst
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 10:15 »
Mandelskal går då bra att elda i alla fall, nötskal över huvud taget brinner bra. Ekollon vet jag inte, dom måste åtminstone torka ordentligt först. Och om det blir för varmt, stoppa inte i så mycket åt gången ;)

andtol

  • Gäst
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 10:42 »
Jag tror också ni får pröva er fram. Det fungerar säkert att elda, bara det är torra nötter...

Kanske en eldningskorg, som man har när man ska elda pellets, fungerar i er rörspis?

--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 10:44 »
Eldningskorg låter spännande vad är det?

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 12:01 »
En till svensk i Portugal! Vad roligt. :) (Jag bor lite mer norrut än ni - i Mafra-regionen.)

Korkekarna tål "coppicing" = att kapa enstaka grenar då de sen växer ut igen. Det gör till och med att de växer bättre. Så det går alldeles utmärkt att ta lite trä från flera olika träd i rotation år från år utan att de tar skada.

Jag tror att ekollon och mandelskal kan ge ganska mycket rök, men det går ju alltid att testa.

Hur mycket mark har ni? Själv har jag tankar på att börja odla en mindre bit med något snabbväxande (INTE eukalyptus dock då det förstört alldeles för mycket mark i Portugal!) för att använda som bränsle.

Fin rörspis ni gjort förresten och kul att se beskrivningen steg för steg.
Här lutar det mot att mura en "rocket stove" i köket för att få bort en del av fukten...
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me


--Nybyggare i Portugal--

  • Gäst
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #6 skrivet: 07 jan-11 kl 15:00 »
Hej!

Vi håller med, alltid lika roligt hitta någon annan svensk i Portugal. I synnerhet sådana som inte bara håller till på turistorterna.

Vi har 9,5 ha mark och har också tänkt på något "snabbodlat". Men vi vill heller inte odla eukalyptus. Men inte kommit på något annat.

Får väl beskära ekarna så mycket det går. Vet du om man fortfarande måste ha licens för att beskära ekar?


V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 18:14 »
Inga turistorter för mig inte. Här är det självhushållningsdrömmar och strävanden som gäller.

Hassel och pil växer snabbt och förstör mindre än Eukalyptus åtminstone. Det finns här där jag bor, men det beror nog på hur våta marker ni har. Det kanske är för torrt in Alentejo.

Vet inte hur det ligger till med licens för att beskära ekarna faktiskt. Kanske kan www.plantarportugal.org hänvisa er till rätt instans.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Huggorm

  • Gäst
SV: Elda ekollon och mandelskal - Går det?
« Svar #8 skrivet: 10 jan-11 kl 18:38 »
Äkta kastanj funkar bra i portugal och växer snabbt, den är ju inhemsk. Sedan kan man hamla och elda det man klipper bort, eller så kan man ta tillvara nötterna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser