Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  C-Vitaminer?  (läst 4427 gånger)

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
C-Vitaminer?
« skrivet: 08 okt-07 kl 09:37 »
Är det ok att lägga i en brustablett c-vitamin i hönsens dricksvatten, eller blir det för starkt för dem ? Mina hönor har blivit lite "nysiga"
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 12:35 av Sirpa »
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Vitaminer?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 09:55 »
Kan inte svara rätt på sak om det
 men pressa lite apelsin i vattnet så får dom i sig  det lite lugnare ;o)

mina höns älskar vatten med apelsinsaft i

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Vitaminer?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 10:04 »
Varför ska du ge C-vitaminer till hönsen?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

orloff

  • Gäst
Vitaminer?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 10:58 »
Varför exprimentera med djuren.   ???  Pressa en vitlökskyfta i vattnet. Hjälper inte det kontakta veterinär för att få terramysin utskrivet.

johe71

  • Inlägg: 1975
Vitaminer?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 11:08 »
Varför exprimentera med djuren.   ???  

jag håller med... men vad är det som gör en vitlökskyfta mindre expermentiell än apelsinsaft eller c-vitaminbrus eller broccoli?

Själv har jag en köpt en flaska flytande multivitamin på granngården som jag doserar enligt rekomendationen på flaskan i hönsens vattnet

orloff

  • Gäst
Vitaminer?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 11:28 »
vitlök är känt sedan långt tillbaka i hönsvärlden. Håller även ohyra borta.
C- vitamin på brus är väl inte speciellt naturligt eller?  Broccoli har jag aldrig testat för den älskar jag själv.... ;D

ela84

  • Inlägg: 509
Vitaminer?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 11:43 »
Vitlög ska jag tästa på mina "små" månster ;)
Mina får fruckt räster och ibland har dom även fått en en del köppt fruckt som börjar bli gammal och appelsinklyftor borde väl funga lika bra de.
Appelsin, bannan och necktarin är dom tokiga i
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Vitaminer?
« Svar #7 skrivet: 08 okt-07 kl 11:46 »
Tänkte ge dem en liten puff på immunförsvaret, de har som jag skrev ovan blivit lite "nysiga". Inte snörvliga eller hängiga, men lite "nysiga". Vitlök, det tänkte jag inte på, det var ju inte heller så dumt.
 
8) ....ja terramysin låter ju helt naturligt..... lika naturligt som c- vitamin....
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Vitaminer?
« Svar #8 skrivet: 08 okt-07 kl 12:04 »
Prova med att pressa vitlök på något gott i matväg, dela några apelsiner och låt dem få som "tilltugg". De hackar med förkärlek ur halvorna så bara skalet blir kvar 8)
Kanske lite x:a värme ;)
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Vitaminer?
« Svar #9 skrivet: 08 okt-07 kl 13:10 »
Brukar pressa i apelsin i vattnet t o m lägger jag i halvorna i vattnet. ;)

Ska dock börja med flytande vitamin till hönsen. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Vitaminer?
« Svar #10 skrivet: 08 okt-07 kl 20:43 »
Köper vitamin i pulverform från Högberga som jag blandar i fodret. Brukar skala och klyva en vitlöksklyfta i deras vatten ibland. Den är uppäten redan nästa dag.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Vitaminer?
« Svar #11 skrivet: 08 okt-07 kl 20:55 »
Hej!

Behöver höns tillskott av c-vitamin?

De djur som behöver enligt mina noteringar är människor, apor, marsvin och vissa fiskar.  Övriga tillverkar sitt eget c-vitamin.

Edgar

SvenS

  • Gäst
Vitaminer?
« Svar #12 skrivet: 08 okt-07 kl 21:00 »
Hej!

Behöver höns tillskott av c-vitamin?

De djur som behöver enligt mina noteringar är människor, apor, marsvin och vissa fiskar.  Övriga tillverkar sitt eget c-vitamin.

Edgar

Läste precis häromdagen att människor och marsvin är de enda arterna som inte kan producera C-vitamin.


 

Stefan Johansson 1962

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
    • Vitashop Sverige AB
SV: C-Vitaminer?
« Svar #13 skrivet: 04 mar-21 kl 20:29 »
Hur man gör med djur vet jag inte men tror att en del djur själva tillverkar det vitamin C som behövs. Men gäller säkert inte alla djur. Det bästa är ju att få allt vitamin C från maten genom att äta citrusfrukter, vitkål, broccoli, svarta vinbär, potatis med mera. Vid vissa tillfällen kanske man kan komplettera med kosttillskott https://www.vitashop.se/base/products/specific/askorbinsyra-500-g om man känner för det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser