Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tröska bönor?  (läst 887 gånger)

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
Hur tröska bönor?
« skrivet: 18 dec-22 kl 13:15 »
Beställde vit gotländsk kokböna från NodGen för ett par år sen. De 12 ursprungliga bönorna har blivit rätt så många fler nu, man kanske tillochmed vågar sig på att äta en portion.

Problemet är tröskningen, hängde upp plantorna på tork i höstas och har nu plockat av skidorna. Sitter och spritar skidorna för hand, det är iofs ett trevligt vinterpyssel men när man har en hel balja blir det tråkigt i längden. Finns det något bättre sätt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur tröska bönor?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-22 kl 17:08 »
Så här gör Sara bäckmo
https://www.sarabackmo.se/att-troska-bonor-enkelt/

Frank på kastanjegården använder pressening.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur tröska bönor?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-22 kl 01:06 »
Kan vara intressant att kolla på YouTube, t e x med sökorden threshing beans

Noterar att lösningarna har liknat de som finns för tröskning av sädesslag.

Ex något som liknar en svensk stiftverkströska. Eller den modernare småskaliga lösningen att fästa kedjor på en axel som får 'piska' det som skall tröskas.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Hur tröska bönor?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-22 kl 14:08 »
Jag försökte hitta metod för mina lupinbönor tidigare i höstas, och såg förslag om att lägga i papperspåse och låta dem 'sprängas' där (sådär som de gör själva på friland annars). Det stod att det kan ta allt från några timmar till några dagar, beroende på hur mogna skidorna är. Men räknade i alla fall med något i stil med micropopcorn i slow motion. Hade skidjävlarna i påsen i flera månader, ibland hördes något litet popp, men till slut fick jag ändå sprita cirka hälften för hand.

Så kanske bättre då med förslaget ovan med dynvar eller liknande påse  ;D
Ingen människa är illegal

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Hur tröska bönor?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-22 kl 23:06 »
Jag försökte hitta metod för mina lupinbönor tidigare i höstas, och såg förslag om att lägga i papperspåse och låta dem 'sprängas' där (sådär som de gör själva på friland annars). Det stod att det kan ta allt från några timmar till några dagar, beroende på hur mogna skidorna är. Men räknade i alla fall med något i stil med micropopcorn i slow motion. Hade skidjävlarna i påsen i flera månader, ibland hördes något litet popp, men till slut fick jag ändå sprita cirka hälften för hand.

Så kanske bättre då med förslaget ovan med dynvar eller liknande påse  ;D

Tycker att lupinbönor sticker ut från de vanliga bönorna då mogna lupinskidor är hårda på ett sätt som de vanliga mogna skidorna aldrig är.

Förstår att du kallar lupinerna för 'skidjävlar' - min tankar gick åt samma håll i höstas. Odlade lite lupiner i somras, glad att det inte blev mer än just lite: utbytet var dåligt, korta hårda skidor och lupinbönorna var små som pepparkorn. Samma yta med vanliga bönor hade gett 4-5 gr större skörd. Antagligen första och sista gången jag prövar den här grödan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare
alternaiv, xaelanar, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser