Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roslagsmahogny utan terpentin  (läst 1785 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Roslagsmahogny utan terpentin
« skrivet: 05 nov-22 kl 12:39 »
Hej.
Jag funderar på att behandla en fasad med en blandning av tjära och kallpressad kokt linolja, kanske med lite umbra pigment. Vad har egentligen terpentinet för funktion? Är det enbart att det ska tränga djupare? Hur bör man börja blandningen?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #1 skrivet: 05 nov-22 kl 15:08 »
Terpentinet bidrar också till att blandningen härdar ordentligt och inte blir klibbig.

Apropå det så är det nog inte så lämpligt att måla med linoljeblandningar (eller överhuvudtaget oljefärger) nu i november. Dels gör den höga luftfuktigheten att härdningen aldrig kommer igång på allvar, och dels är allt trävirke som finns utomhus redan ganska fuktmättat, så att roslagsmahognyn har svårt att tränga in i porerna, de är redan upptagna av vatten.  Bättre att lämna det hela omålat över vintern och måla någon gång på försommaren när det är riktigt torrt väder och ingen dagg faller på kvällen.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #2 skrivet: 05 nov-22 kl 21:44 »
Hej.
Jag funderar på att behandla en fasad med en blandning av tjära och kallpressad kokt linolja, kanske med lite umbra pigment. Vad har egentligen terpentinet för funktion? Är det enbart att det ska tränga djupare? Hur bör man börja blandningen?
Varför kokt linolja? Den råa tränger in bättre.

Traditionellt blandade man väl in kimrök om man ville ha tjära mörkare. Vad vill du att umbran ska tillföra för färg?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #3 skrivet: 07 nov-22 kl 09:32 »
Hej

Jag skulle vilja ge dig tipset att skippa linoljan överhuvudtaget. Jag tycker bästa resultatet blir med enbart tjära och terpentin, terpentinen för att tjäran ens ska kunna stryckas på träet i normal temperatur, annars måste du värma tjäran samt att terpentinen gör att tjäran tränger längre in i träet. Tjära torkar inte på samma sätt som vanlig färg utan den tränger in i träet och sedan slipper man den kladdiga ytan. Men det kan ta några månader.

Blanda i linolja så blir det svartmögel fläckar på träet, då linoljan är en bra grogrund. Jag tycker finaste resultatet blir med 1 del terpentin och 5 delar tjära i sommarvärme. Det blir en till en början mycket mörkare färg än roslagsmahognyn, men mattas av efter tid samt slipper fläckar av svartmögel.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #4 skrivet: 07 nov-22 kl 09:45 »
Blanda i linolja så blir det svartmögel fläckar på träet, då linoljan är en bra grogrund. Jag tycker finaste resultatet blir med 1 del terpentin och 5 delar tjära i sommarvärme. Det blir en till en början mycket mörkare färg än roslagsmahognyn, men mattas av efter tid samt slipper fläckar av svartmögel.
Jag måste fråga vad du använt för linolja, hur tjockt du lagt på den och vid vilken årstid du målat då jag själv vid dryga 50års ålder aldrig upplevt att linolja eller blandningar med linolja möglat. (undantag billig färdigkokt slamfärg, men då är det sannolikt för att fabrikanten använt vetemjöl istället för rågmjöl)

Till värmning av tjära/roslagsmahogny funkar en elektrisk vattenkokare rätt bra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #5 skrivet: 07 nov-22 kl 17:35 »
Jag måste fråga vad du använt för linolja, hur tjockt du lagt på den och vid vilken årstid du målat då jag själv vid dryga 50års ålder aldrig upplevt att linolja eller blandningar med linolja möglat. (undantag billig färdigkokt slamfärg, men då är det sannolikt för att fabrikanten använt vetemjöl istället för rågmjöl)

Till värmning av tjära/roslagsmahogny funkar en elektrisk vattenkokare rätt bra.

Har testat olika blandningsproportioner av olja terpentin och tjära. Tjäran är av fin kvalite, oljan både kokt och rå har testats. Målats under torra delen av sommaren. Jag upplever linolja är en bra grogrund för möglet, då linoljeblandningar i t ex träolja gett samma fläckar. Och sen tycker jag personligen att exkludera linoljan ger ett snyggare resultat, mörkare.

Det blir en härlig rik smak på teet i den vattenkokaren efter målningspasset  ;D

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #6 skrivet: 07 nov-22 kl 17:56 »
Om du gör teet direkt i vattenkokaren gör du inte direkt fel, men du tillhör nog en minoritet och du kanske har något alldeles speciellt sätt att hantera linolja också om den möglar för dig.

Jag har använt beg vattenkokare till tjära, klarar att hålla mig med olika redskap till matlagning och bygg/måleri och är inte rädd att återanvända nått från begagnat från loppis eller det egna köket till färg eller olja...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #7 skrivet: 07 nov-22 kl 18:03 »
Jag kan tänka mig att ett sätt att få svartmögel på linoljan är att måla vid fuktigt väder. I all synnerhet om det samtidigt är varmt (rötmånadsklimat).

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #8 skrivet: 07 nov-22 kl 18:15 »
Jag kan tänka mig att ett sätt att få svartmögel på linoljan är att måla vid fuktigt väder. I all synnerhet om det samtidigt är varmt (rötmånadsklimat).
Så kan det ju förstås vara, jag önskar ju olja/måla fönster i maj, men i verkligheten händer det ju att man bättrar i såväl augusti som september och jag har aldrig haft mögel problem med fönster trots linolja och linoljefärg.

På roslagsmahogny eller tjärade ytor kan jag ju inte svära på att det inte blivit nått svartmögel då det inte syns på färdig yta, men tjära i sej innehåller ju rätt mycket intressanta ämnen i som knappast befrämjar nån mögel växt utan istället är lite toxiska.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #9 skrivet: 08 nov-22 kl 19:46 »
Hej

Jag skulle vilja ge dig tipset att skippa linoljan överhuvudtaget.
Såg en träolja som var baserad på linalkyd och lacknafta. Finns här någon som provat att göra roslagsmahogny med linalkyd, lacknafta och trätjära ?

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #10 skrivet: 08 nov-22 kl 20:26 »
Såg en träolja som var baserad på linalkyd och lacknafta. Finns här någon som provat att göra roslagsmahogny med linalkyd, lacknafta och trätjära ?
Nä, lacknafta löser ju inte tjära så det skulle jag inte ge mig på.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Roslagsmahogny utan terpentin
« Svar #11 skrivet: 08 nov-22 kl 21:30 »
Lacknafta (ibland kan färgtillverkare hitta på andra namn på den som t ex mineralterpentin) gör ingen nytta alls i träoljesammanhang, men eftersom den är billig används den ofta som "utfyllnad" i billiga träoljor och liknande (sådana som man hittar på t ex Rusta eller ÖoB).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser