Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)  (läst 1256 gånger)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)
« skrivet: 07 jul-22 kl 20:25 »
Finns det någon som har erfarenhet av spritärten Kelvedon Wonder?

Jag har försökt få den att gro men den vägrar. Jag har testat den några gånger, på olika ställen för jag vill ha en låg spritärt. Den vägrar växa. Det kommer upp någon enstaka ärt av en påse. De andra ärterna vi har gror utan större problem, men där har vi eget utsäde.

Är den bara krånglig hos oss eller finns det andra med dålig erfarenhet?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)
« Svar #1 skrivet: 12 jul-22 kl 11:44 »
Det kan finnas olika orsaker varför ärter inte gror. Fröna kan vara för hårt torkade eller för gamla. Det har jag råkat ut för. Testa genom att blötlägga en del och se om de gror.

En annan orsak är att någon äter upp ärterna i jorden innan de hunnit komma upp. Det har jag upplevt flera gånger. I bland har inget kommit upp och vid undersökning har jag funnit små rester av ärterna och mängder av fluglarver. Flugorna har ett fantastiskt luktsinne, de känner direkt när en ärta börjar gro nere i jorden och då lägger de ägg på jordytan. När äggen kläckts kryper larverna ner till de groende ärterna och smaskar i sig, i värsta fall, varenda ärta. Jag tror att det är Delia platura, Borststjälksflugan som är boven i dramat.
Flugorna har etablerat sig hos oss, så att vi måste vidta åtgärder för att överhuvudtaget få några ärter att växa. Antingen kan vi täcka sådden med odlingsväv eller, som vi har upptäckt, med träflis, och detta måste ske direkt efter sådd. Förra året väntade jag ett par dagar innan jag spred flis, följden blev att över 90% av sådden blev uppäten. Man kan också dra upp ärtplantor i brätten i växthus och plantera ut senare. När väl plantorna visat sig ovan jord, utgör flugorna inget problem. Då kommer sniglar, och mjöldagg, ärtvecklare och trips i stället.

Om det är bara Kelvedon Wonder som inte gror, måste problemet finnas hos utsädet. Pröva en ny fröpåse, kanske från ett annat företag.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)
« Svar #2 skrivet: 13 jul-22 kl 15:16 »
Tack för infon om fluglarver!

Jag odlar i o f s inte ärter, däremot bönor. Men gissar att problematiken är samma, då jag råkat ut för att utsädet inte kommit upp. Och vid inspektion i jorden verkar bönorna ha blivit 'upplösta'.

Tänker att markväv, som du skriver, lär skydda. Kanske vedaska, som jag använt mot jordloppor, även skulle kunna ha verkan?

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)
« Svar #3 skrivet: 14 jul-22 kl 21:54 »
 Tack för funderingarna.

Det är till största del Kelvedon Wonder som vägrat växa. Andra köpta har kommit upp bättre (okej, inte så svårt i jämförelse). Jag blötlägger alltid ärter innan jag sår dem.  Jag gissar på att det är dåligt utsäde, för eget utsäde har jag inga problem med.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Erfarenhet av Kelvedon Wonder (ärt)
« Svar #4 skrivet: 07 aug-22 kl 09:55 »
Just Kelvedon wonder är ungefär det enda som lyckats hos oss i år. Köpte fröna på Lidl och fick en riklig skörd. Tyvärr var jag inte hemma då, så jag kom hem till hundratals torkade ärtskidor istället:( Ska se om jag kan spara ärtorna som utsäde. De som gick att äta var väldigt goda. Inga larvangrepp alls.

På paketet står det att de inte behöver bindas upp, men det tycker jag inte är sant. Jag ordnade ingen klätteranordning för dem och de växte i en enda härva som det sen blir svårt att hitta och skörda skidorna ur. Så min rekommendation är att man ger dem nåt att klättra på.

Appropå att något äter upp utsädet tror jag att jag också varit med om. Att liksom vart tredje frö gror, om ens det. Äger ingen fiberduk så det har jag inte testat.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser