Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt get  (läst 1021 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Halt get
« skrivet: 12 jun-22 kl 11:00 »
Hej!

Har en get som är 8,5 år gammal som blev halt på sitt ena bakben för ca 2,5 mån sedan. Hon kan stödja på benet men använder det inte i onödan. Veterinär kallades ut och gjorde en uppskattning om att problemet sitter i höften och gav henne smärtstillande och antiinflammatoriskt. Sedan dess har jag gett henne rheumocam i två omgångar med ett uppehåll på en vecka emellan. Hon har blivit bättre men är fortfarande inte bra.

Jag har avgränsat hagen rejält så att hon inte ska röra sig så mycket men det har kommit till en punkt när det känns som att det inte blir bättre. Hon äter och dricker och verkar "glad". Veterinären säger att det troligtvis inte finns något att göra åt hältan. Någon som har tidigare erfarenhet av detta och hur man ska tänka? Hon går ihop med en bock och jag har dem som sällskapsgetter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Halt get
« Svar #1 skrivet: 13 jun-22 kl 09:26 »
Frågan är om hon lider av det? Är det smärtsamt? 8,5 år är inte jättegammalt, men helt klart en äldre get.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Halt get
« Svar #2 skrivet: 13 jun-22 kl 22:30 »
Det är ju klart svårt att fråga henne hur hon känner. Men jag skulle inte baserat på min sjuåriga erfarenhet av getterna hittills säga att hon lider. Hon verkar pigg och glad trots haltande, så det får nog bli att låta henne knata på och hålla hägnet lite mindre.

Ingen som har erfarenhet av något annat som kan vara smärtlindrande? Jag tänker typ kortisonsprutor och så som man ger till hästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser