Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunn och Markbädd till BTD  (läst 1319 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Brunn och Markbädd till BTD
« skrivet: 09 jun-22 kl 07:54 »
Kommunen tycker inte vår trekammarbrunn och infiltration duger.

Vi vill vara alternativa och tilltalas inte av tanken att lastbilar kommer och hämtar näringen från gården, så vi tittar på andra lösningar.
Men kommunen säger att det också är höga krav på gråvatten, att det behövs "Minst tvåkammarbrun och 10m2 markbädd".

Någon som har BDT och både är nöjd och fått kommunen nöjd med sin lösning?
Gärna någon kul lösning där man har reningsdammar/laguner med växtlighet eller annat typ av biologisk lösning som inte innebär att man behöver gräva en ny markbädd var 10:e år. ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #1 skrivet: 09 jun-22 kl 10:06 »
Markbädden förväntas hålla minst 35år här, om den var korrekt gjord från början.

Jag vet inte var ni bor, men Har ni tittat på det nya dagvatten infiltrationssystemet man gjorde i Hudiksvall?
(Dvs det med dammarna nedanför gamla Konsum vid koloniträdgården)
Dock misstänker jag att man måste ha grovavskiljning av sediment (vi har vid stugan ett system med dubbla rensbrunnar, jag tror att detta måste finnas för att förhindra att slam spolas rakt ut i naturen, men man får som sagt inte spola ner toalettvatten i det, det måste då gå separat i en egen ledning), men den får man ösa själv om det bara är för gråvatten, men man måste kanske söka dispens för kompostering eller något först som för utedass. Men det är väldigt sällan man behöver ensa brunnarna för gråvatten.
Om ni gör det så tänk på att inte spola ned starka kemikalier som man kan göra när det går till deposition, men moderna rengöringsmedel är ofta mycket giftiga för fiskar och andra havslevande djur om ni bor nära kusten, men såpa och annat skall vara grönt vad jag hört, jag använder numera även ånga att rengöra badrummet, har faktiskt fungerat över förväntan till många grejer där jag tidigare inte ens fick rent med starka kemikalier.

En lösning kan ju tex vara att ha en modern torrtoa för latrin och ett enklare system med dammar i slutänden för gråvattnet (om ni får ha det för kommunen dvs)?

Som sagt, kolla med kommunen förs tom ni får göra så, sedan kan ni säkert återanvända delar av det gamla systemet för gråvatten och göra ett nytt för toan.

Jag kan inte svara helt på frågan, men om ni har ärende in till stan så kan man ju passa på att ta en trevlig promenad och titta på systemet, samma med det nedanför ulvberget.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #2 skrivet: 09 jun-22 kl 10:42 »
Vi installerade Alnarp Cleanwaters avloppslösning 2020 och är väldigt nöjda med den än så länge. På grund av våra markförutsättningar behövde vi ingen fosforfälla utan bara Alnarps anläggning och en infiltrationsbädd på 12 kvm. Det är inte den billigaste lösningen i inköp men har låga driftskostnader. Anläggningen behöver inte tömmas på ett antal år (beräknat vid normal användning ca 20 år) utan man klipper bara växtligheten 1-2 gånger om året och komposterar den. Anläggningen drar ca 500 kwh per år.


https://alnarpcleanwater.se/bioreningsverket/?gclid=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-cyjFbe31_UWFxyl36KiT9Vm2VdeBdc4pUtQrz9Jd180kI2Dv_paCZxoCAoEQAvD_BwE


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #3 skrivet: 10 jun-22 kl 09:50 »
Exakt vad anser dem att problemet med er anläggning är?

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #4 skrivet: 16 nov-22 kl 14:28 »
Jag bor i Marks kommun i Västra Götaland och har fått bevlijat ett gråvattenfilter - matala biofilter med deras infiltrationsbädd.

Jag har en separett och urinseparerar därmed som inte går genom mitt avlopp utan det är enbart BDT.

Det är ett väldigt prisvärt alternativ för mig, då jag inte har något avlopp alls just nu. Jag hade väldigt gärna satsat på ett alnarp cleanwater system och dammar osv men kostnaden för dem är ju långt över 100K! Med mitt alternativ hamnar jag nånstans under 20k ca.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #5 skrivet: 16 nov-22 kl 19:27 »
Jag bor i Marks kommun i Västra Götaland och har fått bevlijat ett gråvattenfilter - matala biofilter med deras infiltrationsbädd.

Jag har en separett och urinseparerar därmed som inte går genom mitt avlopp utan det är enbart BDT.

Det är ett väldigt prisvärt alternativ för mig, då jag inte har något avlopp alls just nu. Jag hade väldigt gärna satsat på ett alnarp cleanwater system och dammar osv men kostnaden för dem är ju långt över 100K! Med mitt alternativ hamnar jag nånstans under 20k ca.
Jag har en färsk offert på InterACT och ProACT och bara hårdvaran utan grävning ligger på 155 000kr.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Brunn och Markbädd till BTD
« Svar #6 skrivet: 16 nov-22 kl 20:47 »
Jag bor i Marks kommun i Västra Götaland och har fått bevlijat ett gråvattenfilter - matala biofilter med deras infiltrationsbädd.

Jag har en separett och urinseparerar därmed som inte går genom mitt avlopp utan det är enbart BDT.

Det är ett väldigt prisvärt alternativ för mig, då jag inte har något avlopp alls just nu. Jag hade väldigt gärna satsat på ett alnarp cleanwater system och dammar osv men kostnaden för dem är ju långt över 100K! Med mitt alternativ hamnar jag nånstans under 20k ca.
Hur är fastigheten klassad?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser