Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).  (läst 2305 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Hallå

Vi tänkte bygga ett lyxdass, med ingång inifrån huset. Undertill vill vi ha någonting aningen mer smidigt och fräscht än en tunna. Vi står nu i valet och kvalet mellan en a) Clivus Multrum M100 och en b)Aquatron Ecodry 90. Skillnaden mellan dessa produkter är att a är en stor behållare (500l) som inte separerar kiss och bajs (däremot måste man tömma den på vätska emellanåt) medan b) separerar kiss och leder bajs till 90-liters lådor som man växlar mellan och efterkomposterar (Obs att aquatrons snålspolarmodeller med deras patenterade separator inte är aktuellt utan det är alltså Ecodry som kan komma i fråga)

Har någon erfarenhet av någon av dessa eller dylika produkter? Vill hemskt gärna höra om er upplevelse!


MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #1 skrivet: 12 mar-22 kl 23:05 »
Har haft cilvus multrum i 7 år och är supernöjd. Så bra system.

Har hört om vänner som haft aquatron och där den gått sönder och läkt ut bajsvatten i hela källaren som de fått skopa upp, flera gånger, vet dock inte vilken modell det var.

Cilvus multrum har liksom inga finesser som kan gå sönder, tror det är det som är så bra. Det ända som slår det är väll ett riktigt utedass :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #2 skrivet: 13 mar-22 kl 10:33 »
Vi har haft ett Clivus-system sedan 1990, och är nöjda.
Ett tips dock: Gör alla luft-anslutningar, till och från,  med korrosionssäkra plaströr. Galvade spirorör rostar bort.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #3 skrivet: 13 mar-22 kl 19:16 »
Har haft cilvus multrum i 7 år och är supernöjd. Så bra system.

Har hört om vänner som haft aquatron och där den gått sönder och läkt ut bajsvatten i hela källaren som de fått skopa upp, flera gånger, vet dock inte vilken modell det var.

Cilvus multrum har liksom inga finesser som kan gå sönder, tror det är det som är så bra. Det ända som slår det är väll ett riktigt utedass :D

Förstår, i den Aquatron-lösning vi tänker oss är det inte så mycket finesser heller. Enda skillnaden egentligen mot multrum är att man separerar kisset i toalettstolen och att behållaren är mindre (2x90l som man växlar mellan).

Är nyfiken på hur tömningen fungerar med Clivus - där får jag för mig att Aquatron är lite smidigare... Bara byta kassett. Med Clivus gräver man liksom ur eller hur fungerar det?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #4 skrivet: 14 mar-22 kl 16:29 »
Man gräver. Men kassetten, blir den ren och fräsch automagiskt?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #5 skrivet: 16 mar-22 kl 23:21 »
Man gräver. Men kassetten, blir den ren och fräsch automagiskt?

Heh, troligtvis inte. Men känns ändå snäppet smidigare... Gissar jag utan att ha testat någotdera...

Hur mycket gräver man då...? Tills man märker att det är för "färskt"? ???

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #6 skrivet: 18 mar-22 kl 07:27 »
Den nedbrutna massan rasar neråt/framåt. Lätt att ösa ur. Konsistens som kaffesump.
 Den icke färdiga massan håller ihop, utgör inget problem att se gränsen.

// En som grävt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #7 skrivet: 18 mar-22 kl 08:31 »
Jag har haft frystoalett och har nu utedass med träspånsströ. Båda fungerar bra. Som fastighetsskötare har jag haft hand om ett dass med Separettoa, den fungerade bra förutom att urinen väldigt fort började lukta illa. Så urinen måste tömmas ofta.
kretslopp

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #8 skrivet: 21 mar-22 kl 12:59 »
Den nedbrutna massan rasar neråt/framåt. Lätt att ösa ur. Konsistens som kaffesump.
 Den icke färdiga massan håller ihop, utgör inget problem att se gränsen.

// En som grävt.

Ok, låter smidigt. Vi är lite inne på att bara ha en latrintunna nu istället. Bör funka lika bra, om inte bättre. En kassett kanske inte är så smidigt ändå, lite märkligt format.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #9 skrivet: 23 mar-22 kl 08:54 »
Se till att pinka så lite som möjligt i tunnan. Gör det i en särskild behållare så mycket det bara går.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #10 skrivet: 23 mar-22 kl 19:55 »
Om du strör med träspån eller träpellets är det inte något problem med urinen. Skvalpar inte blir nästan luktfritt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #11 skrivet: 23 mar-22 kl 23:54 »
Beror allt på hur många som kissar inne. Eller så får du strö så det mest ser ut som en sågspånshög.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #12 skrivet: 24 mar-22 kl 09:56 »
Jag har provat jag vet att det fungerar med träspån eller pellets. Bättre att suga upp urinen med spån än att separera den och den står och luktar illa. En näve pellets eller spån efter varje toabesök räcker oftast.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken torrdasslösning är bäst? (Clivus vs Aquatron).
« Svar #13 skrivet: 24 mar-22 kl 10:44 »
Jag har haft "torr"dass i två olika familjer, den ena med fyra grabbar och en flicka, den andra med tre flickor och en grabb. Jag vet skillnaden, så jag säger som Anders.

Nu har vi vattentoalett, men katterna pissar i bränslepellets, och det räcker det för att se åtgången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser