Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet  (läst 1716 gånger)

Ejje

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« skrivet: 09 jan-22 kl 10:47 »
Är total nybörjare på detta!
Vi har precis flyttat till en lantbruksfastighet och då samtidigt fått enskild firma.
Vi kommer inte bedriva någon verksamhet men kommer behöva köpa in saker till gården, som tex nya stängsel och stolpar till hagarna.
Kommer vi kunna handla detta momsfritt?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 09 jan-22 kl 17:39 »
Ja det kan ni. Ni behöver bokföra utgifter och eventuella inkomster. Eftersom behöver stängsel låter det som att ni ska ha någon verksamhet. Har ni mycket mark? Kommer ni att ansöka om gårdsstöd och/eller andra stöd?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #2 skrivet: 09 jan-22 kl 17:56 »
Ja det kan ni. Ni behöver bokföra utgifter och eventuella inkomster. Eftersom behöver stängsel låter det som att ni ska ha någon verksamhet. Har ni mycket mark? Kommer ni att ansöka om gårdsstöd och/eller andra stöd?
Nja, handla momsfritt kan TS inte, men begära återbetalning av betald moms på det som berör näringen går ju att göra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #3 skrivet: 09 jan-22 kl 18:10 »
 Driver enskild firma. Har löst ekonomi redovisningen som så:
 Alla kvitton och fakturor hamnar på en sticka (träplatta med spetsig tråd, här kommer ju alla i rätt ordning). När året är slut sätter jag mej och för in de olika kvittona bokföringen (trär av kvitton o fakturor från stickan så botten kommer upp). Bokföringen har en revisor hjälpt mej att ta fram och görs nu på datorn. Men verifikaten (fakturor o kvitton hamnar i pärm). Revisorn gör bokslut o deklarationen.
 I bokslutet ser du hur mycket moms du lagt ut under året och eventuellt fått in. Då ser du om du får tillbaka moms pengar eller måste betala in.
 När du nystartar kan det vara att du får skjuta upp momsen men du måste betala den vid transaktions tillfället.
Tror det kan löna sej med revisor är inte så stora pengar och du kan sova lugnt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #4 skrivet: 09 jan-22 kl 20:05 »
Nja, handla momsfritt kan TS inte, men begära återbetalning av betald moms på det som berör näringen går ju att göra.

Ja så är det såklart. Räknade det som momsfritt, men det är det ju inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #5 skrivet: 09 jan-22 kl 22:00 »
För att slippa momsen (få den återbetald) måste du momsregistrera dig hos skattemyndigheten.Du behöver registrera dig för FA-skatt också, inte för momsen egentligen men för att skattegrejer ska funka för ditt företag.

Det finns en regel om att man inte får dra av moms om man ständigt går med underskott, det kan skattemyndigheten ha överseende med men att ständigt dra av moms för utgifter utan att ha några inkomster på gården lär leda till problem i längden.
Som andra skrivit är det viktigt att hålla reda på sina kvitton och inte försöka ta med privata saker. Handlar du verktyg på t.ex. Biltema och köper en påse godis på samma gång så ta den på ett annat kvitto eller stryk den från kvittot (markera med bläckpenna att den inte ska med).
Som enskild företagare behöver du ingen revisor. Vill du ha hjälp med bokföringen föreslår jag att du vänder dig till en lokal bokföringsbyrå, något mindre företag som inte ligger i dyra kvarteren i stan. Min bokföringshjälp har sitt kontor i en friggebod på den familjens gård. Det blir rätt och inte så dyrt. Definitivt värt pengarna istället för att slåss med årsbokslut och deklarationsblanketter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #6 skrivet: 10 jan-22 kl 22:45 »
För att slippa momsen (få den återbetald) måste du momsregistrera dig hos skattemyndigheten.Du behöver registrera dig för FA-skatt också, inte för momsen egentligen men för att skattegrejer ska funka för ditt företag.

Det finns en regel om att man inte får dra av moms om man ständigt går med underskott, det kan skattemyndigheten ha överseende med men att ständigt dra av moms för utgifter utan att ha några inkomster på gården lär leda till problem i längden.
Som andra skrivit är det viktigt att hålla reda på sina kvitton och inte försöka ta med privata saker. Handlar du verktyg på t.ex. Biltema och köper en påse godis på samma gång så ta den på ett annat kvitto eller stryk den från kvittot (markera med bläckpenna att den inte ska med).
Som enskild företagare behöver du ingen revisor. Vill du ha hjälp med bokföringen föreslår jag att du vänder dig till en lokal bokföringsbyrå, något mindre företag som inte ligger i dyra kvarteren i stan. Min bokföringshjälp har sitt kontor i en friggebod på den familjens gård. Det blir rätt och inte så dyrt. Definitivt värt pengarna istället för att slåss med årsbokslut och deklarationsblanketter.

Nä nu ljuger du allt. Du behöver inte registrera dig för FA skatt eller F-skatt för att kunna dra av momsen om du bedriver jordbruksverksamhet. Jag har ingen F-skatt men jag är momsregistrerad. Du behöver F-skatt om du säljer tjänster. Det står inte att han ska köpa stängsel för att stängsla in grannens mark och grannen ska betala för tjänsten, utan vi förutsätter att han ska stängsla in sin egen mark.
Har man verksamhet som jordbrukare kan man faktiskt sälja andra saker än tjänster också, exempelvis är det vanligt att man säljer timmer från egen skog. Träd är en vara och ingen tjänst och när man får pengar från skogsbolaget så är det moms på beloppet som man ska betala in, därav är man tvungen att vara momsregistrerad.
Det enda jag sålt under de senaste tio åren är skog, djur och foder samt stängsel. Jag har aldrig sålt några tjänster.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #7 skrivet: 10 jan-22 kl 23:38 »
Nä nu ljuger du allt.
Det var väl en lite onödig kommentar, oavsett om jag har rätt eller fel?

Du skriver att man inte behöver FA-skatt för momsen. Jag skrev "Du behöver registrera dig för FA-skatt också, inte för momsen egentligen men för att skattegrejer ska funka för ditt företag.". Där hade jag fel, jag borde skrivit "funka smidigt för ditt företag". Registrerar man sig för FA-skatt blir det så mycket enklare när nån frågar om man kan ta en vända på deras gärde med putsen eller längs deras väg med snöplogen. Det var ingen lögn utan ett förbiseende, ursäkta.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nybörjare- Moms och lantbruksfastighet
« Svar #8 skrivet: 11 jan-22 kl 11:39 »
Det var väl en lite onödig kommentar, oavsett om jag har rätt eller fel?

Du skriver att man inte behöver FA-skatt för momsen. Jag skrev "Du behöver registrera dig för FA-skatt också, inte för momsen egentligen men för att skattegrejer ska funka för ditt företag.". Där hade jag fel, jag borde skrivit "funka smidigt för ditt företag". Registrerar man sig för FA-skatt blir det så mycket enklare när nån frågar om man kan ta en vända på deras gärde med putsen eller längs deras väg med snöplogen. Det var ingen lögn utan ett förbiseende, ursäkta.
Nog går det utmärkt att ta en sväng med tex snöplogen åt grannen utan F-skatt, man måste inte ta betalt för precis allt😉
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bustera, Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser