Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stillastående vatten, hur problematiskt är det?  (läst 1751 gånger)

fishtail

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« skrivet: 09 dec-21 kl 20:26 »
Hej

Jag samlar vatten från en källa i närheten och lägger det i en stor behållare med tapp gjord i rostfritt stål. 25 liter. Vad finns det för risker med att ha vattnet stående i denna behållare under flera veckors tid och sakta dricka av det? Några? Inga? Flera?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-21 kl 20:54 »
Vilken temperatur har du på vattnet?

Det är väl säkert ok men det gäller ju att inte något som kan börja växa följer med i tanken.

Tappa upp vatten i en flaska och låt det stå i en vecka, känn sedan på insidan om där är en lite fet beläggning, där tror jag man har en början på problemet. Men hålls det kallt så minskar risken tror jag..
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-21 kl 22:04 »
Ett annat bra prov är att hälla upp vatten i en absolut rendiskad (gärna kokad) glasflaska, skruva på locket och låta den stå framme i ett varmt och soligt fönster några veckor.  Om det börjar växa alger och andra gröna eller slemmiga saker i flaskan, så är vattnet inte lämpligt för långtidslagring.

Min erfarenhet är att det brukar finnas organiskt material som kan gynna sådan tillväxt i ytvatten och ytligt grundvatten (t ex från grävda brunnar eller kallkällor), men mer sällsynt i vatten från djupborrade brunnar.

Det är knappast någon risk att bli sjuk av vattnet så länge det verkar friskt och aptitligt att dricka.

fishtail

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-21 kl 12:04 »
Tack. Jag ska göra som ni båda säger och göra ett prov med en flaska.

Än så länge har jag inte haft några som helst onda aningar vad gäller detta vatten. Inga konstiga smaker osv, men vill försäkra mig innan jag börjar testa lagra större mängder. Det är ett bra vatten.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-21 kl 08:46 »
Ur försvarets Underhållsreglemente förplägnad del 1, avsnittet "vattentjänst", upplaga 1998

Vattenrening – allmänt
Allt vatten som används till mat, dryck, disk, personlig hygien och
för sjukvårdsbehov skall renas, det vill säga filtreras och desinfekteras
och benämns renat vatten.
Filtrering
Filtrering av vattnet görs för att ta bort partiklar över en viss
storlek, vanligen partiklar större än 5 mm. Här frånskiljs till exempel
vissa protozoer och vissa bakterier, medan virus kommer
igenom.
Desinfektering
Det filtrerade vattnet skall desinfekteras, vilket innebär att i stort
sett alla bakterier, virus och andra mikroorganismer oskadliggörs.
Den vanligaste metoden för desinfektering av vatten är med hjälp
av klor. Klorering utförs vanligen med kalciumhypokloritpulver,
vilket är av 70-procentig styrka (innehåller 70 procent aktivt klor).
För desinfektering av 100 liter vatten åtgår 1 ml kalciumhypokloritpulver
(mått som rymmer 1 ml medföljer varje förpackning).
Mät upp erforderlig mängd pulver. Slamma upp detta i ca 0,5 l
filtrerat vatten. Häll omgående lösningen i det filtrerade vatten
som skall desinfekteras och rör om noga. Låt kloreringsmedlet
verka minst 30 minuter innan vattnet används.

Klorering kan även utföras med natriumhypokloritlösning. Observera
dock att denna endast har en hållbarhet på 3–4 månader.
För desinfektering av 100 liter vatten åtgår 4 ml (1 ml = 20 droppar)
natriumhypokloritlösning. Natriumhypokloriten hälls i vattnet
under omrörning och skall sedan verka under 30 minuter innan
vattnet får användas.

Klorlukt och klorsmak är en garanti för att vattnet är mikrobiologiskt acceptabelt och under kortare tid kan stå emot
föroreningar.

(mina tillägg: Na-hypoklorit färsk koncentrerad är 12-13%. Köper man det som "Klorin" eller motsvarande i handeln är koncentrationen färsk 3-5%.
Kalciumhypoklorit har mycket lång hållbarhet, flera år mörkt och svalt.
För pool-bruk säljs även pulver av Na-diklorisocycanurat ca 60% aktivt klor, mycket lång hållbarhet )

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-21 kl 12:43 »
Det beror ju på vilken källa man hämtar sitt vatten i. Har en fågel haft chansen att dumpa sin last i vattnet så finns det större nytta med klorering än om det är en upprinna med kallt vatten.

Saxat från Svensktvatten.se

"Ibland måste dricksvatten kloreras för att rena vattnet från eventuella smittämnen och säkerställa att dricksvattnet följer Livsmedelsverkets högt ställda kvalitetskriterier.

Klor i mycket små mängder används som desinfektionsmedel vid produktionen av dricksvatten. Kloret tar bort eventuella smittämnen och kan i vissa fall ge vattnet en svag klorsmak eller lukt.

I stället för desinfektion med klor kan ultraviolett ljus eller ozon användas, men inget av dessa medel har någon kvarstående effekt ute i vattenledningarna. När det finns risk att bakterier kan växa och föröka sig på väg till din kran måste dricksvattnet desinfekteras med klor eller kloramin.

I regel kloreras allt ytvatten, men bara hälften av grundvattnet. I Sverige tillsätts en bråkdel av den klormängd som används i dricksvattnet i de flesta andra länder. Det finns inga belägg för att klor i så låga doser skulle kunna påverka hälsan på något negativt sätt. Flera vattenverk försöker ändå minska klortillsatsen genom att ta till sig ny kunskap och teknik.

En del människor är överkänsliga mot klor. Det finns ett enkelt sätt att bli av med klor i sitt kranvatten. Om man tillsätter en knivsudd askorbinsyra per liter vatten avkloreras vattnet omedelbart. Askorbinsyra är C-vitamin och finns att köpa som pulver på apotek eller i livsmedelsaffär. "


Så hämtar man sitt vatten i ett dike så är det nog bra att först sätta till en gnutta kalciumhypoklorit, röra om och låta stå, för att sedan sätta till en gnutta askorbinsyra.

Låter som ett typiskt bra pulver att ha i sin beredskapsgarderob ;D Har man dessutom ett filter på ett par µm (så man blir av med algerna) så duger nästan vilken sjö som helst att dricka.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Stillastående vatten, hur problematiskt är det?
« Svar #6 skrivet: 12 dec-21 kl 11:01 »

(Kalciumhypoklorit) Låter som ett typiskt bra pulver att ha i sin beredskapsgarderob ;D Har man dessutom ett filter på ett par µm (så man blir av med algerna) så duger nästan vilken sjö som helst att dricka.
Kunde inte ha sagt det bättre själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser