Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt och bär i zon 7  (läst 11583 gånger)

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #40 skrivet: 30 maj-22 kl 20:30 »
Hur ser det ut i år?

Var upp förra veckan och det verkar rätt OK med ett par undantag :)

3 av 7 krusbärsbuskar har någon intorkad topp men alla lever.
Av gullrips/doftrips ser två sorter, Gwens och Black Gem, helt döda ut (förutom en kvist med blad på den äldsta Gwens).
Hanen ’Tomek’ av doftvin har inte tillstymmelse till liv ovan jord men det beror antagligen på att den inte alls var i bra skick när jag planterade sen höst. (De tre tjejerna 'Ania' har knoppar).
De röda luddkörsbären ser tyvärr också ut att ha gett upp under vintern men jag ger inte upp hoppet riktigt än.

I övrigt ser allt ut att må bra med blad, knoppar och blomknoppar.

Blir nya försök i år med gröna och rosa vinbär, gula och orange doftrips, nutkahallon, amerikanskt olvon, vita luddkörsbär, sibiriska björnbär och amurvin plus ett par päronympar på häckoxbär.

Förutom sandkörsbär som är ätbar men antagligen inte speciellt god, och vanlig hägg kommer jag inte på så mycket mer som kan vara värt att prova i kall zon 7.

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #41 skrivet: 31 maj-22 kl 17:56 »
I övrigt ser allt ut att må bra med blad, knoppar och blomknoppar.

Har päronen också klarat sig? Har du vintertäckt på något vis?

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #42 skrivet: 01 jun-22 kl 20:36 »
Har päronen också klarat sig? Har du vintertäckt på något vis?

Mina 3 päron har klarat sig plus päronympen på bärhäggmispel. Har inte vintertäckt något men två av päronen fick ett litet vindskydd på norrsidan under vintern.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #43 skrivet: 02 jun-22 kl 10:08 »
Jag bor i zon 6. Här har jag en buske med krusbär från en gammal gård i närheten, där växte den på väldigt torrt land och var förkrympt. Den lilla lilla plantan jag fick med hem har nu vuxit till en planta/buske som är två gånger två meter och mycket svårplockad. Den får mängder av små krusbär som är blålila i färgen och söta och goda. Ger en mycket god saft. Bladen är typiska för krusbär men bären mer som jostabär men inte i klase. Vet inte sortnamn men verkar bli till ogräs där den trivs.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #44 skrivet: 03 jun-22 kl 17:17 »
Jag bor i zon 6. Här har jag en buske med krusbär från en gammal gård i närheten, där växte den på väldigt torrt land och var förkrympt. ... Den får mängder av små krusbär som är blålila i färgen och söta och goda.

Intressant :) Om du skulle kunna tänka dig att skicka en stickling eller två mot porto är jag nyfiken att prova.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #45 skrivet: 03 jun-22 kl 17:34 »
Det kan jag nog fixa skicka pm med uppgifter så löser vi det

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #46 skrivet: 24 maj-23 kl 20:29 »
Känns lite som jag "bloggar" i den här tråden. Det är inte min mening så det här blir sista inlägget  :)
De växter jag planterat har hittills klarat vintrarna på friland med ett par undantag, ett par namnsorter av doftrips har dukat under. Om det beror på sork eller kyla låter jag vara osagt  :-\ Lite förvånad att varken plommon eller päron haft några synliga frysskador. Återstår att se vad som hinner ge mogen frukt med de korta, kalla somrarna men hoppas kan man ju  ;D

I sommar kommer ett litet växthus på plats där ett par vindruvor ska få bo och ett par koreanska silverbuskar ska i backen tillsammans med ett par nya äppel-, plommon-, och körsbärsträd och några hallon med "kul färg". Blir också ett experiment med lågt hållna vinstockar i en "växtlåda" med avtagbart tak för att snön ska skydda under vintern.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #47 skrivet: 24 maj-23 kl 22:05 »
Nej, sluta inte.
Även om inte det inte blir andra inlägg i tråden läser jag gärna om dina erfarenheter.
Eftersom jag också håller till i gränstrakterna mellan zon 6 och 7 är jag väldigt intresserad av vad du lyckas med och vad som blir mindre lyckat.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #48 skrivet: 10 jun-23 kl 10:57 »
Eftersom jag också håller till i gränstrakterna mellan zon 6 och 7 är jag väldigt intresserad av vad du lyckas med och vad som blir mindre lyckat.
Om någon har nytta av att veta vad som lyckas och misslyckas hos mig i zon 7, södra Lappland, kan jag fortsätta skriva en rad eller två om mina försök  :) Framförallt om de växter som "inte borde funka" eller inte är så vanliga.
Håller tummarna att sommaren inte blir ökentorr.

tuslus

  • Inlägg: 662
    • Medelpad
SV: Frukt och bär i zon 7
« Svar #49 skrivet: 25 dec-23 kl 08:32 »
Jag håller med! Intressant att läsa, så fortsätt gärna. Jag bor i zon 4 men det verkar inte härdiga i zon 4-plantor alltid förstå så jag är nyfiken på vad du får att funka norrut :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogaliten, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser