Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera frön från äppleskruttet?  (läst 10248 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Plantera frön från äppleskruttet?
« skrivet: 30 mar-16 kl 07:20 »
Skulle vilja testa och driva upp en egen äppleplanta. Hur gör jag? Jag har lagt 10 frön på tork 1 dygn från två äppleskrutt. Hur länge ska dom torka? Kan jag plantera dom direkt i jord och bara vattna och vänta eller måste dom ha en "vinter" och ska jag då ställa ut dom? I kylen? Frysen? Och hur länge?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Plantera frön från äppleskruttet?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-16 kl 07:42 »
Hej

Jag har använt köpt såjord. Sådden får aldrig torka. Min erfarenhet är att äpplekärnor från butik ofta har låg grobarhet,  annars brukar det inte vara några större problem.

Du kommer inte att få samma äpple på ditt sådda träd som på moderträdet. Det tar 20 år att få första äpplet och det är inte alls säkert att det ens är ätbart. Därför så ympar man in den sorten man vill ha på grundstammen när den blivit ca lillfingerstor. Fröet påverkar hur trädet kommer att se ut, så välj frö efter trädets utseende, de flesta vill ha ganska så små träd. Ympkvisten påverkar vilka äpplen trädet kommer att bära.

Det är roligt att ympa och inte alls så svårt som det kan verka från början. En vass kniv, något att linda med och ympvax är allt du behöver. En del använder latexhandskar för att förhindra smittspridning, men jag har nog aldrig förstått vitsen, då eventuella sjukdomar från stam och kvist kommer per automatik att följa med till färdigt träd. Välj bara friska stammar och kvistar.

Lycka till med ditt projekt!

MVH
Magnus

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Plantera frön från äppleskruttet?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-16 kl 08:59 »
Det är lätt att driva upp plantor från kärnor. Talade med en erfaren om det hela och han hävdade att det bästa var att plocka kärnor från vildapeln.  Vildapelns rötter är anpassade bättre för klimatet och blir både längre och större. Andra året ympar du på stammen och när äpplena sedan kommer så får du en bättre skörd än vanliga äppelträd pga den stora roten.
Fjäderfän och kaniner

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Plantera frön från äppleskruttet?
« Svar #3 skrivet: 09 apr-16 kl 11:49 »


 En del använder latexhandskar för att förhindra smittspridning, men jag har nog aldrig förstått vitsen, då eventuella sjukdomar från stam och kvist kommer per automatik att följa med till färdigt träd. Välj bara friska stammar och kvistar.



Jag brukar tvätta av sekatör och kniv i rödsprit. Men det kanske inte är någon idé då?

Äpplekärnor gror nog bäst ute, och behöver nog en del kyla för att gro. Jag skulle sått nu direkt och ställt ut dom.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Plantera frön från äppleskruttet?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-16 kl 08:29 »
Spinner vidare på min egen tråd.
Det blev fem äppleplantor. Tre som jag haft ute hela tiden och två som jag sådde inne. Nu kommer nästa fråga. Det är frost på nätterna, dom tre står ute i små krukor. Jag har täckt dom med jord och tänkte täcka dom med löv. Men när ska jag täcka med löv- hört att man får inte göra det för tidigt men jag vill inte heller att dom ska frysa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Plantera frön från äppleskruttet?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-16 kl 10:13 »
Om du gräver ned krukorna, så blir det jämnare temperatur. De klarar frost, problemet är om temperaturen varierar så att det tinar och fryser omvarannat, därför är det bättre att gräva ned krukorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 6 användare (1 dolda)
Caroline Carlsson, xaelanar, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser