Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka i sorg  (läst 1813 gånger)

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Tacka i sorg
« skrivet: 01 maj-19 kl 09:14 »
Finns det något klokt sätt att agera på när man måste avliva ett svagt lamm?
Vi tvingades ta ifrån en tacka hennes enda lamm igår och sedan dess har hon gått och skrikit och letar nästan oavbrutet.

Tänker att det kanske underlättar om hon får se att lammet är dött? Blir det kanske värre om lan lägger inser döda lammet nu ett dygn senare? Några tips?

Carl

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tacka i sorg
« Svar #1 skrivet: 01 maj-19 kl 10:05 »
Fåren är ju inte riktigt som vi, men du underlättar för henne om hon får ha lammet dött i sin box till dess hon fattat.

båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Tacka i sorg
« Svar #2 skrivet: 07 maj-19 kl 09:28 »
Hej Carlos,
Arma tackan, jag skulle då sitta nära henne, se och tala med henne om situationen, med förberett sinne och ett slags detacherat (sakligt distanserat) deltagande, medkänsla som inte kletar och belastar henne(ej sentimentalt trams alltså), och faktiskt enkelt uttrycka att hennes lamm inte kunde leva. Skicka hjärtekraft och livskraft till henne, som ju inte kan förstå och bara blir berövad sitt lamm. I naturen vore hon ju med och delaktig på ett annat sätt, det blev verkligare för henne.
V Hälsningar, Båten

Raderat svar som utgick från att lammet inte var dött.  (:)
« Senast ändrad: 07 maj-19 kl 11:34 av javill »

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Tacka i sorg
« Svar #3 skrivet: 07 maj-19 kl 11:08 »
En del konstiga kommentarer här. Lammet  var inte livsdugligt. Vi sondmatade bäst vi kunde men hon blev bara svagare. Nog om lammet.

Frågan avsåg inte heller beröra terapeutiska inslag för att hantera tackans sorg.

Kärnan i frågan är hur man bäst får tackan att sluta leta efter sitt ”bortsprungna lamm”. Hon gick runt och skrek efter lammet i flera dagar vilket är både jobbigt för henne och samtliga i omgivningen.

En tacka som får ett dödfött lamm fäster ju inget större intresse vid det och antagligen inte heller om ett lamm dör vid hennes sida.

Förstår tackan bättre om man bär tillbaka det avlivade lammet till tackan eller ställer man bara till det värre då?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tacka i sorg
« Svar #4 skrivet: 07 maj-19 kl 11:17 »
Som jag svarade så gör hon det. Det baserar jag på egna får, grannars får och vad jag läst i djurböcker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tacka i sorg
« Svar #5 skrivet: 07 maj-19 kl 11:21 »
De gånger vi fått ta bort ett dött lamm eller avlivat, om det varit ett lamm som tackan ville ha (inte ett bortstött lamm) så har hon letat 2-5 dagar. När hon fått se sitt döda lamm så har sorgen suttit i max en dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser