Är det möjligt att föra bort avfrostningsvatten från en luftvärmepump till en enkel stenkista?
Jag funderar på att köpa en luft/luft-värmepump som komplement till den direkta elvärmen. Jag är bekymrad över avfrostningsvattnet. Har läst att det kan bli så mycket som 20 liter om dagen när det är som mest.
Jag fick ”rådet” av en försäljare att ställa en balja under och tömma varannan dag. Tänka sig: då skulle gamla tant Berberis gå ut kylan och halkan och lyfta undan en balja med en isklump på 40 kilo, medan gamla farbror Berberis sitter i sin rullstol inomhus och väntar på hjälp. Skulle jag då ramla och bryta ett ben, blir vi sittandes båda två.
Varje vinter ser jag hur våra unga, vältränade grannar kämpar med avfrostningsvattnet på vintrarna: en balja full med en stor isklump, som är svår att få ur och forsla bort.
På plussidan har vi den genomsläppliga marken. Vi bor på en grusås, med mycket sten.
Det finns inga anordningar som tar hand om dagvattnet, men på marken under stuprören ligger det tvåmeters takrännelängder, som fungerar ganska bra. Här finns en torr och fin krypgrund, som jag är mycket rädd om.
Kan det fungera med en ganska enkel anordning med ett markavloppsrör och en stenkista (=kassett) av plast?
På vilket djup skall kistan och röret ligga?
Behöver jag isolera anläggningen? Med vad?
Avloppsröret kanske kommer att korsa med någon ledning. Går det?
Gör det något att det finns trädrötter som kan nå stenkistan/kassetten?
Är det möjligt att köra med bil eller traktor över marken ovanpå det nedgrävda röret?