Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grus eller snäckskal till höns  (läst 2043 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
grus eller snäckskal till höns
« skrivet: 01 nov-19 kl 18:38 »
Jag måste fråga er hönsägare om ni varit med om att de fått stopp i kvävan då de ätit grus? Jag är i diskussion med en person där jag anser att höns ska ha grus, men vederbörande säger att snäckskal har samma funktion, och att de inte stoppar i kvävan. Men snäckskal ger man ju vid värpning och grus för att krossa maten, är jag helt ute och cyklar? Vill gärna höra hur ni gör?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: grus eller snäckskal till höns
« Svar #1 skrivet: 01 nov-19 kl 19:59 »
Jag skulle ge bägge.
Och ja snäckskal är hårda och hjälper till att mala ner maten, men inte lika effektivt som grus då snäckskalen löses upp snabbt av magsyran.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: grus eller snäckskal till höns
« Svar #2 skrivet: 02 nov-19 kl 22:02 »
Ja, och krossningen försiggår inte i krävan som sitter nära matstrupen, utan i muskelmagen som sitter i buken.  Jag har aldrig hört talas om att grus ger stopp i krävan. Hönsen verkar veta hur mycket de ska äta, både av grus och snäckskal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser