Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utbyte?  (läst 3631 gånger)

Wolverine

  • Gäst
Utbyte?
« skrivet: 21 jul-05 kl 22:48 »
Hej!

Hur mycket honung i kg per år genererar kupa i snitt? Jag har läst 10 - 20 kg, blir det så mycket?

Mvh Jordlöpare

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utbyte?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-05 kl 07:37 »
Det bör bli betydligt mer, annars får skörden räknas som väldigt snål. Hur stor skörden blir beror bl a på hur bra övervintringen har varit, om våren är varm och samhället kommer igång, om drottningen är duktig, om det finns bra drag under sommaren etc.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Wolverine

  • Gäst
Re:Utbyte?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-05 kl 13:47 »
Tack, 20 kg honung räcker mer än väl för mig till matlagning, bak och sötningsmedel. Sedan finns frukt och bär att söta med. ;D

Utbytet beror av flera faktorer som du säger, då blir utbytet inte detsamma i Norrland som i Skåne?

/Jordlöpare
« Senast ändrad: 22 jul-05 kl 13:50 av Jordlöpare »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utbyte?
« Svar #3 skrivet: 23 jul-05 kl 08:29 »
Klimatet är naturligtvis en faktor som har betydelse för bina och deras möjlighet att hitta ett bra drag. Det finns ju dessutom flera olika biraser, vilka härstammar från olika delar av världen och därmed - förmodligen - har olika förutsättningar att klara sig i vårt klimat. Det nordiska biet påstås t ex klara lägre temperaturer bättre än ex det italienska, gula biet. Det senare är möjligen mer beroende av värme för att komma igång på våren, men flera menar att det sedan är betydligt mer dragvilligt än ex det nordiska. Större skörd med gula bin om inte våren är kall, med andra ord. Fast så enkelt är det säkert inte...  ;D

Det blir säkert stora skördar även i nordligt belägna bigårdar, fast jag känner inte till någon statistik. Jag försöker komma ihåg hur mycket de egna bigårdarna ger, men kan bara konstatera att det skiftar från år till år. Varför det gör det är svårare att komma på.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Wolverine

  • Gäst
Re:Utbyte?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-05 kl 16:43 »
Bra, då kan slippa processat socker i en nära framtid om allt går enligt planering.
Jag är inte ute efter någon kommers utan ser över alla tänkbara möjligheter till ökande av självhushållningen, så en, möjligtvis två kupor får det bli.  

Tack för upplysningen!

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 23 jul-05 kl 16:45 av Jordlöpare »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utbyte?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-05 kl 17:05 »
Kör med minst två kupor, så är det större chans att du har levande bin frampå vårkanten. Snopet att vintra in ett samhälle och det inte överlever...  :-\

Om du ska köpa bin, så tänk på att de ofta är billigare på hösten än på våren. Å andra sidan är en honungsskörd mer säkrad om du köper bin på våren. Hur man än vänder sig...  ;D

Jo, förresten, tänk på att dina bin måste ha mat under vintern! Om du inte vill köpa socker till egen sockerlösning eller färdig sockermat, så måste du lämna kvar ramar med honung åt bina. Till egen sockerlösning går ca 12 kg socker/samhälle, så du får räkna med att det "går bort" ganska många kg honung vid invintringen. Vad jag har hört räknar yrkesbiodlare att 20 kg av skörden för varje kupa går till omkostnader.
« Senast ändrad: 24 jul-05 kl 11:38 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

gunilla

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
    • fallforsfrieser
Re:Utbyte?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-05 kl 14:11 »
När du köper bin måste du tänka på var du tar dem ifrån. Som jag förstår det bor du någonstanns i norrland och stora delar här är varroa fria. Varroan är ett jättebesvärligt kvalster som lever som parasit i din kupa och bor du i en zon som inte har varroa vill du säkert inte vara den som tar in den i zonen. Ta kontakt med en biodlarförening i din närhet som kan hjälpa dig med att köpa in ett eller två bra och starka varroa fria samhällen. I vår förening hjälper vi nybörjarna det första året. De får låna ett samhälle och får all hjälp som de behöver av en gammal räv inom biodling för att själva kunna klara sin odling senare. Ett bra system.
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Wolverine

  • Gäst
Re:Utbyte?
« Svar #7 skrivet: 26 jul-05 kl 17:49 »
Hej igen!

Manna: Jag glömde vinternäringen år bina, men min nuvarnade sockerförbrukning ligger på ca 7 kg/år, så även med ett bortfall får vinternäring lär det bli ett överskott som täcker mitt behov. Eventuellt överskott kan användas att byta till sig andra livsmedel.

Gunnilla:
Jag flyttar ner till Skåne nästa sommar om allt går enligt planering.
Finns det motmedel/taktik mot kvalstret?

I övrigt rör frågan om biodling något som ligger några år fram i tiden. Ett hus och mark krävs först. Tycker om att planera långt i förväg, höra av de erfarna om dittan och dattan, så att man känner trygghet och vet om e.v. problem som kan dyka upp.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Utbyte?
« Svar #8 skrivet: 26 jul-05 kl 21:46 »
...Finns det motmedel/taktik mot kvalstret?...
Ja, både ekologiska och icke-ekologiska.  Som vanligt är det flest som använder de icke-ekologiska, men i biodlareföreningen där jag just nu går kurs används bara ekologiska metoder. De fungerar minst lika bra, avsett vad alla andra säger.

Förresten ser det ut att bli en kanonskörd i år här, en del samhällen häromkring kommer nog att ge 100 kg, de flesta över 50 kg.

Hade inte tänkt skaffa bin förrän nästa år, men nu är det en som skall lägga av så kanske blir det redan om en månad.

Jag har insett att det inte var helt nödvändigt att ha eget hus och mark om man har bil. Ofta går det bra att slunga hos någon annan, och 100 m2 gräsmatta går alltid att hyra. Däremot behöver man ett förråd.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utbyte?
« Svar #9 skrivet: 27 jul-05 kl 16:49 »
Jag har insett att det inte var helt nödvändigt att ha eget hus och mark om man har bil. Ofta går det bra att slunga hos någon annan, och 100 m2 gräsmatta går alltid att hyra. Däremot behöver man ett förråd.

 ??? Bor du i bilen eller har du månne bina där...?  ;)

Jo, bigården kan man självklart ha på annans mark! Det är ju bara att leta upp en lämplig plats och sedan kontakta markägaren. Personligen är jag mycket nöjd med att kunna ha bina hemma i trädgården; jag vill gärna att de blommande bärbuskarna och fruktträden blir ordentligt pollinerade. Flera vänner har dock av olika anledningar valt att ha sina bin (fördelade på en eller flera bigårdar) på annans mark.

Vad man bör vara lite försiktig med när det gäller att dela slunga och andra redskap med biodlande vänner, är risken för att sprida smitta. Oupptäckt yngelröta kan orsaka mycket sorg! Bättre då att skaffa egna grejer. Har man bara ett fåtal samhällen klarar man sig t ex bra med en handdriven slunga med plats för två ramar. Lätt att ställa på köksbordet! I övrigt gäller det ju att ha ett hygieniskt utrymme för honungen och hanteringen av denna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Utbyte?
« Svar #10 skrivet: 19 mar-06 kl 08:52 »
Det är så mycket som är avgörande och som spelar in. Inte minst vädret. Bisamhällets övervintring, övervårning, bidrottningens kapasitet, hennes older. Vilka odlade och ej odlade växter är inom binas flygområde. Den ekonomiska flygsträckan för bin är ca. 2 km.
Men de kan flyga längre, men mer allmänt är väl 3 km. Inan de flyger ut så suger de i sig mat så att de klarar att flyga till Nektarkällan. Väl där fyller de sin honungstarm med Nektar och flyger hem till kupan med lasten. Så är det långt till källan där bina hämtar Nektarn så förbrukas det även mycket. Det är diffen mellan medtagen, förbrukad och hemtagen Nektar som bina samlar i vaxkakorna som är tänkt att bli förråd för kommande svåra tider.
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser