Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga tak på balkongräcke  (läst 1636 gånger)

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
Bygga tak på balkongräcke
« skrivet: 16 apr-21 kl 19:41 »
Jag skulle vilja bygga ett lågt tak som går över en del av balkongen så att jag kan ligga där och sova under sommaren och slippa fuktigt golv och inte riskera att bli blöt om det börjar regna.

Jag bor längst upp i ett hyreshus, balkongen är 150 cm bred och det tak som finns går bara ut en meter över balkongen. När det regnar gör taket ingen större nytta utan lämnar bara en ca 20 cm torr bit längst in mot väggen vilket resulterar i att det alltid är blött och kallt där.

Taket kommer vila på räcket som är 100 cm högt och blir inte högre än 130 cm (det blir som en liten koja). Där det husets tak slutar ska alltså det andra ta vid fast ca 150 cm nedanför.* Räcket är rundat så jag vet inte hur jag skulle kunna skruva fast något som blir stadigt på det. Eftersom det är ett hyreshus så kan jag inte börja borra i varken putsfasad eller balkong.

Är det någon som vet hur jag kan lösa detta? Själv funderar jag på om det går att regla upp på något sätt men får inte till det i huvudet. Jag har ingen erfarenhet av byggnadssnickeri så har inte det tänket.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #1 skrivet: 16 apr-21 kl 20:01 »
Förr hade folk ofta markiser som balkongtak. Det skulle kanske räcka för dej. Ett tag hade jag en hammock i trädgården som jag sov i ibland. Den var praktisk för även om det regnade så blev jag inte blöt.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #2 skrivet: 16 apr-21 kl 20:03 »
Det är ganska enkelt att bygga något hållbart.

Men.....

Det är en fasadändring och då krävs det byggnadslov och sedan måste du ha med dig hyresvärden också.
Börja med att fråga denne.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #3 skrivet: 16 apr-21 kl 21:34 »
En markis hade nog varit det bästa, men den skulle i såna fall ha fäst i väggen. Det får ju inte vara någonting som kan blåsa ner ens i en riktig storm, en markis är bättre eftersom den vevas in när du inte använder den.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #4 skrivet: 16 apr-21 kl 21:50 »
Jag tror att det går att bygga ett stadigt tak på fyra ben vilande på balkonggolvet med ett halvgenomskinligt korrugerat plasttak utan att fästa i vägg. Jag skulle göra benen högre så att du kan stå på balkongen och dörren går att öppna om den är utåtgående.  Skruva ihop trävirket så det är lätt att demontera om någon skulle ha invändningar. Fäst med hålband runt balkongräcket för att säkra för vind.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #5 skrivet: 16 apr-21 kl 22:11 »
Det är ganska enkelt att bygga något hållbart.

Men.....

Det är en fasadändring och då krävs det byggnadslov och sedan måste du ha med dig hyresvärden också.
Börja med att fråga denne.

Och sannolikhtetn är att hyresvärd eller brf styrelse säger nej.

OCH av goda skäl!

Översta våningen och balkong - vid kraftig blåst eller storm är det stora krafter som rycker i takskivan.

Flyger den iväg kan det bli skador på fasad o fönster. Eller landa i huvet på ngn olycklig på marken.

Sover själv på balkong när det är värmebölja. Har då en sk uppblåsbar bädd så att jag kommer upp minst 10 från balkonggolvet. Misstänker jag regn drar jag på en presenning över nederdelen av kroppen, som kan hållas på plats vid sidorna av några tegelstenar.

Jag bruka vakna till ifall det börjar regna... dra då bara upp presenningen över huvudet och sover vidare  :)





mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #6 skrivet: 16 apr-21 kl 22:59 »
Förr hade folk ofta markiser som balkongtak. Det skulle kanske räcka för dej. Ett tag hade jag en hammock i trädgården som jag sov i ibland. Den var praktisk för även om det regnade så blev jag inte blöt.

Ja, det kanske vore något om jag skulle komma över någon billig begagnad. Nya är de så himla dyra!

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #7 skrivet: 16 apr-21 kl 23:02 »
Det är ganska enkelt att bygga något hållbart.

Men.....

Det är en fasadändring och då krävs det byggnadslov och sedan måste du ha med dig hyresvärden också.
Börja med att fråga denne.

Varför tänker du att det är en fasadändring? Det är ju något jag bygger på balkongen som inte påverkar huset på något sätt, det kommer knappt ens synas för andra heller.
Jag har grannar som byggt liknande grejer så jag har bara antagit att jag också får göra det, men jag ska såklart prata med hyresvärden.
Dela gärna med dig av hur du menar att jag skulle kunna bygga! :)

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #8 skrivet: 16 apr-21 kl 23:05 »
Jag tror att det går att bygga ett stadigt tak på fyra ben vilande på balkonggolvet med ett halvgenomskinligt korrugerat plasttak utan att fästa i vägg. Jag skulle göra benen högre så att du kan stå på balkongen och dörren går att öppna om den är utåtgående.  Skruva ihop trävirket så det är lätt att demontera om någon skulle ha invändningar. Fäst med hålband runt balkongräcket för att säkra för vind.

Det var något sånt jag hade tänkt mig, ja. Nu skrev någon lite längre ner att det finns en risk om det blåser till ordentligt så det gäller att komma på något som inte riskerar att blåsa bort.

mindlea

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #9 skrivet: 16 apr-21 kl 23:10 »
Och sannolikhtetn är att hyresvärd eller brf styrelse säger nej.
OCH av goda skäl!
Översta våningen och balkong - vid kraftig blåst eller storm är det stora krafter som rycker i takskivan.
Flyger den iväg kan det bli skador på fasad o fönster. Eller landa i huvet på ngn olycklig på marken.
Sover själv på balkong när det är värmebölja. Har då en sk uppblåsbar bädd så att jag kommer upp minst 10 från balkonggolvet. Misstänker jag regn drar jag på en presenning över nederdelen av kroppen, som kan hållas på plats vid sidorna av några tegelstenar.
Jag bruka vakna till ifall det börjar regna... dra då bara upp presenningen över huvudet och sover vidare  :)

Ja, det är ju något jag vill undvika. Frågan är om det finns något sätt att sätta dit ett tag utan risk att det blåser bort?
Vad gör du med bädden när du inte sover i den? Eftersom det alltid är fuktigt på balkongen så känns det inte som en bra idé att ställa någon sådan bädd eftersom jag inte har möjlighet att flytta in den i lägenheten om den är blöt.

Jag skulle vilja ha något som är en blandning av presenning och tak, mjukt men fast som kan röra på sig i vinden men inte låter när det fladdrar till.  ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #10 skrivet: 16 apr-21 kl 23:36 »
Om du bockar till ett par rör som du fäster i glespanelen under taket (skruv, klämmor, spännband eller t om buntband) och i de stående delarna på balkongräcket, så kan du klä med tyg, presenning eller växthusplast efter behag. Ju lättare, desto mindre risk att hyresvärden klagar.

Ta rör i samma dimension som balkongräcket och måla dem svarta. Tar du tyg eller tjock presenning så välj grönt eller annan färg som ser ut som balkongen så ingen retar sig på det.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #11 skrivet: 16 apr-21 kl 23:41 »
Om jag vore hyresvärd samt gav dig tillstånd till taket, så skulle jag villkora att den gjordes efter en ritning som också var hållfasthetsberäknad.

Och att ansvarsfrågan var klargjord vid ev problem. Att tecknade försäkringar gäller!

På vissa platser kan det behövas att byggnadsnämnden ger tillstånd då konstruktionen skall fästas i fasaden + ändrar fasadens utseende.

Om mitt eget balkongsovande: då jag dragit presenningen över huvudet på natten när det börjat regna så är det bara undersidan av luftbädden/madrassen  som är blöt när jag stiger upp. Om det fortfarande regnar så kan jag ställa madrassen ovanpå några tegelstenar och mot husväggen med blöta sidan utåt. Sedan täcker jag madrassen med presenningen, torrsidan inåt. Alternativt har jag en extra heltorr presenning redo.

Någon gång har det hänt att det varit ihållande regn. Då har jag tagit madrassen till vinden för att torka, nära då jag bor högst upp.

Annars om det regnar flera dar i sträck så brukar temperaturen gå ner vilket innebär att det blir drägligt att sova i lägenheten.

« Senast ändrad: 16 apr-21 kl 23:48 av Carolus »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #12 skrivet: 16 apr-21 kl 23:54 »
Jag har besvärliga "hyresgäster" (ungarna). I somras tog de hjälp av moster som gärna snickrar, och satte upp ett stort segel som täckte hela balkongen ::) Nära att det slet bort balkongräcket när det friskade i, och när det regnade så samlades en hel del vatten på det som kunde ha fått fästena i väggen att ge sig. Och inte frågade de hyresvärden heller. Passar på när jag är iväg och jobbar.

Så jag håller med, fråga gärna...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #13 skrivet: 17 apr-21 kl 10:01 »
Ja, det kanske vore något om jag skulle komma över någon billig begagnad. Nya är de så himla dyra!
hammock på Dollarstore kostar 700 enligt deras senaste reklamblad. Anser man det vara dyrt har man problem. Men det lär kräva en stor balkong för att den skall få plats. Själv hade jag tittat på en markislösning . Nu har jag varken balkong eller bor i hyreshus (tack o lov) så jag har både hammock,egentillverkad i stadigt trä,markis över uteplats men också luftkonditionering inne så jag slipper för varmt inne. problemet med att sova ute i trädgård är insekter,katter och en o annan förbiströvande ilsken granne.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga tak på balkongräcke
« Svar #14 skrivet: 17 apr-21 kl 21:07 »
Markis är ett bra förslag.

Konstruktionen är etablerad, också ur säkerhetssynpunkt.

Insekter på balkong i stan fjärde våningen eller högre brukar inte vara något problem, annars finns insektsnät.

Om man lägger träpallar mellan balkonggolv och madrass så borde problemet med blöt madrassundersida minska.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser