Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Planera för höns i villaträdgård  (läst 1054 gånger)

Nnkhllnr

  • Inlägg: 1
Planera för höns i villaträdgård
« skrivet: 04 mar-21 kl 19:27 »
Hej, ny i forumet och undrar över en del saker.
1. Jag är ingen snickare och vill gärna köpa ett färdigt och komplett hönshus. Men jag hittar bara ett enda som är isolerat, det är dessvärre lågt (i markhöjd) och verkar inte ha en utdragbar avfallsbricka. Varför finns det inte fler isolerade hönshus, eller hur löser ni med köpta hus sånt på vintern?

2. Om man ska köpa ett färdigt hönshus, vilka modeller har ni bra erfarenhet av? Jag planerar för en liten flock på 3-4 hönor, ingen tupp.

3. Jag har just nu en uppfräst del av trädgården på ca 2 meter x 5 meter, fd rabatt mellan två äppelträd och med häck längs ena långsidan, häcken går nord-sydligt. Om jag ska ha hönsgård här, bör jag göra något särskilt med marken innan? Jag kan inte skaffa hönsen innan sommaren utan tidigast i höst, och vår plan är att så gräs på utan så länge och låta det vöxa upp. Bör jag lägga nät under innan jag sår eller plantera nåt annat?

4. Vad gör ni med hönsgödseln som blir över? Jag har inga odlingar att sköta om, bara gräsmatta på 200 kvadrat.

Tack på förhand!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Planera för höns i villaträdgård
« Svar #1 skrivet: 14 mar-21 kl 11:41 »
Bygg ett riktigt hönshus och inte de där små färdiga husen man köper, just nu råder det restriktioner för att ha hönsen ute, de får gå ute under vissa omständigheter men det bästa är att ha dem inne så man inte får smitta hos dem då risken är stor att de död av fågelinfluensan.

Jag gjorde mitt på 4 kvadrat för ett gäng hönor vilket känns på tok för litet nu när de ska gå inne hela tiden så jag får bygga ett nytt större till sommaren.

Inget nät under marken i själva hönsgården skulle jag säga däremot ska du ta ner nätet på sidorna en bra bit ner i marken 40-50cm så inget kan gräva in från sidorna, hönorna gräver gärna gropar och kan då skada sig om det är metallnät i marken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser