Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Listeria  (läst 4014 gånger)

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Listeria
« skrivet: 19 jan-08 kl 22:37 »
Vi sitter här och väntar på distrikaren.Troligtvis har våra tackor drabbats av listeria, det var vad veterinären trodde på vår beskrivning vid telefonkontakten.Så nu är vetten på väg hit.Vi ska prova att sätta in antibiotika.Det lär bli en dyr historia , jourtid en lördagkväll, men  det är väl smällar man får ta.
Har någon av er råkat ut för detta och hur avlöpte det hela?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Listeria
« Svar #1 skrivet: 19 jan-08 kl 23:17 »
Det avlöpte däligt, tackan dog trots snabbt insatt behandling.

(vilket är vanligt 50/50 chans att dom dör om man ser det tidigt, det är väldigt svårt att klara vuxna djur med listerios)

Efter det slutade vi ge fåren ensilage.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:Listeria
« Svar #2 skrivet: 20 jan-08 kl 00:21 »
Tack för svaret.
Ja, det lutar åt att vi skippar ensilaget här också, för det här är inte roligt.Distriktaren har varit här och jag ska spruta med penicillin i åtta dagar.
Vi får bara vänta och se då hur det hela avlöper .Den sist insjuknade tackan är ju trots allt med när man pratar med henne, lyfter huvudet och tittar på mig.
Veterinären har gett penicillin och b-vitamin nu i kväll.

ulfg

  • Inlägg: 1006
Re:Listeria
« Svar #3 skrivet: 20 jan-08 kl 19:31 »
Hej, jag måste få fråga: hur fick fåren ensilage så att de ådrog sig listeria? Var det dåligt ensilage, på vilket sätt då isåfall, elller var det utfodringshygienen, sättet de fick maten på  som klickade på något sätt? Berätta för mig :)

Mvh Jonas

PS Det var värst vad trögt systemet går nu i början på söndag kväll. Håller systemet för alla användare så här dags?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

agge

  • Inlägg: 231
Re:Listeria
« Svar #4 skrivet: 23 jan-08 kl 20:15 »
Också nåra funderingar om listeria.

Det är ju en jordbakterie... är det ändå bara genom ensilage de får bakterien i sig?
Kan olika raser vara olika mottagliga?
Hur många djur insjuknar om året? De flesta fodrar ju med ensilage trots allt.
Är det skillnad på ensilage och hösilage?

Är det trots allt försvarbart att utfodra med ensilage
för att fördelarna överväger... :-\  Enklare foderhantering lättare skördar mm.

ulfg

  • Inlägg: 1006
Re:Listeria
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 18:27 »
Hej,
jag efterlyste en analys om vad listeria har med ensilage att göra och vore tacksam för om vi kunde få igång en debatt om det här.
Det finns naturligtvis bra och dåligt ensilage, precis som bra och helt värdelöst hö.
Det går inte att säga att man skall "ge upp" ensilage om man har ett visst antal får och vill ha en kostnadseffektiv och rationell, högvärdig utfodring.
Hellre en rejäl analys av hur undvika listeriarisker istället i ensilage.

Kom igen alla som kan ge bidrag till frågan: vilka risker för listeria finns det i ensilage?

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Listeria
« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 19:31 »
Risken med ensilage har i första hand med vattenhalten att göra. Bakterierna trivs och kan föröka sig. Enstaka listeriabakterier i annat foder tar immunförsvaret hand om. I  hö blir det ingen bakterietillväxt även om det blir jordinblandning pga den låga vattenaktiviteten. Fungerar ensileringsprocessen och lagringen som det är tänkt och pH på materialet hålls under 4,5 trivs inte heller listeria.

Man brukar säga att det krävs ungefär 20 normalstora tackor för att konsumera en bal inom rimlig tid för att den inte ska bli dålig.

ulfg

  • Inlägg: 1006
Re:Listeria
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 21:49 »
Hej och stort tack Henning för ett koncist och gediget svar.
Jag vill egentligen inte klassa ner hö som en högvärdig näringskälla.
Men näringsförlusterna är ofta så stora, inriktningen mot volym och därmed grovhet (hästhö) så betydande att det blir orimligt dyrt att köpa in och fodra med på heltid. Återstår ensilaget - trots listeriarisken. Jag måste också erkänna - utan att ge mig rätt - att jag fodrar med en bal ensilage till en flock på ett dussin får och att det räcker ca 3 veckor. Visst har det blivit en smula skämt mot slutet. Men jag fodrar med ensilage när temperaturen är under 5 C + och sover ändå ganska lugnt om nätterna. Med rätt eller orätt.

Reaktioner från kollegor?

Mvh Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Listeria
« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 23:27 »
Vi har bara ca. 30 får per bal, och de trycker i sig den på ....ja...så där 5-8 dar. Har läst mångas åsikter här på forat och de är så kunniga. Jag skäms att berätta att jag efter ca. 30 års fårhavande, numera lärt mig att "blunda" för små detaljer. Får har en förunderlig förutsättning att klara av det mesta. Vi har gipsat dräktiga ungtackor, mot all kunskap. vi har tryckt in livmodersframfall, vi har sytt både här o där. De underbara fåren har klarat allt, nästan ,och jag måste säga att dessa djur har ett läkkött som man sällan ser hos andra.Vi har haft 1 bagge som vi tror fick listeria, slaktades snabbt. men annars har ensilaget, bra el. dåligt fungerat.Det gäller väl att välja om man vill fodra ofta med hö eller att hoppas på att allt funkar med ensilage, Vi hoppas. Fåren älskar ensilaget. Jag vill inte missunna dem det.

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:Listeria
« Svar #9 skrivet: 28 jan-08 kl 00:29 »
Jag har nu penicillinbehandlat tackan klart och hon har faktiskt hämtat sig och verkar helt ok.Jag är ju trots allt lite orolig att hon ska få sjukdomssymptom nu när penicillinkuren är slut .
Mina tackor är av rasen oxford down och se har fri tillgång på grovfodret.Vi har räknat på vad det kostar att fodra med hö och kilopriset blir det dubbla mot vad ensilaget kostar, så det blir trots allt en fortsättning med ensilage fram till våren och temperaturen går upp, då blir det hö, då hinner de inte konsumera en bal innan den blir dålig.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Listeria
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 01:04 »
Skönt att tackan ser ut att ha klarat sig.  :)

Och jo ensilaget är ju billigare än hö, och tur är ju det eftersom man måste ge dubbelt så mycket ensilage som hö  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

  • Gäst
Re:Listeria
« Svar #11 skrivet: 28 jan-08 kl 07:00 »
Det där beror på vilken torrsubstans ensilaget har. Det finns ensilage som är nästan lika torrt som hö och då behöver man inte dubbla mängden ensilage.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Listeria
« Svar #12 skrivet: 28 jan-08 kl 14:49 »
Men då pratar vi inte ensilage längre utan hösilage.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

  • Gäst
Re:Listeria
« Svar #13 skrivet: 28 jan-08 kl 17:18 »
Bland hästfolk har benämningen hösilage kommit till men det finns inte, mig veterligt, några precisa regler för vad som är det ena och vad som är det andra. Att generellt säga att man måste dubbla givan ensilage kontra hö är ändå missvisande för det är TS halten som avgör + att ensilage ofta har ett högre näringsinnehåll.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Listeria
« Svar #14 skrivet: 22 mar-20 kl 17:41 »
Hur länge kan listeria ligga latent i ett djur?

Utfodrade mina djur förra säsongen med hösilage och den vintern var ju inte så kall här så det gick snabbt varmt men sommaren 2018 hade inte mer foder att erbjuda.

Detta året har jag använt hö men min bagge blev knas och mina lamm är svaga...  Får inte riktigt ihop hela bilden än men börjar ana...
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Listeria
« Svar #15 skrivet: 22 mar-20 kl 18:01 »
Listerian behöver inte finnas i fodret, utan kan finnas ute i vinterasthagens "gägga" tillsammans med enstaka gröna strån som fåren betar, i foderhäcken/foderbordet om denna inte görs rent regelbundet, vid spill runt en vattenkopp, i vattenkoppen, eller i en fuktig ströbädd.

Den ligger inte latent i djuren, utan smittan finns i miljön. Det finns alltid ett "bakgrundsbrus" av fåtaliga bakterier, som behöver rätt omständigheter för att en infektion som ger symtom ska uppstå.

Men det tar många veckor från smittotillfället, tills djuren blir sjuka och/eller tackor kastar.  Så någon som utfodrar med ensilage/hösilage, kan ha fodrat med den där balen som hade jordinblandning och listeria bakterier, för länge sedan, så att analysera balen går inte längre.

Här ett gott råd fråm en av länkarna:
 ..."Dessutom är det viktigt att hålla rena foderbord och att inte slänga in överblivet ensilage/hö i ströbädden. Försök att minimera mängden ensilage fåren drar med sig ut i ströbädden. Olika foderbordsgrindar är i det avseendet olika effektiva.
Hackat foder är suveränt för att minimera foderspill."

https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/listerios-hos-far/

https://www.gardochdjurhalsan.se/listerios-hos-far/

http://www.faravelsforbundet.se/kunskap/listerios/

Kombinerar man riklig tillgång till smittoämnet, med ett uns nedsatta tackor som kanske bara inte håller "rätt" hull, så ökar risken för att sjukdomsfall ska uppstå och/eller att få svaga lamm.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Listeria
« Svar #16 skrivet: 22 mar-20 kl 19:00 »
Listerian behöver inte finnas i fodret, utan kan finnas ute i vinterasthagens "gägga" tillsammans med enstaka gröna strån som fåren betar, i foderhäcken/foderbordet om denna inte görs rent regelbundet, vid spill runt en vattenkopp, i vattenkoppen, eller i en fuktig ströbädd.

Den ligger inte latent i djuren, utan smittan finns i miljön. Det finns alltid ett "bakgrundsbrus" av fåtaliga bakterier, som behöver rätt omständigheter för att en infektion som ger symtom ska uppstå.

Men det tar många veckor från smittotillfället, tills djuren blir sjuka och/eller tackor kastar.  Så någon som utfodrar med ensilage/hösilage, kan ha fodrat med den där balen som hade jordinblandning och listeria bakterier, för länge sedan, så att analysera balen går inte längre.

Här ett gott råd fråm en av länkarna:
 ..."Dessutom är det viktigt att hålla rena foderbord och att inte slänga in överblivet ensilage/hö i ströbädden. Försök att minimera mängden ensilage fåren drar med sig ut i ströbädden. Olika foderbordsgrindar är i det avseendet olika effektiva.
Hackat foder är suveränt för att minimera foderspill."

https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/listerios-hos-far/

https://www.gardochdjurhalsan.se/listerios-hos-far/

http://www.faravelsforbundet.se/kunskap/listerios/

Kombinerar man riklig tillgång till smittoämnet, med ett uns nedsatta tackor som kanske bara inte håller "rätt" hull, så ökar risken för att sjukdomsfall ska uppstå och/eller att få svaga lamm.

Det lite luriga i mitt fall är ju att tackorna inte visar några tecken på sjukdom. Dräktighet påverkar ju kropparna nog så att en tacka ser lite trött är svårt att koppla till en sjukdom...
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Listeria
« Svar #17 skrivet: 22 mar-20 kl 20:30 »
Det lite luriga i mitt fall är ju att tackorna inte visar några tecken på sjukdom. Dräktighet påverkar ju kropparna nog så att en tacka ser lite trött är svårt att koppla till en sjukdom...

Om kastningar och svaga lamm beror på Listeria, så syns det inte på något annat sätt. Tackorna kan vara normalpigga, men listerian gör att de kastar, eller att lammen föds svaga.
« Senast ändrad: 22 mar-20 kl 22:11 av skogaliten »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Listeria
« Svar #18 skrivet: 23 mar-20 kl 14:20 »
Om kastningar och svaga lamm beror på Listeria, så syns det inte på något annat sätt. Tackorna kan vara normalpigga, men listerian gör att de kastar, eller att lammen föds svaga.
Ja det är mycket som är oklart.

Jag tycker att dom två tackorna som har lammat har följt lammningskalendern lite väl på datumet. Möjligheten finns men sannolikt så har ju baggen inte haft sån tur...oklart.
Nu har jag en tacka kvar att hoppas på och nu försöker jag med att få i henne lite extra vitaminer och mineraler, om det är där det spökar..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser