Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man se om ett gåsägg är befruktat?  (läst 1508 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« skrivet: 02 jun-22 kl 11:16 »
Hej! Nu har gåsamor legat länge på sina ägg.. Men jag börjar misstänka att de inte är befruktade. Finns det något knep att ta till för att kunna avgöra om de är det? [emoji120]

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-22 kl 13:05 »
Har hon legat hela tiden plus tio dagar så skulle jag ta bort henne oavsett om äggen är befruktade eller inte. De blir i så dåligt skick.
När man tar av gåsen från äggen brukar jag kasta dem mot något hårt och kolla om de varit befruktade. Om de är lagda för så länge sedan är de inget att ha ändå. Då vet man iallafall till nästa gång.

Mina var befruktade men hade stannat av i utvecklingen och börjat ruttna.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-22 kl 13:21 »
Har hon legat hela tiden plus tio dagar så skulle jag ta bort henne oavsett om äggen är befruktade eller inte. De blir i så dåligt skick.
När man tar av gåsen från äggen brukar jag kasta dem mot något hårt och kolla om de varit befruktade. Om de är lagda för så länge sedan är de inget att ha ändå. Då vet man iallafall till nästa gång.

Mina var befruktade men hade stannat av i utvecklingen och börjat ruttna.
Tack för svar med handfasta tips!! Jag låter henne ligga den extra tiden ifall att. Det är förstagångsföräldrar så jag vet inte om de funkar som de ska så att säga.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-23 kl 02:51 »
Hej! För att avgöra om gåsäggen är befruktade kan du använda en metod som kallas för "äggkandling". Du kan försiktigt lysa igenom äggen med en stark ficklampa i ett mörkt rum. Om ägget är befruktat kan du se en liten mörk fläck eller nätverk av blodkärl inne i ägget. Om du inte ser något sådant kan det betyda att äggen inte är befruktade. Kom ihåg att vara försiktig när du hanterar äggen och undvik att störa gåsmamman för mycket. Lycka till! 🦆🥚

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-23 kl 10:13 »
Hej! För att avgöra om gåsäggen är befruktade kan du använda en metod som kallas för "äggkandling". Du kan försiktigt lysa igenom äggen med en stark ficklampa i ett mörkt rum. Om ägget är befruktat kan du se en liten mörk fläck eller nätverk av blodkärl inne i ägget. Om du inte ser något sådant kan det betyda att äggen inte är befruktade. Kom ihåg att vara försiktig när du hanterar äggen och undvik att störa gåsmamman för mycket. Lycka till! [emoji1658][emoji1639]
Hej! Jag har försökt att lysa gåsägg med stark ficklampa, men skalet har varit för tjockt. Funkar ju på hönsägg utan problem men har inte lyckats på gåsägg för mig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-23 kl 16:11 »
Ja, och även om man har en bra lampa så är det svårt att se någon skillnad på ett levande eller dött ägg så sent. Vi lyssnar på dem, men det fungerar inte heller jämt. Så vi gör som du och Efwa, ger hellre dem några dagar till och sedan kastar mot en sten en bit bort. Det kan vara bra tryck i ett ruttet ägg.

Hur gick det med dina ägg?

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-23 kl 20:45 »
Ja, och även om man har en bra lampa så är det svårt att se någon skillnad på ett levande eller dött ägg så sent. Vi lyssnar på dem, men det fungerar inte heller jämt. Så vi gör som du och Efwa, ger hellre dem några dagar till och sedan kastar mot en sten en bit bort. Det kan vara bra tryck i ett ruttet ägg.

Hur gick det med dina ägg?
Hur lyssnar ni? Det var inget i äggen den gången.. det var första gången för gåsparet och de var unga. Nu har de inte fått lov att skaffa gässlingar pga sjukdomsfall inom familjen så jag vet ännu inte om de kan, men hoppas det!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan man se om ett gåsägg är befruktat?
« Svar #7 skrivet: 05 okt-23 kl 23:27 »
Jag har lyssnat genom att hålla ägget mot örat, men också med stetoskop. Tyvärr hör jag inte hjärtat, men om kycklingen rör sig så hörs det. Funderar på om eventuellt mobiltelefonen klarar det bättre, skall testa näst gång vi lägger något i äggkläckaren.

Gäss har lite svårt med befruktningen enligt en granne som lite extra bra på djur, Hoppas dina klarar det bra själva, och att det löser sig med familjen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare
Corvus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser