Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö på sommaren  (läst 4340 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
Hö på sommaren
« skrivet: 15 maj-18 kl 05:03 »
Behöver jag ha hö att ge fåren, fast dom har mycket fint bete? Tänkte ge dom lite kraftfoder mineral och saltsten, behöver jag något mer?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Hö på sommaren
« Svar #1 skrivet: 15 maj-18 kl 06:22 »
Har de bete så det räcker så räcker det gott med mineral och saltsten... och vatten.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Hö på sommaren
« Svar #2 skrivet: 15 maj-18 kl 11:46 »
Tack för svaret, då behöver jag inte söka efter hö före midsommar förhoppningsvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hö på sommaren
« Svar #3 skrivet: 15 maj-18 kl 12:13 »
Det kan vara smart att redan nu ta kontakt med någon som du kan köpa av, och boka in dig på den volym du behöver till vintern. Har vi otur så blir det ett dåligt hö-år och då är det bäst att ha lite framförhållning. Och så kan du kanske välja hö från en vall som ser bra ut för får.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Hö på sommaren
« Svar #4 skrivet: 15 maj-18 kl 13:31 »
Bra ide, hur mycket ungefär brukar ni göra över med per får?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hö på sommaren
« Svar #5 skrivet: 15 maj-18 kl 14:01 »
Ungefär 1,5 kg hö per tacka och dag. Jag har guteblandning, och de är inte så glupska, och så brukar jag styra till det så de får mindre än ett lamm per tacka i snitt. Man får nog räkna 2 kg för lite större djur. Och är de dräktiga så äter de mer. Är de nyklippta och går kallt äter de också mer.

När mina gick tomma en vinter och hade tjock fäll (klipptes på våren) så gick det åt strax över kilot hö per tacka och dag. Men det är gutar det :)

Det är dyrt och svårt att köpa hö i mars när man räknat fel, och lägger du lite halm över välstaplat överblivet hö så kan du spara det till hösten. Så ta gärna lite för mycket om du inte får bra kontakt med säljaren så du kan få option på en mindre mängd till våren om du skulle behöva. Ser man vart det barkar så kan man även ge fåren lite spannmål så höet räcker, men då måste de få en liten giva var så inte någon tar de andras portioner. Lättare att fodra får på bara hö. Eller ensilage om man har många får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 2 användare
Loellablack, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser