Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta bin  (läst 2171 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Flytta bin
« skrivet: 04 feb-21 kl 22:44 »
Jag är sugen på att börja med bin. Har sett en person som vill avveckla ett par kupor, så då är min undran hur man flyttar bi? För man göra det hur som helst?  Stänger man igen kupan på något sätt och kan köra den på släp?  Någon som vill hjälpa mig  ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta bin
« Svar #1 skrivet: 05 feb-21 kl 00:06 »
Gå biodlarkurs.
Få får du bra koll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #2 skrivet: 05 feb-21 kl 06:23 »
Gå biodlarkurs.
Få får du bra koll.
Det finns ju inte nu i corona tider.
Ingen som vet svaret?

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #3 skrivet: 05 feb-21 kl 09:23 »
Det finns många föreningar som håller digitala kurser, kolla med din lokala förening, där kanske du också kan hitta en mentor som kan hjälpa dig den första tiden om du bestämmer dig för ett köp redan i vår

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #4 skrivet: 05 feb-21 kl 10:09 »
Givetvis har jag kollat sånt.
Synd att ingen vet svaret på frågorna här. Trodde det skulle finnas någon på denna sidan i alla fall,  men jag får leta vidare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta bin
« Svar #5 skrivet: 05 feb-21 kl 11:34 »
Man stänger in dom när man flyttar kupan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Flytta bin
« Svar #6 skrivet: 05 feb-21 kl 12:52 »
Ja, det var lite trista svar du fick. På kursen säger dom väl att du ska Googla efter svaret! :P

Jag ska göra ett försök även om jag inte är någon expert själv!

Du stänger till kupan och flyttar den. Du gör det på tidpunkter när merparten av bina är inne i kupan.

Bäst är under vintervilan:
Bin har inte så långt minne. Någon månad typ. Så på våren måste dom ändå åka ut och orientera sig och bygga upp sitt minna på nytt. Då kan du flytta lite hur som helst.

Om det ska göras på sommaren:
Flytta kupan utanför deras dragområde, dvs ytan från vilken dom hämtar in maten. Hamnar kupan på helt nytt ställe så börjar dom orientera orientera om sig på nytt. Hamnar dom för nära den gamla platsen är risken att dom känner igen någon plats och flyger till den gamla platsen.

Har läst detta i boken "Bin till Nytta och Nöje"

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #7 skrivet: 05 feb-21 kl 14:18 »
Ja, det var lite trista svar du fick. På kursen säger dom väl att du ska Googla efter svaret! :P

Jag ska göra ett försök även om jag inte är någon expert själv!

Du stänger till kupan och flyttar den. Du gör det på tidpunkter när merparten av bina är inne i kupan.

Bäst är under vintervilan:
Bin har inte så långt minne. Någon månad typ. Så på våren måste dom ändå åka ut och orientera sig och bygga upp sitt minna på nytt. Då kan du flytta lite hur som helst.

Om det ska göras på sommaren:
Flytta kupan utanför deras dragområde, dvs ytan från vilken dom hämtar in maten. Hamnar kupan på helt nytt ställe så börjar dom orientera orientera om sig på nytt. Hamnar dom för nära den gamla platsen är risken att dom känner igen någon plats och flyger till den gamla platsen.

Har läst detta i boken "Bin till Nytta och Nöje"

Så om man vill flytta dom så är det ganska lämpligt nu eller? tänkte om man stör vintervilan eller nått.  Skulle gärna komma igång till våren och då passar det ju bra att köpa färdiga kupor kanske?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta bin
« Svar #8 skrivet: 05 feb-21 kl 15:02 »
Man blir inte sugen på att testa bin hej och hå.

Utan det är ett större ansvar man tar på sig.
Det är en del regler och lagar man ska ha koll på.
Sjukdomar.
Vilka regler som gäller vid flyttning, vad som gäller när dom är på plats.

Skötsel och när man ska göra en del av åtgärderna.
Det är en hel massa som du måste ha koll på.

Så därför säger jag gå en kurs, gå en kurs!
Skaffa dig litteratur i ämnet, läs handboken som finns där uppe i listorna.
Skaffa dig en mentor.

Prata med den lokala biodlarföreningen.

Men det viktagaste är att skaffa en övergripande kunskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #9 skrivet: 05 feb-21 kl 15:37 »
Jag är sugen på att börja med bin. Har sett en person som vill avveckla ett par kupor, så då är min undran hur man flyttar bi? För man göra det hur som helst?  Stänger man igen kupan på något sätt och kan köra den på släp?  Någon som vill hjälpa mig  ?

Får man? Ja! https://www.lansstyrelsen.se/skane/djur/skotsel-av-djur/biodling.html

Stänger man igen kupan? Om man vill, men det behövs inte alls! Flytta på natten när alla bina håller sig hemma om det är så varmt att bina flyger. Vill du stänga om bina under flytten är det enklast att trycka i en remsa skumgummi i flustren. Jag skulle inte ha gjort flytten nu under vintern, men månadsskiftet februari-mars kan man flyta i södra landsändan.

https://www.youtube.com/watch?v=HzJvQ1Ln20Y

Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #10 skrivet: 05 feb-21 kl 15:40 »
Så om man vill flytta dom så är det ganska lämpligt nu eller? tänkte om man stör vintervilan eller nått.

Det är ganska olämpligt! Precis, när de sitter i ett hårt vinterklot som de gör just nu så ska de inte utsättas för de rörelser kupan gör vid en flytt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #11 skrivet: 05 feb-21 kl 15:41 »
Får man? Ja! https://www.lansstyrelsen.se/skane/djur/skotsel-av-djur/biodling.html

Stänger man igen kupan? Om man vill, men det behövs inte alls! Flytta på natten när alla bina håller sig hemma om det är så varmt att bina flyger. Vill du stänga om bina under flytten är det enklast att trycka i en remsa skumgummi i flustren. Jag skulle inte ha gjort flytten nu under vintern, men månadsskiftet februari-mars kan man flyta i södra landsändan.

https://www.youtube.com/watch?v=HzJvQ1Ln20Y
Tack!  Ja detta är i södra Sverige. Vore kul att komma i gång till våren och då tänker jag att det vore perfekt att börja med färdiga samhällen. Är det rätt tänkt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #12 skrivet: 05 feb-21 kl 16:22 »
Med risk för att tala i egen sak, eftersom jag säljer två av alternativen:
Det finns tre olika sätt att starta med bin. 1. Köpa befintliga bisamhällen inklusive begagnade kupor. Här tar man en risk i att man kan få med sig smitta eller mycket kvalster på köpet. 2.  Köpa bin på ram (det allra vanligaste sättet i Sverige) Man köper nya tomma kupor och får bina överflyttade från säljarens kupor. (lägre risk för smitta från professionella säljare, men kan innehålla kvalster. 3. Köpa paketbin. Du lånar en Multibox per paket från säljaren, slår ner bin och drottning i dina egna ramar och kupor. Sedan viker man ihop Multiboxen och postar den tillbaka till säljaren. Fördelen är att man får minimalt med kvalster med sig, samt att man inte behöver ha samma rammått i sina kupor som vad säljaren har.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #13 skrivet: 05 feb-21 kl 18:16 »
Med risk för att tala i egen sak, eftersom jag säljer två av alternativen:
Det finns tre olika sätt att starta med bin. 1. Köpa befintliga bisamhällen inklusive begagnade kupor. Här tar man en risk i att man kan få med sig smitta eller mycket kvalster på köpet. 2.  Köpa bin på ram (det allra vanligaste sättet i Sverige) Man köper nya tomma kupor och får bina överflyttade från säljarens kupor. (lägre risk för smitta från professionella säljare, men kan innehålla kvalster. 3. Köpa paketbin. Du lånar en Multibox per paket från säljaren, slår ner bin och drottning i dina egna ramar och kupor. Sedan viker man ihop Multiboxen och postar den tillbaka till säljaren. Fördelen är att man får minimalt med kvalster med sig, samt att man inte behöver ha samma rammått i sina kupor som vad säljaren har.
Tack!
Jag har läst om dessa tre alternativ.
Jag var inne på att köpa ramar, men nu dök detta tillfälle upp med hela kupor så jag blev intresserad av det i stället.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Flytta bin
« Svar #14 skrivet: 05 feb-21 kl 19:36 »
 (:) Städat. Skilj på sak och person. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #15 skrivet: 05 feb-21 kl 20:02 »
Vilken metod anser du vara bäst?  Är jag fel ute med att starta på detta sätt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #16 skrivet: 05 feb-21 kl 22:30 »
Jag rangordnar 3 som bäst, sedan 2 och 1 som sista alternativet för både nybörjare och mer erfarna köpare. Men det är jag det.

Tyvärr har jag genom årens lopp följt ett antal nybörjare inom biodling som pga lågt inköpspris valt nr 1 vid starten, men efteråt ångrat sig milt uttryckt. Minst tre fall där man fått AFB inom ett års tid efter köpet tyvärr.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #17 skrivet: 06 feb-21 kl 22:55 »
Jag tyckte först att paketbin verkade som en bra idé, men när jag frågade en annan person som avrådde denne bestämt från att göra så som nybörjare.  Men vi får väl se vad jag fastnar för.
Steg ett är väl kanske att köpa kupor?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Flytta bin
« Svar #19 skrivet: 07 feb-21 kl 22:15 »
Jag funderade också på vilket ramformat man skall välja? Vad jag förstått verkar lågnormal vara det som är vanligast?

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Flytta bin
« Svar #20 skrivet: 12 feb-21 kl 04:44 »
Jag rangordnar 3 som bäst, sedan 2 och 1 som sista alternativet för både nybörjare och mer erfarna köpare. Men det är jag det.

Tyvärr har jag genom årens lopp följt ett antal nybörjare inom biodling som pga lågt inköpspris valt nr 1 vid starten, men efteråt ångrat sig milt uttryckt. Minst tre fall där man fått AFB inom ett års tid efter köpet tyvärr.
AFB?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #22 skrivet: 12 feb-21 kl 11:30 »
Ett väldigt bra alternativ för nybörjare (och erfarna) är att köpa mindre halvkupor, oftast fem ramar i antingen lågnormal eller Langstroth, 3/4 langstroth.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #23 skrivet: 12 feb-21 kl 14:55 »
Ett väldigt bra alternativ för nybörjare (och erfarna) är att köpa mindre halvkupor, oftast fem ramar i antingen lågnormal eller Langstroth, 3/4 langstroth.

Fem ramar? I princip alla avläggarlådor/Nucs på marknaden har 6 ramar, ett par har 8 ramar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Flytta bin
« Svar #24 skrivet: 12 feb-21 kl 17:06 »
Ja, fyra ramar går bra också. Det är ju inte antalet ramar som är av störst betydelse för en nybörjare. Viktigare är att man får ett eller ännu hellre två-tre små samhällen som man kan följa i deras utveckling. Och som man klarar av att hantera. Det är inget vunnet med ett redan stort samhälle som man kanske är tvekande inför att gå ner i, och som svärmar iväg lätt som en plätt.

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Flytta bin
« Svar #25 skrivet: 12 feb-21 kl 19:02 »
Välkommen in i bi världen. ;D
Du stänger bara igen flustret och flyttar dom på kvällen när alla är inne minst tre kilometer så dom inte flyger hem igen .
Kan gå kortare om man sätter ris och gräs framför ingången.
Men vänta till våren när dom har varit ute och rensat sig.
Jag skaffade mitt första samhälle samtidigt som jag gick kursen och det tyckte jag funkade bra då hade man något att kolla i mellan kurstillfällena .
Va beredd på att det går åt mer materiel än man tror.
Ha alltid extra kupmateriel hemma ifall det blir någon svärm. :P
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser