Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya eller gamla grödor i Sverige  (läst 2619 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Nya eller gamla grödor i Sverige
« skrivet: 03 apr-22 kl 10:31 »
I en annan tråd kom vi att vara lite oense om Sötpotatis ska betraktas som en ny gröda eller inte.

Nytt eller gammalt är ju relativt vad man jämför med. 2016 är bara sex år sedan och då tycker jag det är en ny gröda. Men för ett barn på tio år är det 60% av livstiden. Jag menar inte att du är bara tio år, det var bara för att sätta perspektiv till hur man kan uppleva tidsperioden sex år.
Jag vet inte hur många som hunnit provodla sötpotatis, men om man jämför med hur många som odlat t ex morötter så kan det inte vara många procent.
I år blir det ingen provodling av sötpotatis. Jag avvaktar tills du presenterat ditt resultat innan vi bestämmer oss för om vi ska avstå plats något annat år för detta. Utrymmet på altanen Prioriteras än så länge till chili, paprika, tomater och gurka.

Efter 6 år är det inte längre en ny gröda: I de länkar som jag har lämnat finns där redan många forskningsresultaten
men hur många självhushållare som har testat att odla sötpotatis är fortfarande ett frågetecken? Jag skapade endast tråden av nyfikenhet: Odlar du sötpotatis!
Nya spännande grödor som odlingsprojekt  är quinoa - linser - sötlupin!

Hur länge tycker ni att en gröda ska ha funnits i Sverige för att inte längre betraktas som ny?

anne-li tar upp några grödor som för henne är nya:
Citera
Nya spännande grödor som odlingsprojekt  är quinoa - linser - sötlupin

Är det någon som känner till något om odling av dessa och hur länge de eventuellt odlats i Sverige?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #1 skrivet: 03 apr-22 kl 10:42 »
På Öland odlas tydligen några bönor som jag fortfarande betraktar som nya i Sverige.
GoGreen-Bönor
Citera
SVENSKODLADE SVARTA, VITA OCH KIDNEYBÖNOR SEDAN 2014
På Öland har med sitt milda klimat och kalkrika jord fantastiska förutsättningar för bönodling. Där har bruna bönor odlats sedan 1800-talet, men våra bönder har i modern tid lyckats ta fram svarta, vita, och kidneybönor på ön. 2014 kunde vi stolt presentera våra första Öländska bönor, en sensation!

Sedan 2014 har vi tillsammans med Lantmännen testodlat en rad olika böner och ärtor, och introducerat bland annat svenskodlade borlottibönor på marknaden.

Vad har vi mer som tillkommit på senare tid?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #2 skrivet: 03 apr-22 kl 11:05 »
amatörodlingar av olika grödor har ju alltid funnits. Man provar nya sorter. Linné och hans efterföljare är ju ett gott exempel. Men från att provodla tills grödan blir allmängods är ju en lång väg. Det mesta går inte den vägen då grödan helt enkelt inte passar att odla i vårt klimat.
För mig är det enkelt. En gröda kan anses vara etablerad när den odlas kommersielt. Dvs när avkastningen kan köpas i handeln. Att t.ex det förekommer odling av sötpotatis hos hemmaodlare för eget bruk anser inte jag vara en etablerad gröda. Har ju själv provat och provar nya sorter varje år men inte till avsalu. det mesta blir bara en provodling då det mesta faktiskt inte klarar klimatet och inte blir det resultat som man förväntar på friland. Så många år sedan är det ju inte som t.ex majs började odlas i Sverige. Nu kan den anses vara etablerad och prövad men provodling förekom många år innan den  första bonden vågade satsa på den. 

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #3 skrivet: 03 apr-22 kl 11:31 »


 
amatörodlingar av olika grödor har ju alltid funnits. Man provar nya sorter. Linné och hans efterföljare är ju ett gott exempel. Men från att provodla tills grödan blir allmängods är ju en lång väg. Det mesta går inte den vägen då grödan helt enkelt inte passar att odla i vårt klimat.
För mig är det enkelt. En gröda kan anses vara etablerad när den odlas kommersielt. Dvs när avkastningen kan köpas i handeln. Att t.ex det förekommer odling av sötpotatis hos hemmaodlare för eget bruk anser inte jag vara en etablerad gröda. Har ju själv provat och provar nya sorter varje år men inte till avsalu. det mesta blir bara en provodling då det mesta faktiskt inte klarar klimatet och inte blir det resultat som man förväntar på friland. Så många år sedan är det ju inte som t.ex majs började odlas i Sverige. Nu kan den anses vara etablerad och prövad men provodling förekom många år innan den  första bonden vågade satsa på den. 

Ja det är sant, malarmaster!
Därför lämnade jag "expert" länkar i tråden: Odlar du sötpotatis?
Forskning och försöksodlingar från friland och resultaten av skörd från söder Skåne som allmän information.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #4 skrivet: 03 apr-22 kl 11:36 »
Sötpotatis är en ny och helt värdelös gröda för Sverige.
Energikrävande och direkt oätlig som den är.

Och att betrakta som ny och förhoppningsvis snart utvisad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #5 skrivet: 03 apr-22 kl 11:43 »

 
Ja det är sant, malarmaster!
Därför lämnade jag "expert" länkar i tråden: Odlar du sötpotatis?
Forskning och försöksodlingar från friland och resultaten av skörd från söder Skåne som allmän information.
Hur är det med sötpotatis, odlas den kommersiellt i Sverige?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #6 skrivet: 03 apr-22 kl 11:52 »
Hur är det med sötpotatis, odlas den kommersiellt i Sverige?

Exempel: Lantbrukaren Anders Olsäng i Blekinge var först med en kommersiellt odling och skördar sötpotatis i större mängder 2019.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #7 skrivet: 03 apr-22 kl 11:55 »
Exempel: Lantbrukaren Anders Olsäng i Blekinge var först med en kommersiellt odling och skördar sötpotatis i större mängder 2019.

I allra högst en ny gröda
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #8 skrivet: 03 apr-22 kl 12:00 »
Hur är det med sötpotatis, odlas den kommersiellt i Sverige?

Lantbrukaren från Blekinge var på besök hos SLU försöksodling (2016) av sötpotatis och började själv 2019 att odla sötpotatis kommersiellt.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #9 skrivet: 03 apr-22 kl 12:00 »
Exempel: Lantbrukaren Anders Olsäng i Blekinge var först med en kommersiellt odling och skördar sötpotatis i större mängder 2019.
Ok, i så fall är det enligt "målarmasters" värderingar inte en ny gröda.

När du lämnar en uppgift liknande den om Anders Olsäng bör du också ge en länk till detta så man kan verifiera detta. Om man gör en egen sökning är det inte säkert att man hittar just det du har hittat.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #10 skrivet: 03 apr-22 kl 12:02 »
Ok, i så fall är det enligt "målarmasters" värderingar inte en ny gröda.

När du lämnar en uppgift liknande den om Anders Olsäng bör du också ge en länk till detta så man kan verifiera detta. Om man gör en egen sökning är det inte säkert att man hittar just det du har hittat.

När man googlade så var det inte ett ljud om svenska sötpotatisar under -21
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #11 skrivet: 03 apr-22 kl 12:05 »
Ok, i så fall är det enligt "målarmasters" värderingar inte en ny gröda.

När du lämnar en uppgift liknande den om Anders Olsäng bör du också ge en länk till detta så man kan verifiera detta. Om man gör en egen sökning är det inte säkert att man hittar just det du har hittat.

Här är länken till odlaren i Blekinge en artikel i Sydöstran: Blekinges första sötpotatis
https://www.sydostran.se/karlskrona/blekinges-forsta-sotpotatis-har-sett-dagens-ljus/
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #12 skrivet: 03 apr-22 kl 12:10 »
Här är länken till odlaren i Blekinge en artikel i Sydöstran: Blekinges första sötpotatis
https://www.sydostran.se/karlskrona/blekinges-forsta-sotpotatis-har-sett-dagens-ljus/
Som sagt -19 och sedan har det varit rätt tyst om den...    undrar varför
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #13 skrivet: 03 apr-22 kl 12:11 »
Artikeln är från oktober 2019. Anser han fortfarande det värt att odla sötpotatis?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #14 skrivet: 03 apr-22 kl 12:19 »
Artikeln är från oktober 2019. Anser han fortfarande det värt att odla sötpotatis?

Ja han startade en Kommersiell odling i 2019.
Det vet jag inte men det kanske går att google på hans företag?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #15 skrivet: 03 apr-22 kl 12:41 »

Linser är en kulturgröda som kunna vara intressant att odla
https://naturochtradgard.se/2018/12/01/odla-linser-hemma-en-kulturgroda-pa-frammarsch
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #16 skrivet: 03 apr-22 kl 12:48 »
Linser är en typiskt Gotländsk gröda då dom är väldigt petiga med var dom växer.
Så det kan kallas för kulturgröda på Gotland.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #17 skrivet: 03 apr-22 kl 12:50 »

Linser kunna vara intressant att prov-odla i söder-Skåne.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #18 skrivet: 03 apr-22 kl 12:57 »
Citat från anne-li:
Citera
Nya spännande grödor som odlingsprojekt  är quinoa - linser - sötlupin
Linser verkar ju inte vara någon ny gröda i Sverige. De har tydligen odlats som kulturgröda på Gotland redan på 1800-talet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #19 skrivet: 03 apr-22 kl 13:02 »
Citat från anne-li:Linser verkar ju inte vara någon ny gröda i Sverige. De har tydligen odlats som kulturgröda på Gotland redan på 1800-talet.

Det är en "ny" kulturgröda för mig att test odla 2023!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #20 skrivet: 03 apr-22 kl 13:21 »
Om en gröda är ny eller inte beror alltså på vem som beskriver den?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #21 skrivet: 03 apr-22 kl 13:27 »
Om en gröda är ny eller inte beror alltså på vem som beskriver den?

NY för mig att odla men den är beskrivet som en äldre kulturväxt!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #22 skrivet: 03 apr-22 kl 13:33 »


Information om kommersiell odling av linser ny gröda på svenska marker
https://www.lantmannen.se/vara-agare/tidningen-grodden/linser-ny-groda-pa-svenska-akrar/
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #23 skrivet: 03 apr-22 kl 13:38 »
Det jag tänker på nu är att jag anser sötpotatis som en ny gröda i Sverige, men det gör inte du eftersom den funnits i sex år.

Men du anser att linser är en ny gröda trots att den odlats i Sverige i närmare 200 år.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #24 skrivet: 03 apr-22 kl 13:40 »
Det jag tänker på nu är att jag anser sötpotatis som en ny gröda i Sverige, men det gör inte du eftersom den funnits i sex år.

Men du anser att linser är en ny gröda trots att den odlats i Sverige i närmare 200 år.

Jag skrev att det är en äldre kulturväxt (linser) men ny för mig att odla även för lantmannen se länk!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #25 skrivet: 03 apr-22 kl 13:43 »
Ja det står att för den mannen är linser en ny gröda. Linser är alltså nytt för honom att odla.
I den tidigare länken står att linser odlats på Gotland på 1800-talet.

Du använder ordet "ny" i olika betydelser beroende på hur det passar dig bäst.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #26 skrivet: 03 apr-22 kl 13:51 »
Ja det står att för den mannen är linser en ny gröda. Linser är alltså nytt för honom att odla.
I den tidigare länken står att linser odlats på Gotland på 1800-talet.

Du använder ordet "ny" i olika betydelser beroende på hur det passar dig bäst.

Ny för mig att odla, en ny kulturväxt att odla för mig!
Nej jag använder ny därför att det är en nyhet för mig att odla även om det är en äldre kulturväxt!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #27 skrivet: 03 apr-22 kl 14:09 »
Men sötpotatis är alltså inte ny för dig? Trots att det är första gången du försöker odla det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #28 skrivet: 03 apr-22 kl 14:14 »
Men sötpotatis är alltså inte ny för dig? Trots att det är första gången du försöker odla det.

Det är första gång att jag experimenterar med att odla sötpotatis i år och det är en ny grönsak att odla fast att de första försök
redan var i 2016 på Alnarp!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #29 skrivet: 24 apr-22 kl 17:24 »
@målarmäster första inlägg. Men vad som odlas för att säljas i handeln beror ju på vad som efterfrågas i systemet idag.
Upptäckte till min förfäran, i Tyskland förra sommaren, efter att ha snott enstaka majskolvar från fält med lite smådåligt samvete, att de odlades till foder och biobränsle. Det var det som gjorde majsen ekonomiskt värd att odla i tyskt klimat, inte att de såldes till människoföda.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #30 skrivet: 24 apr-22 kl 18:19 »
@målarmäster första inlägg. Men vad som odlas för att säljas i handeln beror ju på vad som efterfrågas i systemet idag.
Upptäckte till min förfäran, i Tyskland förra sommaren, efter att ha snott enstaka majskolvar från fält med lite smådåligt samvete, att de odlades till foder och biobränsle. Det var det som gjorde majsen ekonomiskt värd att odla i tyskt klimat, inte att de såldes till människoföda.
Att odla till bioenergi var en nyhet för mig. Men logisk, det är en snabb gröda som man kan sticka mellan med för sådant.
Djurfoder är sedan gammalt.
Speciellt med tanke på att man skördar hela plantan till detta och fermenterar för lång hållbarhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #31 skrivet: 24 apr-22 kl 18:45 »
Men att bedöma huruvida en gröda är värd att odla för eget behov i ens klimat utifrån om den odlas kommersiellt i ens klimat blir ju lite konstigt då. Även att bedöma om den går att odla som människoföda till försäljning.
(Politiska diskussioner om huruvida biobränsleodlingar är vettigt får vänta tills senare(eller så slipper jag dem gärna(vill odla människomat, räcker inte det))).

Om en gröda går att odla till försäljning som människoföda i höglönelandet Sverige beror ju också av om det finns en grupp hipsters som vill betala överpris för lokalproducerat... !  :(  :) ... ?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #32 skrivet: 24 apr-22 kl 23:36 »

---------------------------------------
Om en gröda går att odla till försäljning som människoföda i höglönelandet Sverige beror ju också av om det finns en grupp hipsters som vill betala överpris för lokalproducerat... !  :(  :) ... ?


Jag tror mer på den ökande andelen veganer och dess efterfrågan på variation i sitt kosthåll. För 20 år sedan o längre tillbaks brukade veganer mest finnas bland universitetsstuderande på CSN lån (=dålig ekonomi), så är det inte idag.

Av döma av nyheterna de senaste veckorna så verkar Sverige p g att införa nya miljömål vad beträffar utsläpp, så till vida att en produkts hela utsläpp i 'framställningsprocessen' skall räknas in - d v s också om den produceras i utlandet och utsläppen som produktionen förorsakar där.

Så jordgubbar som vintertid flygs in från andra världsdelar o s v skulle då ev ekonomiskt också hamna i skamvrån.

Det finns också en rätt så stor grupp konsumenter, som kanske inte är veganer, men som börjar välja sina inköp utifrån det klimatavtryck det åstadkommer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #33 skrivet: 25 apr-22 kl 08:33 »
Jag tror mer på den ökande andelen veganer och dess efterfrågan på variation i sitt kosthåll. För 20 år sedan o längre tillbaks brukade veganer mest finnas bland universitetsstuderande på CSN lån (=dålig ekonomi), så är det inte idag.

Av döma av nyheterna de senaste veckorna så verkar Sverige p g att införa nya miljömål vad beträffar utsläpp, så till vida att en produkts hela utsläpp i 'framställningsprocessen' skall räknas in - d v s också om den produceras i utlandet och utsläppen som produktionen förorsakar där.

Så jordgubbar som vintertid flygs in från andra världsdelar o s v skulle då ev ekonomiskt också hamna i skamvrån.

Det finns också en rätt så stor grupp konsumenter, som kanske inte är veganer, men som börjar välja sina inköp utifrån det klimatavtryck det åstadkommer.
Veganismtrenden är av ondo.

Vi behöver äta mindre animaler men inte sluta helt då det är en viktig resurs för att kunna äta vegetariskt
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #34 skrivet: 25 apr-22 kl 17:22 »

Veganismtrenden är av ondo.

-------------------------------------------


Min gissning är att det är mest icke-veganer som handlar influgna jordgubbar vintertid. Veganer, oavsett vad man tycker om den mathållningen, brukar innebära en viss medvetenhet kring var livsmedel produceras och konsekvenserna av detta.

Icke-veganer kan mycket väl vara den största köpgruppen av sötpotatis. Jag kollar snabbt på internet men hittar inget om var den sötpotatis vi i Sverige äter odlas. Det verkar nästan som att de kommersiella odlingarna för Europakonsumtionen inte ligger i Europa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #35 skrivet: 25 apr-22 kl 20:49 »
Min gissning är att det är mest icke-veganer som handlar influgna jordgubbar vintertid. Veganer, oavsett vad man tycker om den mathållningen, brukar innebära en viss medvetenhet kring var livsmedel produceras och konsekvenserna av detta.

Icke-veganer kan mycket väl vara den största köpgruppen av sötpotatis. Jag kollar snabbt på internet men hittar inget om var den sötpotatis vi i Sverige äter odlas. Det verkar nästan som att de kommersiella odlingarna för Europakonsumtionen inte ligger i Europa.
Jag kollade runt lite och de sötpotatis som City Gross säljer är från USA. Hemköp får sin från USA, Israel, Egypten och Spanien.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #36 skrivet: 25 apr-22 kl 20:54 »
Min gissning är att det är mest icke-veganer som handlar influgna jordgubbar vintertid. Veganer, oavsett vad man tycker om den mathållningen, brukar innebära en viss medvetenhet kring var livsmedel produceras och konsekvenserna av detta.

Icke-veganer kan mycket väl vara den största köpgruppen av sötpotatis. Jag kollar snabbt på internet men hittar inget om var den sötpotatis vi i Sverige äter odlas. Det verkar nästan som att de kommersiella odlingarna för Europakonsumtionen inte ligger i Europa.
Står fortfarande för vad jag skrev.

Vill man inte äta det som står till buds lokalt så tycker jag att man bör bosätta sig där den kosten fungerar eller så anpassar man sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #37 skrivet: 25 apr-22 kl 21:58 »
Jag kollade runt lite och de sötpotatis som City Gross säljer är från USA. Hemköp får sin från USA, Israel, Egypten och Spanien.

Det ante mig (tack för din efterforskning). Att Egypten är med på listan får mig att tänka på att det landet, med sina ca 100 miljoner invånare, importerar 75% av sitt spannmål från b l a Ukraina (som antagligen i höst inte längre kan tillhandahålla så mycket, om ens någon spannmål till andra länder). Så jag kan fundera kring att det landet istället borde fokusera på att föda sin egen befolkning innan de börjar odla sötpotatis till Europa?!.

Står fortfarande för vad jag skrev.

Vill man inte äta det som står till buds lokalt så tycker jag att man bör bosätta sig där den kosten fungerar eller så anpassar man sig.


Tja, vet inte vad jag skall svara  . . tycker själv inte att sötpotatis är så intressant på menyn . . . vilket du inte heller verkar tycka.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #38 skrivet: 25 apr-22 kl 22:02 »
Det ante mig (tack för din efterforskning). Att Egypten är med på listan får mig att tänka på att det landet, med sina ca 100 miljoner invånare, importerar 75% av sitt spannmål från b l a Ukraina (som antagligen i höst inte längre kan tillhandahålla så mycket, om ens någon spannmål till andra länder). Så jag kan fundera kring att det landet istället borde fokusera på att föda sin egen befolkning innan de börjar odla sötpotatis till Europa?!.
Jag köpte rödlök en gång utan att kolla var den kom ifrån och jag såg sedan att den var från Egypten. Vanlig jäkla rödlök som vi lika gärna kan odla i Sverige. Sedan dess kollar jag alltid noga.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #39 skrivet: 25 apr-22 kl 22:21 »
Jag köpte rödlök en gång utan att kolla var den kom ifrån och jag såg sedan att den var från Egypten. Vanlig jäkla rödlök som vi lika gärna kan odla i Sverige. Sedan dess kollar jag alltid noga.

Fler och fler börjar som du kolla ursprunget. Greta har gjort ett bra jobb.

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Nya eller gamla grödor i Sverige
« Svar #40 skrivet: 26 apr-22 kl 09:27 »
Inget ont mot hipsters(använder det inte som ett skällsord utan som en benämning på en löst definierad grupp). Men de går som sagt inte på CSN och räknar varje tia de lägger på mat, utan har välbetalda jobb och är villiga att betala dubbla priset för lokalproducerat och kvalitet. Majoriteten i samhället kommer knappast betala dubbla priset(oavsett om det kanske är det som borde va det egentliga priset), men det finns en grupp som har den ekonomiska möjligheten och ser det som vettigt att stödja miljövänligare och lokalare matproduktion. Varför jag tror det är relevant för frågan är ju att det rimligtvis påverkar huruvida det går att få det att gå ihop ekonomiskt att börja odla en gröda i Sverige som nu odlas väldigt lite.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 3 användare
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser