Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken luftvärmepump  (läst 2381 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Vilken luftvärmepump
« skrivet: 26 nov-21 kl 15:47 »
Har en stuga på 70m2 med timmerstomme. Enda uppvärmningen är en IVT luft/luft pump och en kökspanna.

Tycker inte den/IVT funkar längre när det blir kallt.

Vad kan du rekommendera för luft/luftpump som håller när det blir riktigt kallt? Jag vet att effekten blir sämre när kylan kommer.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 26 nov-21 kl 17:37 »
Nästan alla premiumpumparna klarar idag ner till -30. Men givetvis blir effekten mindre ju kallare det blir ute. Optimalt dvs när de ger max brukar ligga kring en utetemp på 0-5+.
då ger pumparna idag 6-8 gånger inmatad effekt beroende på fabrikat. Jag har själv en mitsubishi Kirigamini, en modell som ersattes med Hero som fortfarande säljs. Jag har hittills varit jättenöjd med den o den har gått alla vintrar nu i 5 år. Sommartid används den som luftkonditionering dagar då det är över 26-27+ ute  och den håller lätt o billigt 20 grader inne.
du bör kolla din gamla,minskad effekt kan bero på sådana saker som smutsiga filter och igensatta lameller i innedelen. Skall rengöras minst en gång om året och filtrena minst två. de bör också bytas om de använts många år då de blir svåra att rengöra vid många driftsår. Sedan bör du också kolla din nuvarande pumps effekt o vad den skall ge. Det såldes många billiga pumpar med låg effekt och gör så fortfarande. Du kan också ha problem med läckande gas om pumpen är gammal och det kan bero på detta om effekten gått ner radikalt. Själv byter jag filtrena varannat år och den rengörs varje vår o höst. Däremellan blåses filtrena rena minst 4 gånger om året då innedelen är suverän på att suga upp damm.
Söker du ny pump rekommenderar jag att du kollar testerna på nätet. Det utses vinnare varje år och nya effektiva modeller dyker upp hela tiden. Utvecklingen går snabbt på värmepumpssidan. Dock skall du satsa på en premiumpump dvs en pump som klarar att ge värme trots 25- ute. Prislappen på dessa ligger runt 18-20 med montering som man alltså inte får göra själv längre. Tyvärr har detta pressat upp priserna på montering. Själva pumpen ligger från 12 och uppåt.
Pumpar från Jula o andra är oftast lågeffektpumpar därav prislappen. Egentligen inget att ha i bostadsutrymmen särskilt inte i Värmland.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 26 nov-21 kl 19:55 »
IVT är väl sharp inuti har jag för mig, de skall vara likvärdiga med Daikin eller Mitsubishi.

Hade det varit en billig pump hade jag kört den till skroten, men en IVT pump är värd att låta en fackman granska även om det kostar en slant om den är ok i övrigt, denne kan då både återanväda gas som finns kvar i flytande form (det brukar i allafall gå hos de bättra fabrikaten att göra), samt vid behov byta läckande kopplingar och fylla på ny gas om den läckt.

Kolla om det kanske till och med är garanti kvar på den.
i allfall förr hade IVT väldigt lång garanti mot fabrikationsfel, har för mig det var typ 10 år eller någonting sådant.

Edit, jag hade problem med damm på den interna temperatursensorn för några veckor sedan, jag gjorde rent den med dammsugaren från utsidan utan att ta loss kåpan, det fungerade bra.
Som Målarmäster sade behöver man ganska ofta göra rent filtren då detta annars drar ned kapaciteten ordentligt om konvektorn inte fungerar som den skall.

Jag brukar köra med dammsugare och en mjuk borste på grovfiltret.
Edit, på IVT konvektorn sitter det på ovansidan så att man kan dra ut det efter att man lossat spärrknapparna.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 27 nov-21 kl 06:19 »
Minns jag gick förbi ett hus med nån sådan. Funderade på vad det var som lät så irriterande. Tillslut blev jag så nyfiken att jag stövlade in på tomten för att se. Lät som en trimmad takfläkt. Såg tillslut att den vita fyrkantiga lådan på väggen. Mitt i sommaren. Användes nog som AC. Men ljudet gjorde att vistas utomhus otrevligt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 27 nov-21 kl 08:37 »
Den behövde då troligen nya lager om det inte är så att någon liten kvist fastnat i fläkten och slår emot. Normalt så är en luft/luft i stort ljudlös. Jag har min utedel utanför sovrumsfönstret och den är tyst.  billiga maskiner har dock ofta problem med lagerljud efter några år. Hur den monteras har också betydelse. Helst fristående från väggen då vibrationer annars kan fortplantas samt att den verkligen står rakt enligt vattenpasset. Visst har man hört en del oljud när man gått i ett villakvarter. pumpar med dåligt underhåll och många gånger budgetpumpar med dålig mekanik.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 27 nov-21 kl 09:14 »
Har en stuga på 70m2 med timmerstomme. Enda uppvärmningen är en IVT luft/luft pump och en kökspanna.

Tycker inte den/IVT funkar längre när det blir kallt.

Vad kan du rekommendera för luft/luftpump som håller när det blir riktigt kallt? Jag vet att effekten blir sämre när kylan kommer.

Börja med att felsöka den befintliga värmepumpen och ta reda på varför den har försämrats, det kan ju tänkas att det är mycket lätt att åtgärda. Det kan t ex vara frågan om igensatta filter i innedelen (de är lätta att ta ur och tvätta själv i diskbaljan) eller igengrodd kondensor om den har gått utan filter.
En annan vanlig orsak är kylmediebrist. Det brukar man kunna märka på att utedelens förångare aldrig blir jämnt påfrostad utan den blir "randig". Observera dock att det är helt normalt att den blir "randig" vid enstaka tillfällen och väderförhållanden, men om du aldrig ser att hela förångaren frostar på så är det nog dags att börja fundera.
Och en tredje är något problem som gör att den inte avfrostar automatiskt som den ska utan utedelen står och är igenfrusen nästan ständigt och jämnt.

Vill man köpa en luftvärmepump som håller bra effekt även i sträng kyla så ska man välja en som har stor utomhusdel (stor förångaryta) i förhållande till den uppgivna effekten. Det lönar sig också att studera diagrammen som visar effekt och COP-värde vid olika utetemperaturer, som brukar finnas i den mer tekniska dokumentationen från tillverkarna.
Rent allmänt kan man nog räkna med att alla de stora "fina" värmepumpsmärkena numera är ganska likvärdiga på den punkten.
Förr förekom det s k parallellimport av märkesvärmepumpar som egentligen var avsedda för varmare länder (t ex sydeuropa) men som inte alls fungerade i svenska vinterförhållanden, men den tiden är förbi nu.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 27 nov-21 kl 10:46 »
Tack för alla svar.

Pumpen är beg, men monterad av en firma som säljer både nya och begagnade.
Efter 3år vill jag inte klaga på en beg pump.
Jag dammsuger filter 1ggr/mån, har nyss gjort ren lameller på innerdelen.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 27 nov-21 kl 21:13 »
Om det råkade bli ett mycket litet läckage (s k mikroläckage, omöjligt att upptäcka med en hantverkares läcksökningsutrustning) i samband med monteringen, så är det fullt normalt att värmepumpen går bra några år men sedan visar sig kylmediebrist. Det är precis som med AC-system i bilar, inte alls ovanligt att mikroläckage från fabrik gör att man måste fylla kylmedium med några års mellanrum.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 28 nov-21 kl 11:41 »
Minns jag gick förbi ett hus med nån sådan. Funderade på vad det var som lät så irriterande. Tillslut blev jag så nyfiken att jag stövlade in på tomten för att se. Lät som en trimmad takfläkt. Såg tillslut att den vita fyrkantiga lådan på väggen. Mitt i sommaren. Användes nog som AC. Men ljudet gjorde att vistas utomhus otrevligt.

Detta har som Målarmäster sade att göra med många faktorer, ytterligare faktorer är hur kondensor enheten är monterad, att gummikuddarna sitter som de skall och har rätt hårdhet, att alla skydds och fästbläck är åtdragna som de skall och som sagt att termostaten är rätt inställd. Låter den illa kan fläkthjulet vara obalanserat av någonting.
Jag har sett på andra forum hur folk predikar sig lyriska över billigt skit från sydasien, men man får vad man betalar för, köper man skit som ser ut som billigt förpackningsmaterial invändigt så får man som regel med sådanhär på köpet utöver att de förbrukar tre gånger mer elström än de bättre. Det är ju dock fortfarande litet bättre än bara ett element om man tänkt att ha till saker som att hålla garaget frostfritt och liknande. Men, tar man dit en firma att fylla pumpen är det knappast lönt att köpa något billigt skit det är bara dumsnålt.

Jag använder dock bara min som värmebackup för att inte mina blommor, vattenledningar, mm skall frysa sönder när man är borta samt att torka ur stommen på huset.
Jag tycker inte att man hör den så mycket varken inne eller ute (kan garantera att jag hade märkt det i sovrummet annars... ha ha) . De bättre har dynamisk drift (vilket gör att kompressorn håller längre utöver att den drar mindre ström och arbetar mycket tystare) och köra även fläkten på dynamisk drift för att få ned ljudnivån.
Kompressorn på min låter mindre än kylskåpet i köket.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 28 nov-21 kl 12:55 »
Detta med ljud har jag också reagerat på. Min pump sitter 2 meter från sängen (givetvis med yttervägg emellan) och hörs bara när något löv eller annat fastnat/slår emot fläkten. Annars ljudlös. Ky/frys står i köket ,relativt ny men hörs betydligt mer trots större avstånd. Inte så att det stör men man noterar när den är i gång. Innedelen på pumpen hörs bara om du står riktigt nära. Den är också monterad i köket men hörs alltså inte till sovrummet.
När jag valde pump kollade jag alla värden noggrant. effekt,hur kallt ute klarar den,kvaliten (dvs vad säger andra om den som haft den i några år) och ljudnivån. Priset var rätt ointressant då de flesta pumpar i denna klass ligger i stort på samma pris. Budgeten var med andra ord satt. Efter detta togs in offert på montering från tre företag. Den har nu snurrat i 5 år och funkat perfekt. även på heta sommardagar är den perfekt. Håller lätt 20grader inne även då.
I våras monterades en värmepump till verkstan. En billigare pump då den bara skall hålla underhållsvärme på vintern och ersätta det fläktelement som använts innan och inte klarade sin uppgift de veckor som tempen ute ligger under -10. Förväntar mig inte samma hållbarhet eller utbyte. Men hittills har den sparat många kilowatt redan och nu är det kul att vara i verkstan o jobba igen. Och det innebär också att jag inte behöver neka mindre jobb t.ex köksluckor o annat som behöver temp för att torka. den klarar hittills också att värma mitt verktygsförråd med hjälp av värmeflyttare så även där är det nu drägligt. Bra för elverktygen. Får se hur det blir när vintern kommer med runt -10. isoleringen är ju inte den bästa på det utrymmet. 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 28 nov-21 kl 13:35 »
Billiga anläggnignar för garagevärme och liknande kan man egentligen vacumsuga själv om man vet vad man gör, det viktiga är att allt är absolut rent inuti och att man låter vacumpumpen gå tillräckligt länge, helt en hel dag så att man verklgien får bort det sista som kan skapa problem.

Men jag passade på att flytta den gamla pumpen som var av hög kvalitet men för litet för klen när gubbarna ändå var här och höll på det kostade inte så mycket extra.

IVT kan man byta delar på inuti men de hade en bra kompressor av Europeisk tillverkning inuti, kompressorn är dock ganska rejält dyr att byta men det skall egentligen inte hända så mycket med den om inte systemet är felaktigt installerat med för dåligt vakuum så att kompressorn slits onaturligt hårt.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 28 nov-21 kl 13:50 »
Vi har en modern variant (Daikin tror jag) som är 2-3 år och sitter i salen. Har kollat lite grand på förbrukning och värme på den. Otroligt effektiv då det är 5 grader ute, medan redan vid -5 grader så sjunker effektiviteten så pass att den får jobba för att hålla emot kylan som ju blir mer ivrig att komma in. Gissningsvis behövs mindre än 1000W vid 5 plus och det fixar den med 100-200W in, medan det kan gå åt mer än 2000W vid -5, och då drar den 7-800W.

Helt underbar den där veckan på sommaren då värmen blir problemet istället.


Vi tittade inte på ljudnivå när vi köpte den, utan bara på effektivitet och kvalitet. Men den är hyfsat tyst.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 28 nov-21 kl 21:11 »
Daikin och IVT är väldigt likvärdiga, jag tror tom att det är samma tillverkare av kompressorn som sitter i, är mig veterligen bara att Daikin (vad jag vet) tillverkar under eget märke medan IVT som sagt använder likvärdiga legotillverkare för innehållet.

Jag vet inte om det är så nu, men förr hade Daikin ett litet större utbud av vertikala inomhus enheter som kan monteras närmare golvet det var därför de fick ett uppsving för en tid sedan, men detta beror ju helt på förutsättningarna i själva rummen som skall värmas och vad som är lämpligt vad som är bäst.

Mitsubishi har som sagt fått mycket bra kritik av många härinne.

Gamla Bosh hade problem med gnistbildning som slet på lagren, men tror de ändrade på detta då min gamla enhet har fungerat bra i rätt många år nu. (jag lät som sagt återanvända den när jag bytte förut till en kraftigare enhet för själva bostadsdelen).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 28 nov-21 kl 21:13 »
IVT kan man byta delar på inuti men de hade en bra kompressor av Europeisk tillverkning inuti, kompressorn är dock ganska rejält dyr att byta men det skall egentligen inte hända så mycket med den om inte systemet är felaktigt installerat med för dåligt vakuum så att kompressorn slits onaturligt hårt.

Bortsett från en del skandalfall av konstruktions- eller fabrikationsfel som nu ligger många år tillbaks i tiden, så vågar jag påstå att det, oavsett fabrikat, är YTTERST sällsynt att kompressorn någonsin går sönder på en luftvärmepump.

Någon större teknisk skillnad mellan olika fabrikat när det gäller möjlighet att byta delar finns inte, däremot kan ju reparationsmöjligheterna bero på hur kunnig och intresserad den lokala representanten för märket ifråga är, hur märkets policy för tillhandahållande och prissättning av reservdelar ser ut, osv osv.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 28 nov-21 kl 21:16 »
Gamla Bosh hade problem med gnistbildning som slet på lagren, men tror de ändrade på detta då min gamla enhet har fungerat bra i rätt många år nu. (jag lät som sagt återanvända den när jag bytte förut till en kraftigare enhet för själva bostadsdelen).

Bosch har aldrig haft någon egen produktion av luftvärmepumpar, alla som har sålts under det namnet är omskyltade, vet dock ej vilken tillverkare som i grunden ligger bakom dem.
När man talar om lagerproblem i luftvärmepumpar så syftar man oftast på fläktlagren i inomhusdelen, det brukar vara standardkullager som är lätta att byta för den som är det minsta händig. Svårare problem kan uppstå i en del obskyra kinamärken där lagerhållaren längst från fläktmotorn är gjord av plast som blir spröd då den åldras, det kan kräva lite större hantverksskicklighet om man måste tillverka en ny lagerhållare för hand i samband med bytet.

 

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 28 nov-21 kl 21:29 »
Bosch har aldrig haft någon egen produktion av luftvärmepumpar, alla som har sålts under det namnet är omskyltade, vet dock ej vilken tillverkare som i grunden ligger bakom dem.
När man talar om lagerproblem i luftvärmepumpar så syftar man oftast på fläktlagren i inomhusdelen, det brukar vara standardkullager som är lätta att byta för den som är det minsta händig. Svårare problem kan uppstå i en del obskyra kinamärken där lagerhållaren längst från fläktmotorn är gjord av plast som blir spröd då den åldras, det kan kräva lite större hantverksskicklighet om man måste tillverka en ny lagerhållare för hand i samband med bytet.
IVT och Bosch har väl använt sej av Sharp kompressorer?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 28 nov-21 kl 21:41 »
Intressant, allt jag behövde göra var att göra om själva installationen då jag behövde kapa ledningarna till inomhus delen, men sedan var det i stort sett bara ny vakuumsugning och efterfyllning av förlorad gas i samband med tömningen av systemet vad jag minns, den hade några års drift bakom sig då.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 29 nov-21 kl 10:22 »
IVT och Bosch har väl använt sej av Sharp kompressorer?

Har Sharp någonsin tillverkat kylkompressorer själva? Är det inte bara frågan om omskyltning i så fall? Men, som sagt, jag vågar påstå att kompressorfabrikatet inte spelar någon större roll.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 29 nov-21 kl 11:02 »
"Tillverkade i Europa" är allt jag vet om kompressorn hos Daikin och jag har för mig IVT (?) så det kan säkert gälla Bosh också.
Jag har ingen aning om Mitsubishi, om de också köper in kompressorerna?

Detta antyder väl då att de skulle kunna komma från Italien, Danmark (om de nu har kvar någon egen tillverkning numera) eller östeuropa (om östeuropa så är det förmodligen samma som tillverkade delar till kompressorer för mobila enheter till lastbilssläp har jag för mig om jag inte har totalt fel, minns ej namnet på dem dock...)?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vilken luftvärmepump
« Svar #19 skrivet: 29 nov-21 kl 11:30 »
Mitsubishi och Sanyo är två japanska firmor som jag är säker på har egen kylkompressortillverkning. Troligen även Matsushitakoncernen (med varumärken som t ex Panasonic). Utanför Japan, är bl a Danfoss och Tecumseh/Aspera stora tillverkare.  Det lär finnas en stor kylkompressorfabrik i Belarus som levererade kompressorer till kyl- och frysskåp för hela östblocket + Sovjet på kommunisttiden, men jag vet inte om den någonsin har gett sig in i värmepumpsbranschen.

För större icke-hermetiska kompressorer (sådana som används till t ex ishallar och kyldiskar) finns det många andra leverantörer, men att bygga sådana kompressorer är ju en helt annan teknik än den som kommer ifråga för de småkompressorer som används i värmepumpar och vitvaror.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser