Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ångbroms, och regla invändigt på timmervägg  (läst 1054 gånger)

Fuentes

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Ångbroms, och regla invändigt på timmervägg
« skrivet: 13 nov-21 kl 19:42 »
Hej!

Har timmerhus, åretruntboende.
På utsidan har jag lockläktpanel, vindpapp, stenull 50-70 mm (ser friskt ut under vad jag sett) och sen timmer.

På insidan är det tapet och masonit, på vissa ställen nån slags spånskiva. Vad det är bakom dessa vet jag inte än.

Min fråga är, vad är optimal utformning av innervägg? Låt säga att jag vill regla upp för att dölja elen (jag vet att utanpåliggande kan vara charmigt), vad ska jag då ha?

En tanke är (inifrån och ut) tapet, gips, osb, reglar för flexrör (utan isolering) direkt på befintlig masonit/tretex/spån, vad jag nu hittar. Vad tror ni?
Samt behöver jag en ångbroms? Var sätts isåfall den, bakom reglarna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser