Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 12751 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #40 skrivet: 02 dec-21 kl 22:04 »
Tror du inte på vermeculitens isolerande effekt i moderna renbrännande kaminer?
Det kanske brinner lite renare om temperaturen höjs genom att vermeculiten isolerar sidorna på förbränningskammaren, det har jag inte reflekterat över. Men på en kamin som inte är anpassad för det på andra vis har det nog mindre betydelse, det finns förmodligen andra faktorer som begränsar. Och vad är det egentligen för ämnen som förbränns i en högre temperatur, men blir kvar hos mig? Askan sprider jag i skogen och återför således mineraler som träden en gång upptagit. Det kan ju vara både nyttiga ämnen som tex. kalium, och onyttiga som kadmium, vad är det som försvinner och vad blir kvar? Sedan vill jag ju inte isolera bort för mycket av värmen, kaminens sidor får gärna vara varma för att öka uppvärmningen på det viset.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #41 skrivet: 02 dec-21 kl 22:43 »
Det kanske brinner lite renare om temperaturen höjs genom att vermeculiten isolerar sidorna på förbränningskammaren, det har jag inte reflekterat över. Men på en kamin som inte är anpassad för det på andra vis har det nog mindre betydelse, det finns förmodligen andra faktorer som begränsar. Och vad är det egentligen för ämnen som förbränns i en högre temperatur, men blir kvar hos mig? Askan sprider jag i skogen och återför således mineraler som träden en gång upptagit. Det kan ju vara både nyttiga ämnen som tex. kalium, och onyttiga som kadmium, vad är det som försvinner och vad blir kvar? Sedan vill jag ju inte isolera bort för mycket av värmen, kaminens sidor får gärna vara varma för att öka uppvärmningen på det viset.
Vad som brinner upp av nyttiga och onyttiga änmen vet jag inte, däremot har jag provat samma eldstad både med och utan isolering och jag anser att fördelarna överväger.
+renare eld
+mindre aska/sot
+mindre ved förbrukning
+mindre slitage på kaminen

-kostnaden
-trängre förbränningsutrymmme
-ömtåligare yta i förbränningsutrymmmet
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #42 skrivet: 02 dec-21 kl 23:13 »
Här var det faktiskt lite åt andra hållet. När sotaren dömde ut min kamin som saknade det mesta inuti, och jag köpte en renoverad av samma modell, full av sten, så blev rökgaserna för varma och köket för kallt. Så jag satte in en bastukamin istället som helt saknar sten. När man bor ensligt så spelar inte några få gram halvförbrända vedgaser någon roll, och får jag en hink aska mer per år så spelar det heller ingen roll jämfört med all ved jag bär.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #43 skrivet: 03 dec-21 kl 07:13 »
Jag askade ur första gången för säsongen idag, så det är inte så illa. Om jag får göra det fyra eller fem gånger per år saknar betydelse.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #44 skrivet: 11 dec-21 kl 07:39 »
Jag undrar, kan man istället för att lägga lerbruk i en kakelugn använda vermiculitskivor på sidorna istället? Man kunde t.ex. bocka till en ram av plattjärn som håller skivorna i skick. Vad tror ni? Jag funderar på detta eftersom jag försöker hjälpa en finne att ta igång sin gamla plåtugn som den tidigare ägaren konverterade till eldrift, den saknar lerbruk i eldstaden men borde nog ha det innan den tas i bruk, men det tar ju ganska länge att torka det så man bör inte göra det på vintern. Så jag försökte tänka ut alternativ till lerbruk. Fick idén härifrån.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #45 skrivet: 11 dec-21 kl 08:59 »
Jag tror säkert man kan använda vermiculitskivor till det, de är mjuka och lätta att forma. Men det blir ju dyrt, att gjuta cement kostar en tiondel, fast det tar ju några dagar för det att härda och fukten måste torka ur innan man kan elda för fullt

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #46 skrivet: 11 dec-21 kl 09:07 »
Jag personligen skulle inte vara bekväm att rekommendera nån annan prova cement dock, med skivor vet man det bör funka. Dom är dock inte så billiga nej...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #47 skrivet: 11 dec-21 kl 11:59 »
De är lite känsliga, så man får se upp när man lastar in veden. Jag satte två skivor på sidorna i en kakelugn här, och de har blivit nötta på ett par år. Eldar nog inte mer än en kubik i den per vinter, så min gissning är att just de håller 8 kubik.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #48 skrivet: 11 dec-21 kl 12:35 »
Finns det något som håller längre men uppfyller samma funktion?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #49 skrivet: 11 dec-21 kl 12:47 »
Järn. Gjutjärn är väl bäst, tror jag (eller så är det billigast och tillräckligt bra)

Det man vill är ju att hindra elden från att avkylas, och skall man inte upp i höga temperaturer så att keramik behövs så fungerar plåt bra för att bilda ett varmare rum i rummet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #50 skrivet: 11 dec-21 kl 19:41 »
Det låter dock som en ganska komplicerad metod. Och en fördel med keramik är ju att den inte blir så kall och högre värme = mindre föroreningar = mindre sot och bättre effektivitet.

Det jag undrade var mera om det finns keramik som är tåligare än vermikulitskivor, t.ex. hur är det med eldfast tegel, sånt kommer väl i ganska tunna bitar ibland.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #51 skrivet: 11 dec-21 kl 20:14 »
Det låter dock som en ganska komplicerad metod. Och en fördel med keramik är ju att den inte blir så kall och högre värme = mindre föroreningar = mindre sot och bättre effektivitet.

Det jag undrade var mera om det finns keramik som är tåligare än vermikulitskivor, t.ex. hur är det med eldfast tegel, sånt kommer väl i ganska tunna bitar ibland.
Jag har /har haft eldfast tegel i eldstäder,järnspis ar, husqvarna och morsö kaminer tex, men det är så dyrt och svårbearbetat så när det behöver kompletteras blir det vermeculit
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #52 skrivet: 11 dec-21 kl 20:26 »
Vermikulit kommer ju i säckar också, kanske man kunde gjuta egna vermiculit formar och plattor. Blir väl lite komplicerat det också, kanske bäst för den här finnen att bara lägga lerbruk eller eldfast bruk och hoppas vädret är varmt ett par veckor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #53 skrivet: 11 dec-21 kl 20:35 »
Vore ju intressant att gjuta med vermikulit på samma sätt som man gör med leca. Eller kanske perlit.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #54 skrivet: 11 dec-21 kl 20:37 »
Det skulle kunna vara intressant jo, t.ex. om man kunde gjuta några sidoformar till kakelugnen med lufthål, så luft från rosten kan strömma upp via sidorna och ut ovanför. Det kunde ge fördelar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #55 skrivet: 13 dec-21 kl 07:29 »
Kom på att vår kakelugn är byggd av gjutna formar, och huvudingrediensen i det är krossad olivinsten. Det kanske går att använda.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #56 skrivet: 14 dec-21 kl 14:47 »
Eldfast tegel hade varit bra, om det funnits i passande storlek. Jag vill helst inte behöva mura och skarva, jag vill ha en skiva som är stor nog och 20-25mm tjock.

 Den färdiga stenen är av byggmax fina gjutcement som är sandblandad.
Finns inte täljstensplattor, eller eldfast tegel i tjockleken 20-25 mm.
Aluminatcement skall du använda, inte portlandcement.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #57 skrivet: 14 dec-21 kl 14:53 »
Kom på att vår kakelugn är byggd av gjutna formar, och huvudingrediensen i det är krossad olivinsten. Det kanske går att använda.
Finns här någon som har lust att testa om det går att gjuta eldfasta stenar, med en blandning av krossad sten, stenmjöl, sand,  kaolin och vattenglas. Torkas i ugn med långsamt stegrad temperatur före första användning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #58 skrivet: 15 dec-21 kl 09:58 »
Låter som att det skulle bli en hårdare, sprödare sten. Men man vet inte förrän man prövat.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #59 skrivet: 16 dec-21 kl 15:26 »
Finns inte täljstensplattor, eller eldfast tegel i tjockleken 20-25 mm.
Aluminatcement skall du använda, inte portlandcement.
För sent, nu har jag redan gjutit av portlandcement och det funkar ännu så länge väldigt bra  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 5 användare (1 dolda)
Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser