Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp. Fårhus!  (läst 2004 gånger)

Case5120

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Hjälp. Fårhus!
« skrivet: 28 apr-21 kl 22:09 »
Hej, jag funderar på skaffa några får 4-5 st.. Har ett gammalt litet ”fäx”. Inte så hög takhöjd typ 2 meter som lägst och står i sluttning på stenstolpar. Som jag funderar på ha dom i, dock är underlaget trägolv. Har ni några tips på hur jag skulle kunna göra med djupströbädd? Min tanke är ha öppet så fåren kan gå
In och ut där som dom vill på vintern. Vad har ni för förslag? Hur ska jag tänka?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #1 skrivet: 28 apr-21 kl 22:32 »
Trägolv är bra att ha i botten när du gödslar ut. Försök få så lite foderspill som möjligt eftersom du kommer att få dålig takhöjd ändå.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #2 skrivet: 29 apr-21 kl 08:47 »
Trägolvet kommer att ha en mycket begränsad livslängd, under en djupströbädd, som ligger över hela stallsäsongen.

När trägolvet gett sig efter några år, så får du göra en grusbädd, eller gjuta.

Men annars är det inga större problem. Tänk på att det ska vara dragfritt upp till 1.20 bara.


javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #3 skrivet: 29 apr-21 kl 10:56 »
Ja som nämnts innan om foderspill. Ge gärna hö utomhus så blir det inte lika mycket att mocka ur sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Case5120

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #4 skrivet: 29 apr-21 kl 12:53 »
Tack för snabba svar! Ja det smartaste kanske är att fodra dom ute? För att minska spillet inne då takhöjden där det är som lägst inte är så hög från början..  hur ska jag tänka kring foder?! Vad kör ni? Höknippor eller ensilage? Har det mesta utom en lös/hårdpress. Ska man införskaffa det eller leja bort pressningen och köra ensilage?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #5 skrivet: 29 apr-21 kl 13:18 »
Hö är helt klart att föredra till så få djur, ensilage blir dåligt. Om det funkar i övrigt så är det ju bra att ta eget hö, det kan vara svårt att få någon att pressa lagom när ditt hö är fint annars.

Ge dem vattnet ute också.

Du bör kunna stänga in dem när de lammar, och till dess lammen blivit ett par veckor, beroende på hur det ser ut med räv, korp, oväder hos dig. Så se upp så du inte står där med krångel i mars-april. Vi har gutar och är väldigt nöjda med att de dels sköter betäckningsplanen själva (får rätt sammanhållen lamning i april) och så sköter de oftast lamningen själva. Våra klarar sig bra på stråfoder om man inte får hästhö eller två snabbväxande lamm som går hårt åt tackan.

Case5120

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #6 skrivet: 29 apr-21 kl 18:25 »
Man får nog sikta på hö och införskaffa en löspress kanske, ja vatten ute med kanske! Bor i Hälsingland kan ju ha väldigt kallt i januari-mars också med -20... Ja stänga in dom med lammen räknar jag med. Tänkte stänga av i fäxet och har även en klumplada som inrett som gammalt fårhus men i en annan del av gården. Inte till någon betesmark. Men där det går stänga in under lammningen! Men ge dom
Hö ute kanske är smartast då det redan är låg takhöjd. Tack för tips! Tar gärna mot fler tips om ni har

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #7 skrivet: 29 apr-21 kl 23:09 »
När det fryser ger vi våra vatten inne, så tar det lite längre tid innan det fryser i baljan. Har börjat med att naja ihop två däck med fälg och ställa en mjuk balja däri (finns bland annat på CityGross). Då skiter de inte i baljan, och den är lätt att ta ur och få isen att släppa. I år har de druckit en del, men vissa vintrar föredrar de att äta snö.

Vi använder hemmasnickrad foderhäck som foderbord, och de kan bara få in nosen. Då slipper man lamm på foderbordet och kan lägga in en dryg dagsranson åt gången. Jag tycker att det är bra om de har fri tillgång utan att det blir så mycket foderspill, och så slipper man att de skriker så fort de ser en. Det här året har frun och dottern skämt bort dem med extra godis, och jag har aldrig varit med om så skrikiga får. Men du kan gärna lära dem att om man skakar på en hink med spannmål så skall de komma, det spar en del arbete vid flytt.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #8 skrivet: 30 apr-21 kl 17:54 »
Du kan behandla trägolvet med roslagsmahogny. Det blandar man själv av 1/3 av varje med linolja, terpentin eller lacknafta och tjära. Orsaken till att det går åt mer hö om man har hästhö är att fåren inte kan äta grova strån, det sorterar dom bort. Om du ska låta plöja och så nytt hö så välj en höfröblandning som passar för får. / Lycka till.

Case5120

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #9 skrivet: 30 apr-21 kl 20:23 »
Tack så mycket för svar och tips! Det uppskattas👍 Bra tips med både vatten och den där blandningen på trägolvet kanske är
Värt att prova. Törs kanske prova en vinter utan att göra något för att se hur mycket stryk det tar. Siktar nog på fodra ute för att spara som sagt👍 Ja det är nog lite blandat på åkrarna, en del grovt också.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp. Fårhus!
« Svar #10 skrivet: 30 apr-21 kl 22:24 »
Fårhö eller hösilage ska vara så spätt som möjligt. Kobonden som bodde i krokarna innan sa att får var de enda djuren som kunde stå med mat upp till magen och ändå svälta. Det gäller alltså också bete. Är det för grovt måste man putsa så det kommer nytt spätt.

Det bästa är att ha en liten vinterhage och sen tre eller ännu hellre fyra hagar där även vallen är med som man roterar och putsar allt eftersom. Bra för att hålla parasittrycket nere. Lammen måste alltid släppas på rena beten på våren. Planera och bygg hagar redan nu så det är klart när djuren kommer.

Köp eller låna boken (fårbibeln) Får av Erik Sjödin om du inte redan gjort det. Där står allt du behöver veta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Stybben, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser