Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?  (läst 1374 gånger)

Cecilia Castro

  • Inlägg: 3
Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?
« skrivet: 09 jan-21 kl 14:20 »
Hej!
Vi är rätt nya lammägare och har slaktat två lamm nu i går. De var ca 8 månader gamla, mycket pigga och krya och vi tycker alla styckdelar ser frächa ut men båda lammen hade något grönt, ca 4 cm långt och 1 cm brett på sig som vi undrar vad det är?? Är det gallan?
Vi vill gärna äta även levern men blev lite fundersamma vid detta och tänkte att här säkert finns ett helt gäng som vet!
//Cecilia

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-21 kl 14:25 »
 Det är gallblåsan.
Fjäderfän och kaniner

Cecilia Castro

  • Inlägg: 3
SV: Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-21 kl 15:28 »
Det är gallblåsan.

Tack! Då vad det som vi trodde!  :D
 

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-21 kl 21:24 »
Tänk på att vara försiktiga när ni skär på bort den, du vill inte ha med eller spilla ut den om du ska använda levern. Hur det smakar vet alla som spytt "tomt" efter en festkväll  ::)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vad är den gröna "grejen" på lammlevern?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-21 kl 22:49 »
Jag brukar alltid skära borta gallan med god marginal. Fy bubblan när den läcker :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser