Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan vi maxa föräldraledigheten?  (läst 1285 gånger)

Pangsippan

  • Inlägg: 11
    • -
Hur kan vi maxa föräldraledigheten?
« skrivet: 03 okt-20 kl 09:36 »
Hej!  :)

Jag och min sambo vill gärna försöka skaffa barn och funderar över föräldrapenning. Min anställning löper ut i juni och egentligen längtar vi både efter att dra oss undan, sluta jobba, leva enklare tillsammans med andra i någon form av by-gemenskap eller van-life. Om vi får barn vill vi helt enkelt vara hemma så länge som möjligt med barn (gärna få fler barn på raken om det går).

Min fråga är, har ni erfarenhet av att skaffa barn med lägsta föräldrapenningen? Hur är det?
Eller är det smartare att arbeta ett tag och sedan få barn med högre föräldrapenning?

Vad har ni för tips och erfarenheter av att ta ut föräldrapenning?

Vet någon om man måste ha arbetat 12 månader i sträck med samma inkomst för att ta ut föräldrapenning med den lönen?


Många frågor! Blir jätteglad för alla typer av små eller stora svar!!

Frid och kärlek 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur kan vi maxa föräldraledigheten?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-20 kl 10:17 »
Helt klart är det bra att ha jobbat så man har en bättre sjukpenninggrundande inkomst som räknas, och blir man av med sitt jobb under barnledigheten så är det bäst att få barn nummer 2 innan försäkringskassan petar ner en till lägsta nivån.

Men det var ett tag sedan vi var i den där sitsen, så det har nog hänt en del. Kolla direkt med försäkringskassan så du inte gör fel och blir utan.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur kan vi maxa föräldraledigheten?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-20 kl 10:54 »
Ja bäst är att jobba så ni får en högre föräldrapenning. Får ni flera barn på rad tror jag att den gäller även för nästa barn även om man inte jobbar emellan barnen.
Bara en kan vara föräldraledig per barn, i alla fall var det så när vi fick barn. Så kolla upp med försäkringskassan vad som gäller nu. Om ni vill dra ut på föräldraledigheten (ta ut färre dagar per vecka) är det ännu viktigare att ha en högre inkomst innan man får barn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur kan vi maxa föräldraledigheten?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-20 kl 19:33 »
+ -+*enTill att börja med, regelverket för föräldrapenning och sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är en snårskog. Läs hos www.forsakringskassan.se för att få veta mer av de torra detaljerna!

Ä*+-Själv har jag rätt många barn, äldsta är tonåring och yngsta född förra året. På den tiden som har gått har reglerna ändrats ett antal gånger, även om huvuddragen är ungefär samma.

Jag tycker att det har underlättat mycket att hela tiden haft en hygglig SGI, det är det som har gjort att jag och respektive barnafader kunnat vara föräldralediga länge. Om en vill ha tid med sina barn är det guld värt att ha den möjligheten, och slippa lämna en liten 1-åring som varken kan gå eller prata på förskolan. 
Man måste inte ha fast anställning för att få en SGI, det räcker att ha en regelbunden inkomst.

.-..+
Äsch, det här går inte, den minsta huliganen vill vara med och hjälpa till att skriva, jag får fortsätta vid senare tillfälle...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser