Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad vaktel?  (läst 1619 gånger)

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
Hackad vaktel?
« skrivet: 30 apr-20 kl 06:24 »
Jag har en hona som blivit hackad på huvudet och ena ögat, för ca två veckor sedan. När jag upptäckte det tog jag in henne till en egen låda med mat och vatten. Där fick hon återhämta sig och det gick bra. Hon lade ägg där också, så hon mådde nog ok. Fjädrar började växa ut och ögat läkte hyfsat. I onsdags fick hon flytta tillbaka men så igår kväll såg jag att hon blivit hackad igen! Mer denna gång, ögat är nog trasigt nu. Jag tvättade försiktigt med en tvättlapp och satte tillbaka henne i lådan inne.

Är hon "körd" nu i den flocken? Kommer de andra alltid att hacka på henne trots att såren läkt? Eller är det EN som "mobbar" just henne? Kanske en hane som håller i skinnet när han parar sig med henne? Jag kan ju inte ha henne boende inomhus permanent, lådan står ju i badrummet. Det håller inte på sikt. Men det är ju tråkigt att behöva avliva henne för att någon ANNAN beter sig illa mot henne.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hackad vaktel?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-20 kl 16:02 »
De kan vara så vaktlarna ibland, en hel grupp får för sig att mobba ut en av hönorna, de tappar rätt snabbt sin "plats" i flocken om de blir borta mer än några dagar, det brukar funka bättre om den isolerade vakteln får en lite avskärmad bur/plastlåda eller liknande så att den "nya" och övriga flocken ser varandra hela tiden sen går det oftast lättare att flytta tillbaka.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hackad vaktel?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-20 kl 16:18 »
Tycker det är mycket sällan som man kan flytta in en eller flytta tillbaka en höna till flocken.
har helt lagt av med sådant. man kan flytta isär dom och sen flytta alla till en ny bur/plats då har man större chans .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser