Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter vid borttagning av tand på hund  (läst 10097 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« skrivet: 14 apr-16 kl 09:01 »
Var inne med min hund i ett helt annat ärende. Veterinären gör en allmän undersökning å tittar i munnen. Fina tänder men en spricka i en bakre kindtand (ser ut som ett svart streck på tanden) hur som hunden är 9 år- draghund huskblandning å pigg och frisk i övrigt.
Tar jag inte tanden finns ju risk att sprickan blir värre, går upp i pulpan å rotböld osv.
Hon visar inga synliga tecken på smärta- men djur är ju bra på att följa iofs.
Är det en stor operation? Någon med erfarenheter hur hunden mår efteråt?
Hur stor är riskerna för infektioner efteråt i operationssåret? Att mat fastnar i såret osv?
Komplikationer osv?

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #1 skrivet: 21 apr-16 kl 02:25 »
Jag fick tar bort en horntand på en valp när valp tand vägra ramla ut.  Hon blev ned sovde,  tanden drogs och en timme senare hämta vi en mycket somnig små töss.  Just att hunden är 9 år blir det lite läskigt med ned sovning särskilt om hunden inte har varit med om det förut dock så sovdes ned mitt hund vid 9 och 10 år gammal till rensning av tandsten utan att hon mådde dåligt av det,  samma som lilla hunden bara väldigt somnig.  Om hunden inte har ont,  inte har svårt att äta då skulle jag faktiskt låta blir tanden. Risk för infektion efter operation är någ rätt så låg,  det läka ganska fort och om det fans ett befintligt risk skulle vetriner skriva ut antibiotika.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #2 skrivet: 24 apr-16 kl 17:03 »
Just att hunden är 9 år blir det lite läskigt med ned sovning särskilt om hunden inte har varit med om det förut dock Om hunden inte har ont,  inte har svårt att äta då skulle jag faktiskt låta blir tanden.

Jo, det är ju det... samtidigt är det en långlivad ras så jag hoppas att jag ska ha henne en 5 år till. Och 5 år med en tand, med svart spricka som kan gå mot pulpan- vill ju inte att hon ska få ont om 1-2 år för ju äldre hon är desto större risk att söva.
Jag märker inte att hon har ont- hon tuggar även ben på den sidan- men... jag vet ju också att djur är ju bättre på att dölja smärta än vi människor.
Jag tänkte jag skulle ta och göra en ordentlig hälsoundersökning innan, med lever, njurar, hjärta, blodprover m.m inför narkosen.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #3 skrivet: 24 apr-16 kl 20:56 »
Jag vågar inte ge nått råd men det låter exakt som mitt fall. Husky blandning 9år sövd för att ta bort en ljuvertumör. Vet. Hittade en sprucken tand och sa att hon var den enda i Sthlm området med rätt expertis att ta bort den. Vi var tvungen att tänka lite då det var mycket rent emotionellt att ta bort "cancer" . Hunden fick fler cancer och det liksom glömdes lite bort. Nu 12år och inga problem med tanden. Peppar peppar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #4 skrivet: 26 apr-16 kl 18:37 »
Hur många gånger sövdes din husky för cancern?
Min är aldrig sövd. Till 99% så går ju ofta allt bra men ändå oroligt. Känns lite som ett moment 22 fall.
Känns skönt hur som att göra en ordentlig undersökning först...

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #5 skrivet: 26 apr-16 kl 19:36 »
Hon är säkert sövd 4-5ggr. Hon har varit med om mycke.





Skickat från min iPhone med Tapatalk

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #6 skrivet: 21 jun-16 kl 23:18 »
Nu är tanden borta. Sövningen gick bra. Jag gjorde hälsokoll innan och hon är pigg å normalt beteende nu en vecka senare. Dock har stygnen redan försvunnit och det fastnar mycket mat i groparna. Kommer det alltid fastna mat i gluggen sen?
Hon tillåter mig inte att kolla längre stunder i munnen men jag är rädd att man ser granntändernas rötter? Är det normalt? Hur lång tid tog det för era hundar att läka ihop hålen där rötterna till tanden suttit? Alla rötter ska vara borta enligt veterinären så vad det vita jag sett är vet jag inte... Hon kommer gå på smärtstillande i 10 dagar...

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Erfarenheter vid borttagning av tand på hund
« Svar #7 skrivet: 24 jun-16 kl 21:52 »
Det vita är död hudvävnad kommer försvinna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 4 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser