Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkputs fabrikat  (läst 1057 gånger)

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
Kalkputs fabrikat
« skrivet: 20 apr-21 kl 16:06 »
Ska putsa om reveterat timmerhus med hydraulisk kalkputs och velar lite. Enklast och billigast är Finjas. Weber 148 har jag använt innan med bra resultat men det verkar lite bökigare/dyrare att få hit i storsäck. Helst skulle jag vilja ha Målarkalks NHL 3,5 men fick nyss offert som är över 3x priset på Finjas. Anledningen att jag vill ha Målarkalk är för att jag gillar att de är nördiga och förtecknar massa detaljer om vad bruket faktiskt innehåller och hur starkt det är. Men vettefan om den infon är värd 10 lax. Finja känns mer big business och står inte ett skit vad de kan ha stoppat i eller några detaljer alls annat än grovhet. Vad kan man ens stoppa i? Är jag töntig? Ska jag bara köra på Finjas? Hjälp!

 

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Kalkputs fabrikat
« Svar #1 skrivet: 20 apr-21 kl 18:48 »
Äh är ju blind. Hittade produktdata till Finjas och jag tolkar det som att det är exakt samma som Målarkalks.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Kalkputs fabrikat
« Svar #2 skrivet: 27 maj-21 kl 17:27 »
Är det reveterat sedan innan 50-talet och då gjort med hydrauliskt bruk? Sånt som gjorts efter 40-50-talet kan ofta använda KC-bruk, då det slog igenom då.

Har jobbat lite med Webers "släckt kalk E", hållfasthetsklass E är den svagaste och mest följsamma och tycker det fungerade bra. Torrkalk/puderkalk kan vara billigare än våtsläckt/kalkdeg, kan lagras och användas längre tid (häll vatten över bruket i spannarna/tråget, låt detta stå ett tag övertäckt när annat avbryter fasadputsprojektet, använd bruket sen igen när det passar, häll av vattnet först) och fungerar bra även om det är exteriört eller lagningar på fasad.

Ovan nock i murstocken kan det vara värt att kosta på med våtsläckt hydrauliskt, men kanske det blir dyrt för fasaden om det är stora ytor? Här finns lite info från RAÄ: http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/7702/Varia%202014_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Blandningsproportionerna vatten och sand (med bra siktkurva dvs både små "dammstora" partiklar och grövre upp till 3-4 mm) är viktigt men en pall med exv Finja Murkalk E om 24 st 10kg-säckar bör inte gå loss på mer än en tvåtusing, blandas ut med 3-5 volymdelar mursand allt eftersom man jobbar. Karbonatiserar långsamt och ska fuktas första dagarna, tror det var ca 30 dagar tills det är "färdigt" men inom några dar är det på god väg.

Vad är kostnaden för hydrauliskt bruk jämför med torrsläckt puderkalk E? Köper du "färdigblandat"? Finns det lokala kalkbruks-leverantörer, som på Gotland?

Ska själv göra lagningar på fasaden till en ladugård från sent 30-tal och tänkte använda mig av kalkputs blandat på torrsläckt kalk då.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Kalkputs fabrikat
« Svar #3 skrivet: 13 okt-21 kl 19:42 »
Jag köpte 1 ton finjas hydrauliska pga billigast och enklast. Kostade 4000 nånting. Fick offert på ett ton målarkalk på runt 12000. Weber blir väl en 7-8 tusen tror jag. Finjas funkade bra men reagerade på att jag tyckte det härdade mycket långsammare än Weber 148 som jag putsade en skorsten med i våras. Det räckte inte riktigt så behövde komplettera men då var all finja slut i hela jävla Roslagen så köpte weber 148.
Nu blir jag väldigt nyfiken på kalk serni för webern inte bara härdar snabbare. Den är mycket enklare att blanda också. Känns annorlunda. Lite ”bättre” faktiskt. Hur kan det komma sig? Båda innehåller ju bara naturligt hydrauliskt kalk och samma kornstorlek på sand.
Läst nånstans att det är skillnad på kalk o kalk men vad?

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Kalkputs fabrikat
« Svar #4 skrivet: 13 okt-21 kl 19:52 »
Vad är kostnaden för hydrauliskt bruk jämför med torrsläckt puderkalk E? Köper du "färdigblandat"? Finns det lokala kalkbruks-leverantörer, som på Gotland?

Ska själv göra lagningar på fasaden till en ladugård från sent 30-tal och tänkte använda mig av kalkputs blandat på torrsläckt kalk då.

Vet inte exakta skillnaden men det blir MYCKET billigare med egenblandad luftkalk. Brukar köpa släckt på granngården. Har kört 50/50 nu på slutet och fixat lite detaljer för orkar inte köpa mer hydrauliskt. Jag tror man får tänka hur fuktutsatt ytan är. Min syd och sydvästsida hade jag säkert kunna kört helt i luft för den är så mycket torrare än nord/nordöst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (2 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser