Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar den här spisen  (läst 2606 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #20 skrivet: 05 mar-21 kl 23:50 »
Jag har bara sett kakelugnar och lergökar (kakelugnar utan kakel utanpå). Att mura upp en lergök i en plåt-tunna är ju också en smart lösning som bidrar till brandsäkerhet bland annat.

Samma typ av små runda hål på dessa.


I Sverige heter det ju "tomma tunnor skramlar mest", det är ju lite åt det hållet.



DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #21 skrivet: 06 mar-21 kl 08:45 »
Såndär plåtugn hade farfar också i stugan. En bra utvecklad kakelugn men såvitt jag vet får elden endast syre underifrån elden i dessa äldre konstruktioner. Extra tilluft genom luckan, eller bättre, genom sidorna på eldlådan, skulle förmodligen resultera i en väldigt utvecklad kakelugn som klarar moderna utsläppskrav. Förmodligen så har nykonstruktionerna som säljs nu denna egenskap också, annars skulle dom inte få säljas. Men bra att ha den kunskapen om man vill mura en egen, de där plåtringarna brukar finnas att köpa begagande här.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #22 skrivet: 07 mar-21 kl 18:11 »
Jag har bara sett kakelugnar och lergökar (kakelugnar utan kakel utanpå). Att mura upp en lergök i en plåt-tunna är ju också en smart lösning som bidrar till brandsäkerhet bland annat.

Har aldrig hört lergök innan om kakelugn utan kakel innan. Rörspis säger vi här i söder. Lergök kallar vi en sådan som Pippi Långstrump spelade på i någon av de klassiska Pippifilmerna.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #23 skrivet: 07 mar-21 kl 19:24 »
Ja, det enda som jag visste hette lergök under min tid i norra Östergötland var musikinstrumentet, men här i södra delen säger de lergök om rörspisen när den saknar kakel. Snabb googling ger att det var sotarna som kallade kakelugnsmakarna för lergökar. Det var kanske så det började, någon fattade fel när kakelugnsmakaren murade upp en rörspis... Undrar om det bara är här de säger så, eller om det är utbrett?

Uppväxt i ett hus med bara järnspis, och träffade inte på kakelugnar och rörspisar förrän jag i vuxen ålder flyttade hit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 4 användare
xaelanar, sayerbýr, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser