Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda i kakelugn, för varmt?  (läst 4119 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #20 skrivet: 20 okt-21 kl 12:12 »
Ja, i år är det helt klart läge att elda. Ju mer jag tittar på nyheterna där de käbblar om varför och hur det kunde bli så här, desto mer lockar vedbacken. För kropp, plånbok och själen.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #21 skrivet: 20 okt-21 kl 12:22 »
Ja, i år är det helt klart läge att elda. Ju mer jag tittar på nyheterna där de käbblar om varför och hur det kunde bli så här, desto mer lockar vedbacken. För kropp, plånbok och själen.
Gallrat och röjt i skogen är fina och värdefulla bieffekter av vedeldning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #22 skrivet: 20 okt-21 kl 12:34 »
Kanske man ska börja elda i bastukaminen också, för värmens skull.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #23 skrivet: 20 okt-21 kl 16:00 »
Gallrat och röjt i skogen är fina och värdefulla bieffekter av vedeldning.

Ja, jag tycker det är mycket roligare att städa i skogen än hemma, "skräpet" blir ju också värdefullt när det kommer hem.

 

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #24 skrivet: 20 okt-21 kl 16:26 »
Ja, jag tycker det är mycket roligare att städa i skogen än hemma, "skräpet" blir ju också värdefullt när det kommer hem.
Vi får väl skaffa ebonitstavar och låta katterna fixa dammningen inomhus medans vi är ute och kvistar grova röjstammar till hemved.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #25 skrivet: 13 dec-21 kl 07:28 »
Jag provade följa denna instruktion igår:
https://www.isander.se/Kakelugnar_Elda.html

Jag brukar lägga elden kors och tvärs men denna gång lade jag alla åt samma håll och tände från toppen. Jag brukar alltid ha spjället i murstocken helt öppet men denna gång stängde jag det litet, sen efter 20 minuter till hälften, det gick helt bra och det luktade inte rök alls. Jag hade också luftluckan mera stängd. Jag upplevde att elden brann lugnare och längre och ugnen blev väldigt varm för mängden ved, ibland har man eldat större satser ved och värmen blev mindre för det.

Jag gissar vi har eldat för hälftigt i vår spis, spjället helöppet så det drar igenom för snabbt, brukade stänga det till hälften först när det var kolbädd. Ska fortsätta i denna takt och se men tror jag har eldat fel ganska länge.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #26 skrivet: 13 dec-21 kl 09:37 »
Ja, det gäller att inte få en för snabb förbränning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #27 skrivet: 13 dec-21 kl 09:38 »
Tur den är gjord av gjuten olivinstensblanding, så den häftiga eldningen rår inte på det så värst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda i kakelugn, för varmt?
« Svar #28 skrivet: 14 dec-21 kl 11:51 »


Provar elda enligt instruktionerna på isander.se. Detta är blandved från egen tomt som har stått i vedpenan i 7-8 år, 99% furu. Jag startade med skorstensspjället öppet och stängde till hälften när det tagit fyr. Har inga dragluckor utan reglerar luften genom rosten endast, sattes till minsta springan. Som vanligt för mig sprider sig elden snabbt igenom tills allt är i fyr. Men det blev en lugnare och längre eldning då jag körde med spjället halvöppet.





Elden brann ner totalt på 1½ timme. Tog ännu en timme innan ugnen började kännas varm, och maximum temperatur var nådd cirka 3 timmar efter elden slocknat. Den blev väldigt varm, just så man kunde hålla handen på som värst. Jag var upp klockan tre och den var ordentligt varm då ännu. Jag tycker det fungerade riktigt bra. Och förbränningskammaren blev inte sotig heller, så förbränningen funkar som den ska.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser