Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly  (läst 13170 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« skrivet: 11 aug-08 kl 00:59 »
Citera
"Vänsterpartiet vill att fastighetsskatten höjs för villor som har ett taxeringsvärde på över tre miljoner kronor. Det sade partiledaren Lars Ohly till Rapport efter sitt tal i Gnesta utanför Stockholm.
-Jag tror att de vanliga hushållen skulle få en lägre fastighetsskatt med vårt system, därför att de har i dag fått en höjning jämfört med den tidigare skatten i många fall, säger Lars Ohly till SVT.
Vänsterpartiet går emot socialdemokraterna som i stort accepterat regeringens modell av fastighetsskatten.
Fastighetsskatten måste få inbringa mer än idag, anser Ohly."


Att skänka stora belopp till de rikaste, som redan hade råd med båder pigor och fina villor verkar något stötande, priserna på Djursholmsvillor har tagit fart uppåt nu.
Men att sätta en gräns vid 3 mkr i taxvärde slår fel igen, om en barnfamilj ska få ha villa i ex. 08, eller ett område råkar få ökande priser. Nuvarande system verkar rimligt, vad ska vi ha annars, en statlig norm om antal kvm per person?


Citera
"Dessutom vill partiledaren öka den fackliga insynen på arbetsplatserna för att se till att kollektivavtalen efterlevs och att papperslösa arbetare inte utnyttjas.
- Enligt Skatteverket kostar fusket med svartjobb och arbetsgivaravgifter oss skattebetalare 133 miljarder kronor per år. Det här är pengar som kan användas bättre, sade Ohly.
Genom handlingsplanen hoppas Ohly kunna dra in ungefär hälften av de pengar som försvinner varje år.
- Det kommer alltid att fuskas och jag förstår ju att vi inte kan få in allt. Men ger åtgärderna 65 miljarder per år på sju-åtta års sikt är det bra. Och varje satsad krona på skattekontroll är en besparing."


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=813937

När praktiskt taget allt är beskattat och det även finns skatt på skatten, vill en del kunna jobba och betala lite svart, men inga Vänsterpartister?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Vilse

  • Gäst
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #1 skrivet: 11 aug-08 kl 02:57 »
Att skänka stora belopp till de rikaste, som redan hade råd med båder pigor och fina villor verkar något stötande, priserna på Djursholmsvillor har tagit fart uppåt nu.
Men att sätta en gräns vid 3 mkr i taxvärde slår fel igen, om en barnfamilj ska få ha villa i ex. 08, eller ett område råkar få ökande priser. Nuvarande system verkar rimligt, vad ska vi ha annars, en statlig norm om antal kvm per person?


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=813937

När praktiskt taget allt är beskattat och det även finns skatt på skatten, vill en del kunna jobba och betala lite svart, men inga Vänsterpartister?


nar jag bodde i shlm saa bodde jag i hus som hade laan paa 500k och huset var vaert 1.4.
jag skulle uppriktigt sagt inte ha haft raad med dyrare hus/laan.
jag fattar inte vilka som i dag har raad att skaffa ett nytt boende i sthlm,,om man nu inte har ett hus att saelja och sen koepa ett annat.
hur sjutton blir ni som har barn o bor i sthlm raad att bli av med barnen??
hur tusan kan man flytta hemifraan i sthlm???

(ok det var 10 aar sen jag var 08)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 10:19 »
Omvandlingarna av hyresrätter till bostadsrätter driver upp bostadspriserna något enormt i Stockholm. Det är ju som att ge tusentals människor någon miljon extra i handen och sedan låta dem bjuda på ungefär samma utbud som fanns från början. Tror jag det att priserna stiger då, lika mycket som pengarna man delat ut.

Samma sak med den omdöpta fastighetsskatten. Den huvudsakliga effekten av ändringarna där är att sänka skatten på dyra hus, som då naturligtvis blir ännu dyrare. Släng in lite extra pengar på en marknad utan att öka utbudet så går priserna upp. Det är så det funkar.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #3 skrivet: 11 aug-08 kl 10:45 »
Citera
"Dessutom vill partiledaren öka den fackliga insynen på arbetsplatserna för att se till att kollektivavtalen efterlevs och att papperslösa arbetare inte utnyttjas.
- Enligt Skatteverket kostar fusket med svartjobb och arbetsgivaravgifter oss skattebetalare 133 miljarder kronor per år. Det här är pengar som kan användas bättre, sade Ohly.
Genom handlingsplanen hoppas Ohly kunna dra in ungefär hälften av de pengar som försvinner varje år.
- Det kommer alltid att fuskas och jag förstår ju att vi inte kan få in allt. Men ger åtgärderna 65 miljarder per år på sju-åtta års sikt är det bra. Och varje satsad krona på skattekontroll är en besparing."
När praktiskt taget allt är beskattat och det även finns skatt på skatten, vill en del kunna jobba och betala lite svart, men inga Vänsterpartister?

Jotack, jag som har anställda med kollektivavtal och avtalsenliga löner tycker det är jävligt motbjudande att konkurera med svartarbetare och svartbetalande arbetsgivare, så fram för större insyn och kontroll där. Så, hejaheja Ohly.

/sign medlem i svensk näringsliv.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #4 skrivet: 12 aug-08 kl 06:22 »
nar jag bodde i shlm saa bodde jag i hus som hade laan paa 500k och huset var vaert 1.4.
jag skulle uppriktigt sagt inte ha haft raad med dyrare hus/laan.
jag fattar inte vilka som i dag har raad att skaffa ett nytt boende i sthlm,,om man nu inte har ett hus att saelja och sen koepa ett annat.
hur sjutton blir ni som har barn o bor i sthlm raad att bli av med barnen??
hur tusan kan man flytta hemifraan i sthlm???

(ok det var 10 aar sen jag var 08)
Folk börjar med mindre Br och bygger uppåt till en villa.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #5 skrivet: 13 aug-08 kl 11:35 »
Felet med vänsterns tänkande är att de söker pungslå en viss målgrupp - i detta fall de rikaste. Sånt slår alltid fel eftersom den sortens lagstiftning slutar med käbbleri , huggsexa och mygel.

Istället skall man eftersträva en konsekvent ordning som slår lika för alla. Bo och jag har varit inne på olika modeller för fastighetsskatt som skiljer sig åt i detaljer, främst vad gäller hur gjorda investeringar skall beskattas, men har det gemensamma att vara konsekvent genomförda.

Fastighetsskaten har två goda egenskaper:

1) Den håller tillbaka prisutvecklingen på fast egendom

2) Den ger staten inkomster från jordräntor som annars till syvende og sidst hade hamnat i fickan på kapitalägarna, dvs de förmögnaste i samhället.

Sedan har fastighsskatten ett par negativa effekter också:


1) Det är svårt att inte ge den en godtycklig utformning

2) Den gör boende i attraktiva områden kostsam även för de som inte förvärvat sina fastigheter utan ärvt dem eller på annat sätt kommit över ett boende som de inte har räd att marknadsmässigt förvärva.

Den fastighetsskatt som socialdemokraterna bygde upp hade dessutom den nackdelen att bestraffa folk för de investeringar de gjorde i sina egna fastigheter. Därför måste fastighetsskatten omformas för att kunna fungera på nytt.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 11:39 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #6 skrivet: 13 aug-08 kl 11:37 »
Omvandlingarna av hyresrätter till bostadsrätter driver upp bostadspriserna något enormt i Stockholm. Det är ju som att ge tusentals människor någon miljon extra i handen och sedan låta dem bjuda på ungefär samma utbud som fanns från början. Tror jag det att priserna stiger då, lika mycket som pengarna man delat ut.

Samma sak med den omdöpta fastighetsskatten. Den huvudsakliga effekten av ändringarna där är att sänka skatten på dyra hus, som då naturligtvis blir ännu dyrare. Släng in lite extra pengar på en marknad utan att öka utbudet så går priserna upp. Det är så det funkar.

Bankernas vinstmaskin bygger på att penningmängden ständigt ökar genom ytterligare frivillig skuldsättning. Därför måste människor stimuelras att köpa varandras fastigheter till allt dyrare pris. På detta bygger de kapitalstarkas makt och det är de som driver den ekonomiska utveckligen idag.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Mangan

  • Inlägg: 66
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #7 skrivet: 13 aug-08 kl 15:26 »

Fastighetsskaten har två goda egenskaper:

1) Den håller tillbaka prisutvecklingen på fast egendom

Varför är detta bra?

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #8 skrivet: 13 aug-08 kl 16:25 »
Varför är detta bra?


Tja, vad finns det för fördelar med att stoppa inflation? Det korta svaret är att en inflationsprocess urholkar samhällsekonomin och minskar trovärdigheten för betalningssystemet.

Ett något längre svar inbegriper frågan om hur pengar skapas. Vår valuta skapas genom skuldsättning. Spekulationskarusellen på fastigheter, vilket till syvende og sidst driver den högkonjunktur vi nu ser framför sig finansieras genom att allt fler och fler skuldsätter sig för att få råd att komma över ett lämpligt boende. Direkt får det följden att jag till mina barn måste försöka spara ihop en halv miljon till dem var för att de skall kunna få ett drägligt innerstadsboende, medan jag på min  tid bara kunde stövla in på bostadsförmedlingen och få ett kontrakt på en etta för 150 kr i månaden.

På det djupare planet skjuter vi lågkonjunkturen framför oss som en snöplog. Förr eller senare synar någon korten och då kan man - likt i USA - konstatera att 1000 milajrder dollar saknas för att täcka skuldsidan på den oförsiktiga kreditgivningen till fastighetsköpare. Då hotar inte bara lågkonjunktur utan krasch av ekonomin, med följd att staten måste höja skatter, sänka bidrag och försämra skolväsende och åldringsvård för att hålla bankerna och dess låntagare under armarna tills de kan börja tjäna pengar genom fastighetsspekulation igen.

Vinnarna är som alltid de riktigt förmögna som hinner skopa in vinsterna under högkonjunkturen och gömma dem på säkra konton i tid. Tillhör du denna vinnarskara förstår jag att du, likt Gustav Vasa under reformationen inte klagar så mycket på det rådande systemet. 

« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 16:28 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 16:43 »
jag fattar inte vilka som i dag har raad att skaffa ett nytt boende i sthlm,,om man nu inte har ett hus att saelja och sen koepa ett annat.

Så här fungerar det.

Unga människor och personer med yrkesmässiga behov av storstaden är beredda att betala hur mycket som helst för ett innerstadsboende.

Låt oss säga att Medellönen är L kr, existensminimum - hyra = E kr och årsräntan = R %

I så fall kommer medelkonsumenten var beredda att betala

(L-E) kr om året i boenderänta och därmed

(L-E)/(R/100) kr för inköp av sitt boende
 
Möjligheten att öka på boendkostnaden ökar om lönen ökar eller räntan sjunker, samt pressas ner till det läge där den disponibla inkomsten utgöres av E:

Låt oss ge några siffror:

L efter skatt  = 200 000 kr

E = 5000 kr per månad = 36000 kr per år

R = 6 %

Det ger en möjlighet att låna upp ett boendekapital på (200 000 - 36 000)/ (0,06) = 2, 7 miljoner

OCh det är väl där uingefär boendepriserna ligger i centrala stockholm.

Notera att vi inte tagit hänsyn till någon återbetalning. Det behövs inte. Huvudsaken att folk betalar sina räntor och skuldsätter sig upp över öronen behöver de aldrig amortera något. Det nya slaveriet har inte som mål att göra folk skuldfria, bara som mål att få dem att arbeta gratis, med hoppet att deras dyra fina innerstadslägeneht som de betalt så mycket ränta för skall vara värd någonting mer än en långtidsbeviakning i KFM:s skuldregister.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 16:45 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Mangan

  • Inlägg: 66
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 18:16 »
Tja, vad finns det för fördelar med att stoppa inflation? Det korta svaret är att en inflationsprocess urholkar samhällsekonomin och minskar trovärdigheten för betalningssystemet.


Men fastighterna står för en liten del av detta, så varför just prisutvecklinjge på fastigheter skulle behövas hållas tillbaka med skatter kan man fråga sig. Kanske dags att införa en mjölkskatt, så att priset på mjök hålls tillbaka? ;-)

De som inte drabbas gillar det förstås, kanske tillhör du den gruppen?

Oj, såg inte att du är JAK:are. Det förklarar saken. ;-)

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #11 skrivet: 13 aug-08 kl 21:53 »
Men fastighterna står för en liten del av detta, så varför just prisutvecklinjge på fastigheter skulle behövas hållas tillbaka med skatter kan man fråga sig. Kanske dags att införa en mjölkskatt, så att priset på mjök hålls tillbaka? ;-)

Prisstegringen på mjölk har andra orsaker. Den beror på det vi skulle kunna kalla för det "allmänna kostnadsläget" vilket kan ha olika orsaker, som ökad efterfrågan från Kina eller löneökningen för svenska mejeriarbetare. Eller ett långsiktigt ökat ränteläge.

Men fastighetskarusellen har andra orsaker. Fastigheter är en oelastisk resurs. Det tillkommer inte mer mark på Sveavägen 23 bara för att efterfrågan på mark där ökar (om du nu inte kan bygga ut marken på höjden). Däerför tenderar en fri kapitalbildning till att särskilt driva upp fastighetspriserna med spekulationskrascher som tänkbar risk. En ökad fastighetsskatt är ett sätt att hålla tillbaka den överhettningsrisken. 

Citera

De som inte drabbas gillar det förstås, kanske tillhör du den gruppen?


Jag har själv tredubblad mitt kapital genom ofrivillig fastighetsspekulation men ser främst samhällsekonomiska faror med den okande prisutvecklingen. Om de befarade krascherna uteblir leder den nuvarande situationen till en ny slags feodalism och det tycker jag är lika illa. Själv håller jag mig utanför den utvecklingen genom att hålla mig skuldfri och inte belåna min fastighet mot fänta.
Citera
Oj, såg inte att du är JAK:are. Det förklarar saken. ;-)

Ja, jag har varit ordförande för JAK ideell förening för ekonomisk frigörelse, samt ledamot i JAK ekonomisk förening och även medverkat till oktrojansökan för JAK medlemsbank. Vad förklarar det?

« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 21:55 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 22:15 »
Såvitt jag vet räknas prishöjning på fastigheter inte in i de inflationsmått som brukar användas. (KPI?) Jag tycker det verkar tvivelaktigt. Visserligen räknas räntor in, så prishöjningen slår väl igenom där. Beror dock på om man räknar förändringar i ränteläget eller i genomsnittliga ränteutgifter... Nån som vet eller har kommentar?

Mangan

  • Inlägg: 66
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 09:17 »
Prisstegringen på mjölk har andra orsaker. Den beror på det vi skulle kunna kalla för det "allmänna kostnadsläget" vilket kan ha olika orsaker, som ökad efterfrågan från Kina eller löneökningen för svenska mejeriarbetare. Eller ett långsiktigt ökat ränteläge.

Men fastighetskarusellen har andra orsaker. Fastigheter är en oelastisk resurs. Det tillkommer inte mer mark på Sveavägen 23 bara för att efterfrågan på mark där ökar (om du nu inte kan bygga ut marken på höjden).

Så det byggs inte fler småhus när efterfrågan ökar? Konstigt, jag tycker jag har sett mängder av bostadsområden växa upp med tiden. Min bil är också en oelastisk resurs, det finns bara en av den. Men man kan köpa andra bilar... Jag har svårt att se hur just fastighetsmakrknaden skulle vara definitivt oelastisk. Visst, den är ju inte direkt snabb, men ändå.

Citera
Däerför tenderar en fri kapitalbildning till att särskilt driva upp fastighetspriserna med spekulationskrascher som tänkbar risk. En ökad fastighetsskatt är ett sätt att hålla tillbaka den överhettningsrisken. 

Spekulationer har genom tidenr skett i massor av andra varor än fastighete, även så elastiska som tulpanlökar. IT-boomen för några år sedan, skulle den kunnat hindras av en särskild IT-skatt på riskkapital? Hade det varit en bra idé?

Citera
Jag har själv tredubblad mitt kapital genom ofrivillig fastighetsspekulation men ser främst samhällsekonomiska faror med den okande prisutvecklingen. Om de befarade krascherna uteblir leder den nuvarande situationen till en ny slags feodalism och det tycker jag är lika illa. Själv håller jag mig utanför den utvecklingen genom att hålla mig skuldfri och inte belåna min fastighet mot fänta.
Ja, jag har varit ordförande för JAK ideell förening för ekonomisk frigörelse, samt ledamot i JAK ekonomisk förening och även medverkat till oktrojansökan för JAK medlemsbank. Vad förklarar det?

Det förklarar din avoga inställning till vi som försöker skraa ihop ett kapital som vi kan leva på. :-)
Det där med ränta är ju inget som JAK omfamnar, om jag förstår saken rätt.

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 10:31 »
Så det byggs inte fler småhus när efterfrågan ökar? Konstigt, jag tycker jag har sett mängder av bostadsområden växa upp med tiden. Min bil är också en oelastisk resurs, det finns bara en av den. Men man kan köpa andra bilar... Jag har svårt att se hur just fastighetsmakrknaden skulle vara definitivt oelastisk. Visst, den är ju inte direkt snabb, men ändå.



Om din bil är unik och kan marknadsföras som en oelastisk resurs, Mangans bil, ja då kommer priset på den också att skjuta i höjden när tillgången på kapital blir obegränsad .

Din bil skulle då tillhöra  nischen  "antikviteter", dvs alla begagnade föremål som har en värdestegring därför att det är ont om dem och de inte kan nyproducer. Det är den andra stora som brukar utsättas för omfattande spekulation, dock är den nischen begränsad till redan kapitalstarka personer , eftersom bankvärlden har en mer hälsosam skepsis till att betrakta den sortens föremål som säkerheter.

TIllgången på fastigheter är begränsad, nybyggnationen av bostäder till trots. Detta bweror på en språkförbistring. En fastighet är inte ett hus. En fastighet är lagfarten över marken som huset står på. Tillgången på sådana ökar inte när tillgången på kapital ökar. Planeten växer inte bara för att vi trycker mer pengar. Att en fastighet som bebyggs ökar sitt värde är naturligt, men att en tom rivningstomt på Manhattan stegrar sitt värde beror på att markens exploateringsvärde öakr beroende på byggnation runt omkring - samt tillgången på kapital att investera i dessa nybyggnationer.

Avkastningen av en sådan fastighet tas genom hyresintäkter. Om räntan sjunker ökar den köpeskilling som kan upplånas för att med vinst inköpa fastigheten.  Det är den mekanismen som ligger bakom påståendet att inflationen "sjunker" om man höjer räntan. Det gör den inte, men det som händer är att fastighetspriserna dyker eftersom folk inte längre har möjlighet att låna i samma utsträckning för att finansiera sina fastighetsinköp, varpå priserna på dessa sjunker.

Skillnaden mellan basränta (eg avkastningen från den minst lönsamma jordplätten) och hyresintäktenbrukar kallas för jordränta och sätter man fastighetsskatten lika med denna blir affärsverksamhet lika lönsam på alla platser, vilket motverkar centralisering ochj ger staten inkomster vilka kan använtas till att sänka löneskatt och omsättningsskatt, något som stimulerar handel och arbetsmarknad.


Citera

Spekulationer har genom tidenr skett i massor av andra varor än fastighete, även så elastiska som tulpanlökar. IT-boomen för några år sedan, skulle den kunnat hindras av en särskild IT-skatt på riskkapital? Hade det varit en bra idé?




Spekulation i elastiska varor är idioti, vilket visas av det första exempel du har gett. Därför behövs ingen särskild beskattning på elastiska varor. Marknaden reglerar istället priset genom nyproduktion. Dock får man skilja mellan elastisk varuproduktion och det andra exemplet du gav, vilket handlar om innovationer och venture capitalism . Riskkapitalisten som satsar sina pengar i ett nytt industriprojekt vars utgång är osäker kan håva in enorma vinster om han lyckas. Det är helt i sin ordning efterom han riskerar sina pengar på okänd mark - och det som genererar vinsten är att någonting nytt komer in på marknaden som det visar sig att det faktiskt finns en efterfrågan på. Å andra sidan finns inga seriösa banker som skulle riskera sitt kapital på det viset eftersom projektet saknar befintlig säkerhet. Banker - till skillnad från riskkapitalister - leker med andras pengar - inte sina egna.



Citera

Det förklarar din avoga inställning till vi som försöker skraa ihop ett kapital som vi kan leva på. :-)
Det där med ränta är ju inget som JAK omfamnar, om jag förstår saken rätt.


Att leva på ränta är fundamentalt fel.  Det är utsugning. Att däremot leva på sitt kapital i form av kunnande eller genom investering i affärsverksamhet är inte fel, därför att kunnandet är en process som genererar värde i sig genom att omsättas - vilket inte kontanter gör och affärsverksamhet innebär ett risktagande, vilket inte utlåning mot säkerhet gör.

 
En kort sammanställning av problematiken runt ränta och inflation presenterad av en känd skånsk ekonom 

« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 10:39 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 10:48 »
Det är inte lätt att leva av bankränta idag, överklassen m fl sparar mest i aktier och liknande.
Aktier är ju på sätt och vis "investering i affärsverksamhet" och medför risktagande, är det ganska ok då?

« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 11:00 av Jerker Nordlund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 10:54 »
Det är inte lätt att leva av bankränta idag, överklassen m fl sparar mest i aktier och liknande.
Aktier är ju på sätt och vis "investering i affärsverksamhet", är det ganska ok då?

Ja.

Det finns en stor skillnad mellan aktiesparande och bankränta och det är att det ingår i spelreglerna att du kan bli av med ditt aktiekapital. Aktiefonden har ingen förpliktelse mot sina sparare investerare som kan orsaka en krasch vid ett kursfall.

Ibland inträffar det att en aktiefond rasar och då gråter de små pensionärerna blod i kvällpressen för att den duimma "banken" har lurat av dem deras pengar. Det är som att gå in på Casino Cosmopol i Göterborg och satsa pensionen på rött och sen kräva upprättelse när kulan hamnar på svart istället.

Banken har här bara agerat som förmedlare av en fondtjänst och kan på sin höjd anklagas för att inte ha förklarat spelreglerna för sina kunder. 
« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 11:06 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 11:00 »
Citera
Det är inte lätt att leva av bankränta idag, överklassen m fl sparar mest i aktier och liknande.

Det är mycket lätt att leva på bankräntan. Det är ju det som aktieägarna i bankerna gör. ;D

Bankerna hystar varje år in miljarder i ränteintäkter utan att ta nämnvärda risker därför att de sitter på en tappkran i betalningssystemet som staten har tillhandahållet dem genom att bevilja dem full likviditetstäckning på deras utlåning mot säkerheter i fast egendom.
« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 11:04 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #18 skrivet: 14 aug-08 kl 11:14 »
Men det finns ju också banker som ägs av låntagarna, påstås det åtminstone. T ex Swedbank och Länsförsäkringar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #19 skrivet: 14 aug-08 kl 11:29 »
Men det finns ju också banker som ägs av låntagarna, påstås det åtminstone. T ex Swedbank och Länsförsäkringar.

Hmm.  Sparbankerna ägs inte av låntagarna utan av huvudmännen, vilka oftast utgörs av kommuner ioch landsting. Föreningsbanken, den andra ingrediensen i Swedbank ägdes av jordbruksföretagarna. Swedbank är idag börsnoterat. Länsförsäkringar Bank ägs av länsförsäkringar AB - vilket påstås vara kundägt - på vilket sätt vet jag dock inte.

Stads- och landshypotek, däremot är låneinrättningar som ägs av låntagarna.

Sparbankerna har ett "problem" med sin kapitalackumulation, vilket bland annat tar sitt uttryck i att de ger frikostiga bidrag till idrottsföreningar od.

Att låntagarna äger bankerna innebär att överskottet av verksamheten tillfaller låntagarna - och det tar ju bort kritiken mot att bankerna ackumulerar kapital via oskäligt högt rätegap - räntegapet tillförs ju då åter låntagarna som återbäring.

Men du kommer inte ifrån det jag påstår är ett problem - att bankerna fritt skapar nytt kapital genom skuldsättning av kunderna - vilket driver upp fastighetspriserna. Det gör du för övrigt inte genom JAK heller, även om JAK med sitt påbjudna eftersparande är ett trögare system.

Sparräntan från hypoteksbreven och sparkontona i medlemsägda banker ugör även oetisk inkomst enligt koranen, bibeln och socialistisk grundkurs.



« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 13:02 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser