Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig analysera första viltspåret  (läst 3943 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Hjälp mig analysera första viltspåret
« skrivet: 29 jun-22 kl 18:45 »
Jag har en Labrador, snart två år gammal. Jag har kört en del personspår med henne förut, hon älskar det och är superduktig. Så nu tänkte jag prova viltspår, jag handlade nötblod på ica och fick några rådjursklövar av syrran. La spåret, väntade 4-5 timmar och tog sedan med hunden ut. När vi kom fram där blodspåret började och hunden fick korn på det hukade hon sig och tittade vaksamt runt. Sedan glömde hon mina spår och följde blodspåret klockrent, men hukande, smygande. När vi kom fram till slutet av spåret och hon hittade klöven skuttade hon åt sidan vid åsynen av den och vågade knappt ta den fast jag sa till henne att göra det. Så tog hon den och slank iväg medan hon kollade skyggt bakåt, hon gick till och med fel håll först fast hon visste precis vart vi skulle.

Trodde hon att vi var något annat rovdjur i spåren, och tog dess byte? Var hon rädd att någon skulle komma dundrande och ta tillbaka sin mat? Eller kände hon att det var nötblod? Hon är inte jätterädd för kor men hon går helst inte närmare än 5-10m och då skall jag vara mellan henne och kon. Jag har aldrig sett något liknande, hon har världens självförtroende annars. Och hon har hittat ett antal rådjursklövar i skogen, fast de har ju inte varit färska då. Skulle vilja göra eftersökshund av henne men vet inte riktigt hur den här reaktionen funkar i ett skarpt läge. Fast det kanske är jättebra att hon är försiktig om man är efter ett skadeskjutet djur?

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Hjälp mig analysera första viltspåret
« Svar #1 skrivet: 29 jun-22 kl 20:10 »
När vi la vårt första viltspår använde vi inget blod. Släpade bara rådjursbenet över marken. Vi sökte direkt (var första söket med vår västgötaspetsvalp)
Han sökte upp klöven men vågade inte ta den i munnen. Han bar i snöret nästan hela vägen tillbaka till bilen. På slutet tog han tillslut benet i munnen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hjälp mig analysera första viltspåret
« Svar #2 skrivet: 30 jun-22 kl 17:10 »
När hunden trodde hon skulle hitta en död ko, så hittar hon fötterna av ett rådjur. "-Här ligger en hund begraven, bäst att se upp :o"

Är det en sån där vapådinvakt-labrador?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjälp mig analysera första viltspåret
« Svar #3 skrivet: 30 jun-22 kl 18:20 »
Jag droppade koblod på rådjursklöven så jag lurade henne nog  ;D 

Vapådinvakt-labrador? Förklara.

Men det kanske är en naturlig reaktion att döma av Lena på Högens hund.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hjälp mig analysera första viltspåret
« Svar #4 skrivet: 30 jun-22 kl 23:42 »
Det finns ju vanliga labradorer, och så finns det jaktlabradorer. Du kanske har fått ny sort ;D

Ibland är hundar smartare än vad man tror, och ibland tänker de på helt annat sätt än man räknar med. Vem vet, du kanske har stärkt henne i sin tro att kor är farliga, nu vet hon att de trots att de blöder, tar rådjur och bara lämnar fötterna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser