Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Clas Ohlsons konservburk  (läst 1231 gånger)

malbo

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Clas Ohlsons konservburk
« skrivet: 20 maj-22 kl 11:35 »
Jag har funderat på att köpa Clas Ohlssons konserveringsburkar och ta vara på delar av årets skörd. Har tidigare bara fryst och torkat grönsaker men med allt som händer i världen vill jag utöka matproduktionen och koka konserver. Jag har tänkt beställa en presto 23 quart för att kunna både tryckkokare och koka in burkarna. Alla erfarenheter och tips mottages gärna

Är dessa burkar jag tänker på https://www.clasohlson.com/se/p/44-3820-3?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAiAvaGRBhBlEiwAiY-yMCrd37CgfJKeC_ICNWlsb88a3zppJd8Wyr5HXH9sskjVsnifv54CAhoC8LAQAvD_BwE

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Clas Ohlsons konservburk
« Svar #1 skrivet: 20 maj-22 kl 12:00 »
Många råd om konservering finns i tidigare trådar på detta forum, ett tips är att läsa igenom dem så slipper man så mycket upprepningar.
Ett annat tips, för att få mer sammanhållen information istället för lösryckta fakta som det lätt blir i forumtrådar och youtubeklipp, är att läsa diverse hushållnings- och hemkunskapsböcker från 1940-50-talet. Årgångar av Husmoderns köksalmanack, i synnerhet från krigsåren, kan också vara av intresse. Om du inte har några hemma, så brukar det finnas gott om dem på loppisar och antikvariat. Det är möjligt att en och annan också ligger inscannad på runeberg.org .

malbo

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Clas Ohlsons konservburk
« Svar #2 skrivet: 20 maj-22 kl 13:03 »
Ja jag har läst massor av de gamla trådarna, men hittade inte något om de specifika burkarna som jag undrar över i mitt inlägg. Jag kan naturligtvis ha missat någon tråd, och ber isf om ursäkt.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Clas Ohlsons konservburk
« Svar #3 skrivet: 20 maj-22 kl 14:09 »
Honungsburkar fungerar bra och är mycket billigare i inköp

 

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Clas Ohlsons konservburk
« Svar #4 skrivet: 20 maj-22 kl 16:46 »
Burkarna du länkar till funkar säkert utmärkt. Det kan bli en del pengar beroende på hur många du behöver men sedan lär de hålla länge. Kanske måste man inte köpa alla på en gång. Om du har ork och tålamod kan man hitta burkar på loppis för en billig peng men det tar å andra sidan tid (som man kanske inte har) att leta också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Clas Ohlsons konservburk
« Svar #5 skrivet: 20 maj-22 kl 18:13 »
De där burkarna är inte klassade för tryckkokare. Locken som säljs till burken de hör till en italiensk burk som såldes före pandemin.
Så jag skulle vara försiktig med tryckkokningen men vanlig inkokning fungerar säkert bra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser