Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på Land  (läst 4770 gånger)

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Storlek på Land
« skrivet: 08 nov-21 kl 17:55 »
Hej svejs! Ny här på Alternativ. Men sökt på massa inom jordbruk ett långt tag å hittar alltid gött om detta forum. Så jag skapade ett konto för att kunna fråga mer frågor  ;D

Min sambo och jag letar gård och planerar massa inför det.. Å vi har ju en fundering över landet. Och min sambo frågade nå smart i morse som jag inte kan släppa eller hitta ett bra svar på..

Finns det något sätt att räkna UNGEFÄR hur många kvadratmeter land man behöver för att få "årsbehov" av följande saker: Potatis, Lök, Morötter, osv? Eller e de typ omlöjligt att höfta något som borde hamna ungefär?
Känns lite svårt annars för jag och min sambo gick direkt på att ja men typ 30-40kvadratmeter borde väll räcka åt varje grej.. Men samtidigt så känns de typ stort nog för att föda halva byn xD

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Storlek på Land
« Svar #1 skrivet: 08 nov-21 kl 19:08 »
Beror ju på hur matfrisk man är. Om smått planeras och ens möjlighet till förvaring. Plus jobbet under vintern. Sjuka ska ju sorteras bort med jämna mellanrum under vintern.
Potatisen behöver dock mer plats och sen trivs inte potatis överallt.

Man ska räkna att ett dåligt år ska räcka. Vid bra år så har man överflöd.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Storlek på Land
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 21:28 »
Jo den biten tänker jag också på, vilket gör så vi landar i de gigantiska land bara för 2 pers. Har du ett potatisland? Vet du ungefär hur stort det är och hur mycket du får ut? :D
Skulle kännas najs att kanske ha nån referens till när man sätter igång med de egna  :P

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Storlek på Land
« Svar #3 skrivet: 08 nov-21 kl 21:49 »
Konventionellt, (icke alternativt?) tillvägagångssätt: Fråga  Professor Google:

'antal sättpotatis per kvadratmeter?'

bland de första svaren:

https://ivartland.com/tag/hur-mycket-skord-far-man-av-1-kg-sattpotatis/

www.land.se/tradgard/matt-pa-gront-sa-mycket-behover-du-odla/

-----------------------------------------------------------

Vad sökfrågan inte omfattar eller tar upp är att du bör odla i skiften för respektive grönsak, detta för att undvika diverse angrepp o sjukdomar på grödorna. Detta komplicerar en aning uträkningen då grödor har olika avkastning per ytenhet, d v s skiftena kan komma att bli olika stora.

Sökfrågan tar heller inte upp problematiken att olika jordar är olika bra för olika grönsaker.

Inte heller att vissa odlingsår kan vara bättre för en grönsak men sämre för en annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #4 skrivet: 09 nov-21 kl 10:06 »
Ja, man får räkna baklänges. Hur mycket behöver man av de olika grödorna per år, och räkna gärna med dubbel åtgång.

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Storlek på Land
« Svar #5 skrivet: 09 nov-21 kl 10:51 »
Ja, man får räkna baklänges. Hur mycket behöver man av de olika grödorna per år, och räkna gärna med dubbel åtgång.

Räkna baklänges hur då? Köra på förstört första året å sen kanske trappa ner?  :-\

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #6 skrivet: 09 nov-21 kl 11:59 »
När det är lök så räkna på årsbehovet.  Har du lök var dag till maten 365 lökar, var pesemist och tro att det blir små löka dubbla.
Jag odlar årsbehovet av lök på 6 kvm.
Du kan räkna på liknande sätt med potatisen 1 sätta ger som minst lika tillbaka eller 10 ggr. Allt beror på jorden, läget, sommaren.

Räkna inte med att du får bra skördar första åren utan det är en process där du kommer behöva lära dig enormt mycket och göra massor av nya erfarenheter längs vägen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Storlek på Land
« Svar #7 skrivet: 09 nov-21 kl 12:09 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #8 skrivet: 09 nov-21 kl 12:14 »
Man vet ju ungefär hur mycket som äts i hushållet, och så räknar man därefter. Det kommer inte att bli exakt som skogsvilde skriver, men äter du potatis vid varje måltid så behöver du kanske 100m2 till det, medan du bara behöver några få m2 till salladen.

Om du har ambitioner att odla det mesta så ta till ytan i överkant även om du inte odlar på hela till en början. Du kan ju förbereda jorden med någon passande gröda som du använder, ger bort, säljer eller myllar ner.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Storlek på Land
« Svar #9 skrivet: 09 nov-21 kl 13:48 »
För vår del räknar vi på att 15 kg sättpotatis är ganska lagom för 30 m². Det räknar vi med att det räcker ca fyra månader. Med det utfallet skulle det då behövas 90 m² för vårt årsbehov av ätpotatis.
Sedan vill man ha 45 kg extra för att ha till sättpotatis till året därpå. För vår del skulle det då behövas ca 20 m² extra land att sätta i.
Det här är ungefärliga siffror. Det varierar naturligtvis med utfallet, som kan bero på vilken sort man sätter, jordmån och hur sommaren blir.

Nu sätter vi inte för hela årsbehovet. När vi ätit upp den egna potatisen köper vi på affären tills det är dags att börja ta av den egna igen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Storlek på Land
« Svar #10 skrivet: 09 nov-21 kl 16:02 »

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Storlek på Land
« Svar #11 skrivet: 09 nov-21 kl 16:48 »
Redan omnämnd, inlägg #3
Ber om ursäkt, missade det!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Storlek på Land
« Svar #12 skrivet: 09 nov-21 kl 19:05 »
En av de länkade artiklarna påstår att det bara tar 1 timme om dan att odla årsbehovet.  Det tror jag inte på. I alla fall i början tar det mycket mer.  Bra att ha rejält med mark men jag tror inte man ska satsa på att odla hela årsbehovet i början.

 Potatis är i särklass den mest  mättande grödan,  men det rekommenderas bara att man odlar den på samma ställe var fjärde år.  Finns många sjukdomar som kan attackera potatis.

Själv odlar jag på 50 kvm sammanlagt, uppdelat på flera land, på de soligaste ställena på villatomten och fritidshustomten.  Vi (två matglada vuxna) behöver inte köpa några grönsaker under augusti och september, köper kanske hälften juli och oktober.  Salladsgrönt från maj och hela sommaren. Nu i november står det grön kål i odlingshinkar på balkongen, räcker till en gång i veckan.  Fast det mesta vi äter är i alla fall köpt: Bröd, flingor, kött, smör, ost, frukt.  Fast nu på hösten äter vi egna äpplen. Äppelträden är inte inräknade i de 50 kvm. Inte heller vinbären. Finns en del i frysen. Förresten är vinbär inte arbetskrävande att odla.


 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #13 skrivet: 09 nov-21 kl 21:23 »
Som andra har skrivit så handlar det mycket om hur mycket man äter av allt. Vi är 3 pers som äter fast föda och vi satsar på 300 kilo potatis per år. Äter mycket potatis :)

500 kvm land kommer man långt med. Ganska lagom att börja med också. Då kan du ha potatis på 200 kvm. Lättskött och bra avkastning :)

Det tog oss många år att komma fram till vad vi behövde på ett år. Vi skriver ned allt och även när på året det tar slut. På så vis kan man finsjystera och få till det ganska exakt. Hat varit helt självhushållande på grönsaker de senaste 3 åren.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #14 skrivet: 09 nov-21 kl 23:46 »
Som andra har skrivit så handlar det mycket om hur mycket man äter av allt. Vi är 3 pers som äter fast föda och vi satsar på 300 kilo potatis per år. Äter mycket potatis :)

500 kvm land kommer man långt med. Ganska lagom att börja med också. Då kan du ha potatis på 200 kvm. Lättskött och bra avkastning :)

Det tog oss många år att komma fram till vad vi behövde på ett år. Vi skriver ned allt och även när på året det tar slut. På så vis kan man finsjystera och få till det ganska exakt. Hat varit helt självhushållande på grönsaker de senaste 3 åren.

Precis man måste ha stenkoll och hela tiden räkna på saker och ting.
Som jag gör med löken.  den är rätt enkel, gurkorna är svårare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #15 skrivet: 10 nov-21 kl 10:34 »
Precis man måste ha stenkoll och hela tiden räkna på saker och ting.
Som jag gör med löken.  den är rätt enkel, gurkorna är svårare.

Lök har vi exakt 140 stycken stora fina gullökar, en pappkasse med potatislök, 50 stycken rödlökar, 50 vitlökar och ca 4 liter hackad purjolök som är infryst :) räcker och blir över för oss
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Storlek på Land
« Svar #16 skrivet: 10 nov-21 kl 12:10 »
oooh Älskar att denna tråden blev lite så att man delar med sig om hur stort man har å vad man får ut  Yess
Det gör de fortfarande svårt eftersom all mark är olika å varje år är olika i hur bra odlingsår det är.
Men lite mer referenser än vad apan i mitt huvud vill är super najs!!  ;D

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #17 skrivet: 10 nov-21 kl 12:31 »
Hej svejs! Ny här på Alternativ. Men sökt på massa inom jordbruk ett långt tag å hittar alltid gött om detta forum. Så jag skapade ett konto för att kunna fråga mer frågor  ;D

Min sambo och jag letar gård och planerar massa inför det.. Å vi har ju en fundering över landet. Och min sambo frågade nå smart i morse som jag inte kan släppa eller hitta ett bra svar på..

Finns det något sätt att räkna UNGEFÄR hur många kvadratmeter land man behöver för att få "årsbehov" av följande saker: Potatis, Lök, Morötter, osv? Eller e de typ omlöjligt att höfta något som borde hamna ungefär?
Känns lite svårt annars för jag och min sambo gick direkt på att ja men typ 30-40kvadratmeter borde väll räcka åt varje grej.. Men samtidigt så känns de typ stort nog för att föda halva byn xD
Jag kan tipsa om en riktig bra manual som heter SJÄLVHUSHÅLLNIG en bok av en av pionjärer inom moderntids självhushållnings rörelsen John Seymour, man finner nästan allt man är ute efter att veta om självhushållning. Min köpte jag faktiskt här från Petter en gång i tiden när man hade en butik här på forumet.   

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #18 skrivet: 10 nov-21 kl 12:56 »
oooh Älskar att denna tråden blev lite så att man delar med sig om hur stort man har å vad man får ut  Yess
Det gör de fortfarande svårt eftersom all mark är olika å varje år är olika i hur bra odlingsår det är.
Men lite mer referenser än vad apan i mitt huvud vill är super najs!!  ;D

Marken är väldigt konstant.
Jag täckodlar och struntar i grävandet.
Det innebär att jag matar jordens invånare först och främs och växterna i andra hand.
Och dessa får gräsklipp, löv, ensilage halm med hästgödsel.
Nässelvatten och annat mysigt.
När man fått balans i jorden så ger den bra resultat utan att man behöver jobba hårt.
Sedan får man testa sig fram med sorter.  Tex morötter kör jag hela färgspekrumet från blåsvart till nästan benvit i en salig röra.
Löken har jag en blandning av sättlök, frölök och perrena lökar.
Purjolök har vi alltid för mycket av.
Potatisen blandar jag friskt och har allt från blå Kongo till bintje.  Jag skördar dessutummganska sent som regel av dessa så dom kan bli gigantiska.

Det viktiga är att odla sånt man vill äta, eller åtminstone testa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #19 skrivet: 11 nov-21 kl 10:54 »
Det handlar mycket om att lära sig äta det man odlat själv också. Typ att sluta äta ris och ersätta med potatis osv. I början hade vi lite problem med det. Att vi inte åt upp och körde på gammal vana. Typ att vi åt röda linser istället för bönorna vi odlat.

Om man odlar ungefär 25% mer än vad man behöver så hamnar man oftast rätt. Sen kan man få jättemycket av något och då får man byta, ge eller sälja det. Då kan det hända att man i slutändan blir grönsaksodlare och odlar till 50 andra familjer också, råkade hända mig :)

Det viktigaste är ju att man kör igång och inte fastnar i teori. Det verkar många ha problem med. Att man tänker och tänker och planerar och planerar. Träffade en akademiker som hade läst om odling och självhushållning i 5 år och inte satt en ända potatis. Han hade kommit fram till att det var jättesvårt att bli självhushållande och att han hade mycket att "lära" innan han kunde börja. Jag började med att gräva ett land på 100kvm och läst lite kort om hur djupt potatisen skulle sättas och när. Blev ju potatis faktiskt :D

Blev ju lite OT här men det jag vill komma fram till är att det viktigaste är att nu börjar. Det är svårt att bli självhushållande på första säsongen. Man har oftast inte kunskapen och känslan som krävs för att sköta en odling som är stor nog. Det får man bygga upp. Startar man för stort kan bakslaget bli för stort och man känner sig "dålig".
Tycker ni kan starta någonstans mellan 200 och 500 kvm och ta det därifrån. Räkna med att få lägga ganska mycket tid och att vissa saker kommer misslyckas och vissa lyckas. Det kommer gå bättre nästa säsong :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #20 skrivet: 11 nov-21 kl 10:56 »
Smyger in en fråga.. Vadå äter man om man inte riktigt tål potatis? Finns något bra alternativ?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #21 skrivet: 11 nov-21 kl 10:59 »
Smyger in en fråga.. Vadå äter man om man inte riktigt tål potatis? Finns något bra alternativ?

Löparfetblad är delikat istället för potatis (finns ute i naturen)!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #22 skrivet: 11 nov-21 kl 11:11 »
Smyger in en fråga.. Vadå äter man om man inte riktigt tål potatis? Finns något bra alternativ?
Rovor?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #23 skrivet: 11 nov-21 kl 11:22 »
Löparfetblad är delikat istället för potatis (finns ute i naturen)!
Finns ute i naturen..  i Asien? Introducerad i Europa, arten förekommer tillfälligt i Sverige men reproducerar sig inte, enligt wiki/SLU

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #24 skrivet: 11 nov-21 kl 11:30 »
Finns ute i naturen..  i Asien? Introducerad i Europa, arten förekommer tillfälligt i Sverige men reproducerar sig inte, enligt wiki/SLU

Där finns löparfetblad ute i naturen här i Skåne (det går även att sälja i store mängder till de nya experimenterande restauranger som till exempel Norma
som betalar ett extremt bra pris för just Löparfetblad)!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #25 skrivet: 11 nov-21 kl 11:33 »
Där finns löparfetblad ute i naturen här i Skåne (det går även att sälja i store mängder till de nya experimenterande restauranger som till exempel Norma
som betalar ett extremt bra pris för just Löparfetblad)!
Det hjälpte ju inte mig i Norrland jättemycket [emoji16] och betala vill jag ju inte, då låter rovor som en bättre potatisersättare!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #26 skrivet: 11 nov-21 kl 11:35 »
Det hjälpte ju inte mig i Norrland jättemycket [emoji16] och betala vill jag ju inte, då låter rovor som en bättre potatisersättare!

Rovor finns där säkert gott om i Norrland eller du kunna jo flytta till Skåne!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Storlek på Land
« Svar #27 skrivet: 11 nov-21 kl 12:19 »
Det handlar mycket om att lära sig äta det man odlat själv också. Typ att sluta äta ris och ersätta med potatis osv. I början hade vi lite problem med det. Att vi inte åt upp och körde på gammal vana. Typ att vi åt röda linser istället för bönorna vi odlat.

Om man odlar ungefär 25% mer än vad man behöver så hamnar man oftast rätt. Sen kan man få jättemycket av något och då får man byta, ge eller sälja det. Då kan det hända att man i slutändan blir grönsaksodlare och odlar till 50 andra familjer också, råkade hända mig :)

Det viktigaste är ju att man kör igång och inte fastnar i teori. Det verkar många ha problem med. Att man tänker och tänker och planerar och planerar. Träffade en akademiker som hade läst om odling och självhushållning i 5 år och inte satt en ända potatis. Han hade kommit fram till att det var jättesvårt att bli självhushållande och att han hade mycket att "lära" innan han kunde börja. Jag började med att gräva ett land på 100kvm och läst lite kort om hur djupt potatisen skulle sättas och när. Blev ju potatis faktiskt :D

Blev ju lite OT här men det jag vill komma fram till är att det viktigaste är att nu börjar. Det är svårt att bli självhushållande på första säsongen. Man har oftast inte kunskapen och känslan som krävs för att sköta en odling som är stor nog. Det får man bygga upp. Startar man för stort kan bakslaget bli för stort och man känner sig "dålig".
Tycker ni kan starta någonstans mellan 200 och 500 kvm och ta det därifrån. Räkna med att få lägga ganska mycket tid och att vissa saker kommer misslyckas och vissa lyckas. Det kommer gå bättre nästa säsong :)

Kan lite parentetiskt bara hålla med på just den här punkten, och skulle tillägga att det kanske inte ens är eftersträvansvärt att bli självförsörjande på första säsongen (eller överhuvudtaget. Värre saker kan man köpa än mat). Det viktiga är att insatsen känns rimlig och man orkar hålla på. För varje år blir man lite klokare och kan utöka utan att gå under.
Ingen människa är illegal

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #28 skrivet: 11 nov-21 kl 12:53 »
Kan lite parentetiskt bara hålla med på just den här punkten, och skulle tillägga att det kanske inte ens är eftersträvansvärt att bli självförsörjande på första säsongen (eller överhuvudtaget. Värre saker kan man köpa än mat). Det viktiga är att insatsen känns rimlig och man orkar hålla på. För varje år blir man lite klokare och kan utöka utan att gå under.

Så sant! :) Det ska ju funka ihop med att leva i det kapitalistiska systemet också ;) De som höll på med självhushållning förr i tiden var ju oftast inte 1 eller två personer som också hade jobb vid sidan om och var tvungna att skaffa pengar till teleräkning och elräkning och så. De levde ju oftast i ett större sammanhang och hade varken el eller internet eller bil att bekosta :) Sen hade de ju också en kunskap och känsla för naturen som vi nog inte ens kan förstå.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #29 skrivet: 11 nov-21 kl 13:16 »
De hade också en vana att jobba fysiskt, och blev inte distraherade av sociala medier och tv. Inte heller hade de någon hobby, reste eller förverkligade sig själva.

När jag växte upp hade mor trädgårdsland på 2-500 kvadratmeter. Där odlades det framför allt potatis, men också rödbetor, morötter, spenat, sallad, gurka, dill, persilja mm. Det var inte för att bli självförsörjande i dagens mening, utan för att det gav mat till familjen. De äpplen som vi barn inte åt upp på träden sparades eller koktes mos på. Köpebröd var inte vanligt. När vi fiskade var det inte något "put and take".

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #30 skrivet: 11 nov-21 kl 13:24 »
Skåne, då måste jag lära mig ett nytt språk [emoji6]
Att vi idag odlar (eller till exempel som jag gör, täljer) räknas idag oftast som en hobby. Men vi ju bytt ut direkt jobb för att få mat, kläder, hushållsgeråd etc, mot att jobba för pengar för att sedan kunna köpa dessa saker. Det är ju lite knasigt tycker jag. [emoji849]

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #31 skrivet: 11 nov-21 kl 13:39 »
Skåne, då måste jag lära mig ett nytt språk [emoji6]
Att vi idag odlar (eller till exempel som jag gör, täljer) räknas idag oftast som en hobby. Men vi ju bytt ut direkt jobb för att få mat, kläder, hushållsgeråd etc, mot att jobba för pengar för att sedan kunna köpa dessa saker. Det är ju lite knasigt tycker jag. [emoji849]

Vi förstår också ditt språk/dialekt så du behöver inte lära ett (nytt språk)!
Du kan jo alltid att ge bort de pengar som du jobbar för till exempelvis välgörande organisationer
så blir det mindre knasigt för dig!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #32 skrivet: 11 nov-21 kl 13:55 »
Jag jobbar inte, är sjuk. Men skulle hellre jobba direkt för mat än att jobba för pengar för att sedan köpa mat. Jag tror vi människor skulle vara mindre sjuka om vi kom närmare naturen. Nu blev det lite OT, ber om ursäkt [emoji4]

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #33 skrivet: 11 nov-21 kl 14:07 »
Jag jobbar inte, är sjuk. Men skulle hellre jobba direkt för mat än att jobba för pengar för att sedan köpa mat. Jag tror vi människor skulle vara mindre sjuka om vi kom närmare naturen. Nu blev det lite OT, ber om ursäkt [emoji4]

Det är en förnuftig insikt!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #34 skrivet: 11 nov-21 kl 14:45 »
För oss som bor så vi kan odla så är det ju ett alternativ att hålla nere kostnaderna så man får vara hemma mera. På samma sätt som att jag hellre står på vedbacken än åker iväg och jobbar, eller lagar bilen själv och faktiskt sparar både tid och pengar på det jobbet (fastän jag hellre stod på vedbacken eller åkte iväg och jobbade...).

Det underlättar ju om man gillar att odla, men bara att få vara hemma är ju en stor vinst som kan motivera en. Jag har inte kommit igång med odlandet, men har djur, verkstad och kontor hemma och åker egentligen bara hemifrån när jag har jobb, så det fungerar ganska bra. Ungarna känner igen mig ;D

Här är de tre stora utgifterna mat, drivmedel och el. Ju mer jag minskar matinköpen (odlar) och elen (eldar), ju mindre behöver jag åka bil. WinWin som det heter nuförtiden.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Storlek på Land
« Svar #35 skrivet: 11 nov-21 kl 15:24 »
Jag vill tippsa om Sara Bäckmo och skillnadens trädgård. Hon har så många bra olingstipps. Försök att inte vara så teoretisk, dra igång och odla i stället! Försök lägga åt sidan hur odlingen ser ut, fel och brister, se i stället till vad det blev för skörd.

Det du kan äta i stället för potatis kan vara; kålrot, morot, palsternacka, rödbeta m. fl, rotsaker.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Storlek på Land
« Svar #36 skrivet: 11 nov-21 kl 17:28 »

Vi förstår också ditt språk/dialekt så du behöver inte lära ett (nytt språk)!


Helt riktigt.

Däremot kan det nog kännas obekvämt för en norrlänning i Skåne - här är ju en högre folktäthet, är man inte van att leva så 'trångt' så kan det kännas jobbigt.

Nog går det väl att odla mera och längre i Norrland om man tar till t e x tunnelväxthus? o liknande 'zonknäckande' åtgärder

Rovor o betor är väl Ok, men om jag dagligen arbetade rejält fysiskt (som vid hög självhushållningsgrad) så skulle jag vilja ha mat som innehåller ordentligt med kolhydrater - där ligger rovor/betor inte lika bra till som potatisen. Men återigen, det ena utesluter inte det andra.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på Land
« Svar #37 skrivet: 12 nov-21 kl 10:28 »
Behöver man energi kan man ju alltid äta fett. Smörstekta rotfrukter och en halv gris ;D

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Storlek på Land
« Svar #38 skrivet: 13 nov-21 kl 06:07 »
Smyger in en fråga.. Vadå äter man om man inte riktigt tål potatis? Finns något bra alternativ?


Jag blir stenhård i magen av potatis så det är nåt jag undviker. Jag äter mycket ris och grönsaker. 25 kg säck med ris av thaiorna kostar runt 400 kr. Då är det den goda sorten som dom har i restaurangerna. Räcker i flera år.

Mina föräldrars hemma odlade potatis är rena cement för mig. Dock älskar jag min mors janssons frestelse. Men dagen efter på dass så får jag betala.
Dock så finns det 100 tals olika potäter så nån är nog snällare.

Testa att köp en mosbricka på en mack. Det är ju enkel pulvermos. Samma som finns på affärn.
Tillagningen kan ju spela in. Min mors potatisgröt, en lösare variant än den folk slafsar i sig på forngårdar. Den kan jag äta utan att få hård mage.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Storlek på Land
« Svar #39 skrivet: 13 nov-21 kl 06:23 »
ja potatis innehåller mer elr mindre stärkelse ,(mot,maginfluensa tex) rek potatismjöl utrört i vatten 1tesked åt gången & orienterarna använder ofta denna dryck för stabilisera magen , linfrö är motsatsen skålla den i hett vatten slå på nytt blanda i gröt elr nåt linfrä ibröd också bra , men vilket användningsområde anv hela linfrö inte så mycket, skippa potatis elr mindre använd rovor elr kålrot mera nyttiga c vitamin som apelsin, lägg dem i kokhett vatten kort koktid från 2 min ,beroende på om steka sen elr mos

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Storlek på Land
« Svar #40 skrivet: 13 nov-21 kl 12:04 »

ja potatis innehåller mer elr mindre stärkelse ,(mot,maginfluensa tex) rek potatismjöl utrört i vatten 1tesked åt gången & orienterarna använder ofta denna dryck för stabilisera magen , linfrö är motsatsen skålla den i hett vatten slå på nytt blanda i gröt elr nåt linfrä ibröd också bra , men vilket användningsområde anv hela linfrö inte så mycket, skippa potatis elr mindre använd rovor elr kålrot mera nyttiga c vitamin som apelsin, lägg dem i kokhett vatten kort koktid från 2 min ,beroende på om steka sen elr mos

Smygar in ett svar:
Kanske Johanna-Marie kunna använde kålrot olika rovor istället för potatis!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Storlek på Land
« Svar #41 skrivet: 13 nov-21 kl 12:43 »
Nu tycker jag ämnet börjar dra iväg mot "Liv och Hälsa" i stället för att resonera om storleken på land.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Storlek på Land
« Svar #42 skrivet: 14 nov-21 kl 15:28 »
Vi, jag och min sambo, odlar på 500m2. Vilket gör oss till självförsörjande till 80% eftersom vi är vegetarianer.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser