Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering/ombyggnad husvagn  (läst 3223 gånger)

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
Renovering/ombyggnad husvagn
« skrivet: 20 sep-21 kl 10:16 »
Hej på er! Jag går i tankarna att renovera/bygga om en Hobby 545 TL Prestige från -87 jag kommit över. Har alltid velat leva lite halvt off-the-grid.

Planen är att göra den till åretomboende och bibehålla den registrerade vikten. I dagsläget har jag konstaterat att det läcker i de flesta tätningarna. Fuktskador finns här och var invändigt. Elen har troligen ett jordningsfel någonstans också och borde dras om helt och hållet. Men 220V systemet funkar för uttagen iaf. I dagsläget ser planen därför ut som följer:

  • Rengöra utvändigt, plocka bort så mycket jag kan inklusive fönster, täta med papp och sprejmåla allt med båtfärg
  • Göra om tätningarna utvändigt. Kommer använda butyl fog. Verkar vara det som används på vagnar efter lite efterforskning. Gastätt och mjukt
  • Riva ut möblemanget sektion för sektion. Eventuellt stötta med byggnadsstöttor. Riva ut innertaket och väggar. Eventuellt byta golvet om det ruttnat
  • XPS plattor och fogskum som limning/isolering av skrymslen till taket. Funderar på glasfiber till väggarna då det är lite ljuddämpande också. Annars blir det XPS och fogskum där med. Golvet blir också XPS platta, om än lite tunnare. Måste måtta så att det är någotsånär ståhöjd när allt är klart
  • Kommer plocka ut inredningen försiktigt med mycket foton och mätning. Lär använda delarna som mall och bygga nytt av spånskivor och/eller plywood
  • Idag finns ett kylskåp och värmesystem jag vill bevara om det funkar. Eldragningen har jag noll och inga diagram på, så det måste jag också lista ut

Går i planen att använda ett spiketält som fästpunkt för ett fast tak över vagnen samt utrymme för solcellspaneler, batterier, vatten, dusch, och förråd. Toalett bli antingen kopplat till en grannkåk eller bränntoa. Gråvatten drar jag till grannkåken på något sätt så att det inte fryser på vintern. Men så långt har jag inte kommit än i mina tankar.

Om ni har tips är det bara att höra av sig. Har kikat lite på gamla trådar i ämnet här på forumet som inspiration.

Och om någon har material för Hobbyvagnar 1987-90 så peta gärna på mig. Är i stort behov av diagram och manualer!

Väl mött,
Leovinus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #1 skrivet: 20 sep-21 kl 11:43 »
Tänk på att när en husvagn är fuktskadad så är det oftast så att reglarna som sitter i hörnen är helt ruttna. Ställ vagnen under ett provisoriskt tak, ta bort listerna och vik försiktigt ut plåten.


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #2 skrivet: 20 sep-21 kl 11:58 »
Så vitt jag vet så har det aldrig funnits några elschemor för Hobby husvagnar (en bekant hade en sådan förut, och lade ner mycket fruktlöst arbete på att försöka få tag på dokumentation). Så det blir nog till att dokumentera installationerna och rita upp ett schema själv.

Åtminstone senare vagnar av det märket (andra halvan av 90-talet) har ett rykte om sig att ha mycket hafsigt hopkomna elsystem, det gäller både 12 V- och 230 V -systemen. Vanligt med både montageslarv och direkt hårresande märkliga kopplingar från fabrik.
Den vagn som min bekant hade, var försedd med ett luftvärmande värmesystem, en enda värmeapparat som kunde drivas med valfritt el eller gasol. Han fick byta några reläer som gick sönder på styrkortet i värmaren. Pga vagnens dåliga isolering, blev det ganska dyrt att hålla den uppvärmd vintertid.

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #3 skrivet: 20 sep-21 kl 12:57 »
Tänk på att när en husvagn är fuktskadad så är det oftast så att reglarna som sitter i hörnen är helt ruttna. Ställ vagnen under ett provisoriskt tak, ta bort listerna och vik försiktigt ut plåten.

Gudars ja, det läcker ifrån nästan allt där det tänkas kan. Som Torbjörn skriver är heller inget i husvagnen direkt väl sammansatt. Men så har den stått oskyddad i två år också. Jag tänker att det är ett skal man får bygga om helt och hållet. Har en lada jag kommer kunna jobba i som tur är.

Det jag funderar på kring isoleringen är egentligen hur jag ska tänka kring fuktspärr m.m.. Ytskiktet är ju aluminium (vad taket är vet jag inte, också aluminium?) och därför kommer kondens bildas på insidan. Tänker att lufttätt med XPS borde funka, med fogskum rikligt både som limning och i skrymslen. Ett lager plywood ovanpå?

Kanske ska göras som med vanlig innerisolering. Regla upp direkt an, XPS skivor, vertikala reglar och glasfiber?

Sen är det klart att man måste tänka på ventilering. De befintliga luftintagen och forcerad ut genom fläkt med fuktsensor.

Just fukten har jag som fastnat vid.

Så vitt jag vet så har det aldrig funnits några elschemor för Hobby husvagnar (en bekant hade en sådan förut, och lade ner mycket fruktlöst arbete på att försöka få tag på dokumentation). Så det blir nog till att dokumentera installationerna och rita upp ett schema själv.

Åtminstone senare vagnar av det märket (andra halvan av 90-talet) har ett rykte om sig att ha mycket hafsigt hopkomna elsystem, det gäller både 12 V- och 230 V -systemen. Vanligt med både montageslarv och direkt hårresande märkliga kopplingar från fabrik.
Den vagn som min bekant hade, var försedd med ett luftvärmande värmesystem, en enda värmeapparat som kunde drivas med valfritt el eller gasol. Han fick byta några reläer som gick sönder på styrkortet i värmaren. Pga vagnens dåliga isolering, blev det ganska dyrt att hålla den uppvärmd vintertid.

Bra att du sa det, har försökt jaga på själv utan framgång ett tag nu. Lär väl få rita ett själv. Eller göra om allt från scratch mer eller mindre efter eget huvud. Så fort jag får den in i ladan hos min vän ska jag riva ut inredningen och se vad allt är i för skick. Är ramen bra så blir det ett renoveringsobjekt där mer eller mindre allt utom skalet lär få bytas, med ordentligt med tilläggsisolering.

Värmesystemet verkar ju faktiskt händigt, ett liknande som din vän. Med elpatron och gasvärmare på samma kretslopp. Det är främst det jag försöker se om det funkar nu för att riva ut fukten ur vagnen då det går element hela vägen runt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #4 skrivet: 20 sep-21 kl 14:32 »
Det borde vara aluminium i taket, det är det vanliga. Kondens är inga problem då väggarna är täta, problemet är skarvarna mellan väggar och tak. När det kommer in fukt så blir det kvar och trät blir pulver.

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #5 skrivet: 20 sep-21 kl 15:35 »
Det borde vara aluminium i taket, det är det vanliga. Kondens är inga problem då väggarna är täta, problemet är skarvarna mellan väggar och tak. När det kommer in fukt så blir det kvar och trät blir pulver.

Dåså, då kan jag släppa det. Såg alla bra tips du m.fl. gav i en annan tråd på samma ämne angående reglar och byta sektionsvis etc. Väldigt tacksamt med bra tips sådär!

För nyfikna finns den tråden här https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195995.0
« Senast ändrad: 20 sep-21 kl 16:16 av Leovinus »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #6 skrivet: 20 sep-21 kl 16:03 »
Ja, det finns många tips på forumet, bara man hittar dem. På det här forumet har det tjatats om både det ena och det andra ;D

Lycka till förresten :)

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #7 skrivet: 20 sep-21 kl 17:39 »
Tack! Det ska blir riktigt kul. Oavsett hur långt jag kommer så lär jag mig något känner jag. Så det ska bli roligt.

Har du självt hålla på med sånt här? Tänker med alla bra tips du gett i olika trådar?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #8 skrivet: 20 sep-21 kl 18:17 »
Om du ser en massa fukt, så kolla igenom den noga och se om det är lönt att laga den.
Har skrotat flera stycken som inte såg fuktskadade ut, men var totalt slut.
Om Hobby är dåligt isolerade som en del säger, kanske det vore bättre med en Polar, som är gjorda för vinterklimat.
Har du möjlighet så väg den tom för att se hur fuktig den är, jag vägde en helt tom vagn utan dynor och gardiner, det blev några hundra kilo överlass.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #9 skrivet: 20 sep-21 kl 22:38 »

Har du möjlighet så väg den tom för att se hur fuktig den är, jag vägde en helt tom vagn utan dynor och gardiner, det blev några hundra kilo överlass.

Det var en smart ide att väga vagnen, det skulle ju rädda en från felköp om man svängde förbi polisens vågstation.

Men en vagn som har flera hundra kilo i överlast på fukt skvalpar det nog om...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #10 skrivet: 20 sep-21 kl 22:59 »

Har du självt hålla på med sånt här? Tänker med alla bra tips du gett i olika trådar?

Har provat på allt möjligt, men är inte expert på något (nåja, några smala områden kanske). Och så är jag inte konsekvent eftersom jag gärna varnar andra för att göra fel jag gjort, fastän jag vet att man lär rätt bra av egna misstag. Men det är billigare att lära av andras...

När jag reparerade och byggde om en husvagn (har bara gjort det en gång) så fick jag några tips av Dags husvagnar i Norrköping. De sålde och reparerade husvagnar, och jag köpte husvagnsaluminiumplåt av dem. Satte igen ett par fönster och ville ha samma mönster på plåten som husvagnen hade. Jag hade gjort plåtjobb innan, men det var en bra påminnelse jag fick av dem att man skall vara försiktig när man viker ut plåten så man inte får veck på den för det kommer synas sedan. Man spacklar ju inte en husvagn i aluminium.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #11 skrivet: 21 sep-21 kl 08:29 »
Det var en smart ide att väga vagnen, det skulle ju rädda en från felköp om man svängde förbi polisens vågstation.

Men en vagn som har flera hundra kilo i överlast på fukt skvalpar det nog om...

Inge skvalp, men frigoliten är värre än en svamp på att suga upp vatten.

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #12 skrivet: 21 sep-21 kl 09:23 »
Om du ser en massa fukt, så kolla igenom den noga och se om det är lönt att laga den.
Har skrotat flera stycken som inte såg fuktskadade ut, men var totalt slut.
Om Hobby är dåligt isolerade som en del säger, kanske det vore bättre med en Polar, som är gjorda för vinterklimat.
Har du möjlighet så väg den tom för att se hur fuktig den är, jag vägde en helt tom vagn utan dynor och gardiner, det blev några hundra kilo överlass.

Ja innan jag börjar med något kommer jag att riva ut det jag ändå vill byta, och då kommer innerväggen och taket ut eftersom det redan finns fuktskador där. Sen blir det en kik på golvet också för att se hur det ligger till där nere. Är alla reglar i vagnen bara röta river jag nog av alltihop och bygger om släpet till en bromsad vagn för gårdsbruk. Tänker inte börja renovera i ett hörn och inse att jag måste bygga en vagn från scratch.

Bra tips om att väga däremot!

Är den här vagnen inget att ha skaffar jag något bättre. Med lite mer erfarenhet i ryggen kring hur de är konstruerade. Win-win.

Leovinus

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #13 skrivet: 21 sep-21 kl 09:25 »
Har provat på allt möjligt, men är inte expert på något (nåja, några smala områden kanske). Och så är jag inte konsekvent eftersom jag gärna varnar andra för att göra fel jag gjort, fastän jag vet att man lär rätt bra av egna misstag. Men det är billigare att lära av andras...

När jag reparerade och byggde om en husvagn (har bara gjort det en gång) så fick jag några tips av Dags husvagnar i Norrköping. De sålde och reparerade husvagnar, och jag köpte husvagnsaluminiumplåt av dem. Satte igen ett par fönster och ville ha samma mönster på plåten som husvagnen hade. Jag hade gjort plåtjobb innan, men det var en bra påminnelse jag fick av dem att man skall vara försiktig när man viker ut plåten så man inte får veck på den för det kommer synas sedan. Man spacklar ju inte en husvagn i aluminium.

Lite spackel har ingen dött av ;)

Men allvarligt talat lät det som bra tips. Hur gick ditt projekt? Hur omfattande blev det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #14 skrivet: 21 sep-21 kl 10:00 »
Inge skvalp, men frigoliten är värre än en svamp på att suga upp vatten.

Frigolit av fel sort kan verkligen göra det, man blir förvånad. Jag har använt cellplastspill av varierande kvalitet som flytkroppar i en katamaran, och den stod vid ett tillfälle på land och råkade få pontonerna halvfulla. När jag då tömde den så var det viss vit frigolit som låg så lågt i vattnet att nästan all flytkraft var borta. XPS-bitarna var opåverkade av vattnet.

Den husvagn jag fixade med hade skum i väggarna, så det var bara träet som svampen ätit upp, fukten hade inte kommit vidare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering/ombyggnad husvagn
« Svar #15 skrivet: 21 sep-21 kl 11:59 »
Ska den vara flyttbar så är det betydligt smidigare att bygga bostad av en Norrlandsvagn.

Eller bygga på en lastbilssläp avsedd för frystransporter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser