Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E10 (utbruten från klagotråden)  (läst 11202 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #40 skrivet: 16 aug-21 kl 10:03 »
Och det behöver ju inte vara fossilt bränsle, biobränsle fungerar ju också.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #41 skrivet: 16 aug-21 kl 10:17 »
Den blir sämre, precis som med en bil med förbränningsmotor.
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #42 skrivet: 16 aug-21 kl 10:25 »
Elbilen går väl oxå att ladda på macken, ofta hemma/vid fastarbetsplats/ fritidshus och dessutom stundtals gratis vid ett köpcentrum/matställe,  Den stora skillnaden är att man inte kan ha en reservdunk för de tillfällen då batteriet inte räcker, jag ska åka drygt 22mil  med släp nu och vet inte om det hadde gått med en elbil?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #43 skrivet: 16 aug-21 kl 10:28 »
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare

Man kan stanna till på elbilsmacken också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #44 skrivet: 16 aug-21 kl 12:30 »
men om utgår från räckvidden är 6 mil det är minus 10 com strömmen tar slut efter 4,5 mil då måste man kolla termometern innan man åker med en elbil om du åker bensin eller diesel så stannar du på macken och tankar sedan åker du vidare
Nja... elbilen står ju förhoppningsvis ändå ipluggad och förvärmd när man tar den. De som har elbil vet ganska ofta om hur långt de klarar sig med.


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #45 skrivet: 16 aug-21 kl 12:45 »
...jag ska åka drygt 22mil  med släp nu och vet inte om det hadde gått med en elbil?

22mil totalt är ingen omöjlighet även om de är tomt batteri när man kommer fram. Men däremot om du lägger till 30min laddning så klarar de flesta nya bilar det.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #46 skrivet: 16 aug-21 kl 14:47 »
Alla elbilar jag känner till som går att köpa idag har elvärme eller värmepump.
Men det är ett väldigt kompetent tillskott att sätta en Fossilvärmare. Där är mycket energi i en liter fossilvätska

De Renault Kangoo elbilar som min kommun har ett antal av,  har både elvärmare och dieselvärmare. Dock är det lite svårt att få igång dieselvärmaren, knapp som är väl gömd på ett ologiskt ställe, och anvisningar är ännu bättre gömda i instruktionsboken och omöjliga att hitta vid en snabb genomläsning, så okunniga förare kör ofta bara med elvärmen och blir oväntat stående med batteritorsk.

Ännu äldre Renault (Clio/Express från 90-talet) har bara en bensinvärmare, ingen elvärme alls.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #47 skrivet: 16 aug-21 kl 19:18 »
22mil totalt är ingen omöjlighet även om de är tomt batteri när man kommer fram. Men däremot om du lägger till 30min laddning så klarar de flesta nya bilar det.

Det är nog lite svårt med 22 mil om man har ett lite större släp efter. Och de flesta elbilar som har krok får knappt dra något.

Men helt klart, snabbladda 20-30 minuter är ju inget oöverstigligt hinder om det är få gånger man behöver göra det.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #48 skrivet: 16 aug-21 kl 19:35 »
Dessa får dra minst 1500kg
Tesla model x
Audi e tron
Mb eqc
Ionity 5
Kia ev 6
Tesla model y
Nissan ariya
Volvo xc40

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #49 skrivet: 16 aug-21 kl 22:32 »
Det är nog lite svårt med 22 mil om man har ett lite större släp efter. Och de flesta elbilar som har krok får knappt dra något.

Men helt klart, snabbladda 20-30 minuter är ju inget oöverstigligt hinder om det är få gånger man behöver göra det.
Jag har inget större släp, får bara lasta 700 kg på släpet bakom fabian. Har inte sett någon möjlighet att snabbladda den väg jag for i dag, men det hinner förhoppningsvis ändra sig innan det är dax för bilbyte.
På Rv 35 mellan Linköping och E22an har jag inte sett en enda laddare, men det ska tydligen finnas ett par på nått torg i Åtvid men jag far inte in på nått torg i onödan med bil och släp för att kolla efter laddare.

En bil som inte ens får dra ett ton känns inte som ett alternativ för mig, då får jag nog fortsätta med förbränningsmotorer till det finns användbara bruksbilar med andra energikällor än diesel och bensin.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #50 skrivet: 17 aug-21 kl 08:59 »
Laddare "ser" man inte. De kollar man oftast upp på tex uppladdning.nu
Ang din sträcka så tror jag inte de är något större problem.
Lite beroende på vilken bil man kör men ändå

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #51 skrivet: 17 aug-21 kl 09:19 »
Jag har inget större släp, får bara lasta 700 kg på släpet bakom fabian. Har inte sett någon möjlighet att snabbladda den väg jag for i dag, men det hinner förhoppningsvis ändra sig innan det är dax för bilbyte.
På Rv 35 mellan Linköping och E22an har jag inte sett en enda laddare, men det ska tydligen finnas ett par på nått torg i Åtvid men jag far inte in på nått torg i onödan med bil och släp för att kolla efter laddare.

En bil som inte ens får dra ett ton känns inte som ett alternativ för mig, då får jag nog fortsätta med förbränningsmotorer till det finns användbara bruksbilar med andra energikällor än diesel och bensin.

Man får helt enkelt se till att vara öppen för nya möjligheter istället för att se dom hot och besvärligheter.

Fordonbränsle som vi ser på det i dag är på väg bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #52 skrivet: 17 aug-21 kl 09:48 »
Dessa får dra minst 1500kg
Tesla model x
Audi e tron
Mb eqc
Ionity 5
Kia ev 6
Tesla model y
Nissan ariya
Volvo xc40

Bra att det finns några, men det är bara en liten hake. Priset gör det rätt jobbigt att byta till el.

När det gäller räckvidden har vi i familjen två helt skilda körmönster, och elbil skulle passa bra för den bil som går dagligen med mellan 4 och 12 mil per dag. Skulle undantagsvis behöva laddas borta. Funderar starkt på en begagnad Leaf eller liknande.

Den andra går oftast långresor med båt efter och då släpan inte är så aerodynamisk som en modern elbil så halverar man körsträckan. Blir extremt dyrt inköp om jag skall ha en elbil som klarar ens enkel resa på en laddning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #53 skrivet: 17 aug-21 kl 10:06 »
Kör du mellan 4 och 12 mil idag per dag så hade jag köpt en  elbil snabbare än nästa inlägg kommer.
Med tanke på sträckan så har ni väl ganska moderna bilar redan idag?

4mil med 2kwh förbrukning  och elpris på 1kr /kwh x 48veckor x 5dagar =1920kr
Kostar elen 2kr/kwh så blir det 3860kr

4mil x 1liter per mil 17kr per l x 48veckor x 5dagar=16320

El 12mil 2kr/kwh 11520kr
Fossilt 12mil 48960kr
I extremfallet betalat du runt 40k extra per år för bränsle.

Även om bilen bara drar 0.5liter per mil så är det en ganska stor skillnad.
« Senast ändrad: 17 aug-21 kl 10:23 av Alexn72 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #54 skrivet: 17 aug-21 kl 10:14 »
Lillbilen som går kortsträckorna är en diesel som drar 0,4 l/mil, och den går ett par år till utan problem men har inget direkt andrahandsvärde, så inte ens en Leaf för under 100 000 är ekonomiskt motiverat. Men hade jag den summan i madrassen skulle jag byta i alla fall. Och sätta upp solceller.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #55 skrivet: 25 aug-21 kl 12:45 »
Den här tråden har tydligen gradvis bytt ämne och övergått till att röra sig om elektrisk fordonsdrift.
Jag tar mig friheten att återgå till E10-frågan.

Av en intressant artikel i Industritidningen Norden, http://runeberg.org/indunord/1924/0119.html , framgår att Frankrike planerade att införa E10 redan 1921, alltså för 100 år sedan. Den gången föll det hela på att franska spritfabriker inte kunde leverera vattenfri etanol, och de tillsatser som behövdes för att få en stabil blandning mellan vattenhaltig etanol och bensin, var för dyra eller svåråtkomliga under rådande krisläge ett par år efter första världskriget.
Man genomförde i alla fall prov, bl a en stor biltävling då det kördes på vattenhaltig E10 med dyra stabiliseringsmedel, och kunde konstatera, i likhet med dagens moderna erfarenheter som ju finns teoretiskt förklarade tidigare i denna tråd, både lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt än på ren bensin.
Pga svårigheterna med stabiliseringsmedlen och vattenhalten bestämde sig franska myndigheter istället för att satsa på ett bränsle som med modernt språkbruk skulle kallas E50, alltså i stort sett lika delar etanol och bensin, en sådan blandning blir nämligen stabil utan tillsatser även om etanolen är vattenhaltig. På den tiden benämndes det bränslet "le carburant national".
Något år senare när fransk industri kunde få fram vattenfri etanol i stor skala, övervägde man att gå ner till 25-30 % etanolinblandning i bränslet för att kunna köra befintliga bensinmotorer utan nämnvärda ändringar, dvs ett bränsle motsvarande den svenska lättbentylen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #56 skrivet: 25 aug-21 kl 14:43 »

Pga svårigheterna med stabiliseringsmedlen och vattenhalten bestämde sig franska myndigheter istället för att satsa på ett bränsle som med modernt språkbruk skulle kallas E50, alltså i stort sett lika delar etanol och bensin, en sådan blandning blir nämligen stabil utan tillsatser även om etanolen är vattenhaltig.

Det där var intressant, och mysko. Känns ju konstigt att 50/50-blandning skulle gå bra. Vet du om E85 går utan tillsatser också?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #57 skrivet: 25 aug-21 kl 15:43 »
Dagens E85 innehåller en del tillsatser (främst MTBE och isobutanol). Jag misstänker att orsaken till att de krävs nuförtiden är att dagens bensin är mindre blandningsvillig än den som fanns för 100 år sedan, eftersom halterna av cancerframkallande s k cykliska eller aromatiska kolväten (bensenringar) är mindre numera. Av allt att döma ska tillsatserna också fylla en funktion som denatureringsmedel, det får inte vara alltför enkelt att göra drickbar sprit av E85.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #58 skrivet: 25 aug-21 kl 16:11 »
Ja, de skrev ju t ex att bensol var bra för att det skulle blandas.

Jag tankade bensinbilen i går och valde 98 för att jag inte ville ha etanol, men medan jag står där så ser jag att de har 10% i den också.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #59 skrivet: 27 sep-21 kl 19:06 »
Nu har jag kört närmare 500 mil med E10. Mycket riktigt som förespåtts har förbrukningen  ökat. från 0.70 till 0.71 blandad körning. eller 1 dl per 10 mil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser