Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsätta drottning I drottninglöst samhälle.  (läst 740 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Tillsätta drottning I drottninglöst samhälle.
« skrivet: 28 jun-21 kl 13:46 »
I ett av mina samhällen försvann drottningen för flera veckor sedan. Samhället drog upp flera drottningceller och jag räddade undan två till en liten avläggare. Nu verkar det inte finnas någon drottning I modersamhället men i lilla avläggaren har jag en äggläggande drottning.
Jag skall ge modersamhället en vecka till för att se om det dyker upp en äggläggande drottning. Skulle der inte vara så hur tillsätter jag en ny drottning på smidigaste sätt? Bara Iiutätningsbur? Eller ska jag ha en annan strategi?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tillsätta drottning I drottninglöst samhälle.
« Svar #1 skrivet: 28 jun-21 kl 21:47 »
Kan du flytta över en kaka med ägg från avläggaren och se vad dom viselösa gör?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Tillsätta drottning I drottninglöst samhälle.
« Svar #2 skrivet: 29 jun-21 kl 08:56 »
Kan jag göra för att vara säker på att de inte har någon drottning.  Men då jag har den lilla avläggaren som drottningreserv tänkte jag slå ihop dessa samhällen igen om det nu saknas drottning. Då kommer de igång fortare än om de skall dra upp ytterligare drottningar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsätta drottning I drottninglöst samhälle.
« Svar #3 skrivet: 29 jun-21 kl 15:03 »
Om samhället är utan drottning så har det varit det redan en längre tid. Så jag skulle inte vänta ens en vecka. När några arbetsbin börjar lägga ägg blir allt svårare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser