Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mår mitt fruktträd?  (läst 2073 gånger)

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
Hur mår mitt fruktträd?
« skrivet: 31 jan-22 kl 11:03 »
Jag köpt ett torp och ny väntar vi till våren för att se vilka blommor och bär som finns på tomten, vi vet faktiskt inte.
Ett träd som ser ut som ett plommonträd har en gren som är avbruten 1 meter från stammen, det sitter en svamp på grenen och sav eller kåda rinner flödigt.
Kan ni titta på bilden och ge mig råd om vad jag köra för att göra trädet gladare?


anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-22 kl 11:39 »

Det ser ut till att vara en Björk och inte ett fruktträd! Har ni löv kvar på marken?
Se efter löv i närheten av trädet och ni vill kunna fastställa vilket träd det är eller ni kan vänta till våran är här (när de första blad är på väg)!
Jag ville oansett vilket träd det är såga bort själva grenen för ett glad och trivsamt träd!
Bästa tiden är JAS (ta bort grenen i Juli, Augusti eller september) ifall att det är björk!
Om det skulle visa sig att vara ett plommon träd ni har skal det helst inte beskäras men vid undantag på hösten!
« Senast ändrad: 31 jan-22 kl 11:55 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-22 kl 12:15 »
Det ser ut till att vara en Björk och inte ett fruktträd! Har ni löv kvar på marken?
Se efter löv i närheten av trädet och ni vill kunna fastställa vilket träd det är eller ni kan vänta till våran är här (när de första blad är på väg)!
Jag ville oansett vilket träd det är såga bort själva grenen för ett glad och trivsamt träd!
Bästa tiden är JAS (ta bort grenen i Juli, Augusti eller september) ifall att det är björk!
Om det skulle visa sig att vara ett plommon träd ni har skal det helst inte beskäras men vid undantag på hösten!
Ojdå, har jag så dålig koll!
Kanske önsketänkande från min sida.
Ser inga löv konstigt nog.
Då väntar jag till hösten och snyggar till det...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #3 skrivet: 31 jan-22 kl 12:21 »
Ojdå, har jag så dålig koll!
Kanske önsketänkande från min sida.
Ser inga löv konstigt nog.
Då väntar jag till hösten och snyggar till det...
I mina ögon ser det inte ut som en björk.
Dock ska du inte göra något nu.
Den har sår, och det gör allt för att läka det själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #4 skrivet: 31 jan-22 kl 16:24 »
Björk?!!?  ;D

Bilden jag ser är av ett fruktträd, med påväxt av lav. Inget att åtgärda nu...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #5 skrivet: 31 jan-22 kl 17:02 »
Det ser ut till att vara en Björk och inte ett fruktträd! Har ni löv kvar på marken?
Se efter löv i närheten av trädet och ni vill kunna fastställa vilket träd det är eller ni kan vänta till våran är här (när de första blad är på väg)!
Jag ville oansett vilket träd det är såga bort själva grenen för ett glad och trivsamt träd!
Bästa tiden är JAS (ta bort grenen i Juli, Augusti eller september) ifall att det är björk!
Om det skulle visa sig att vara ett plommon träd ni har skal det helst inte beskäras men vid undantag på hösten!
Det är ett troligt plommon, den sortens kåda förekommer inte på björk och stammens färg tyder inte heller på björk.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-22 kl 19:45 »
I mina ögon ser det inte ut som en björk.
Dock ska du inte göra något nu.
Den har sår, och det gör allt för att läka det själv.
Jag föreställer mig att svampen angriper stammen, ska jag inte såga av grenen till ett rent snitt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #7 skrivet: 31 jan-22 kl 20:05 »
Jag föreställer mig att svampen angriper stammen, ska jag inte såga av grenen till ett rent snitt?
Jo det kan du göra.
Men det ska vara efter frukterna mognat. Nu är det samma sak som att skära av ditt ben och inte ha tillräckligt med förbandsutrustning.
Täck sedan skadan med vax eller annat lämpligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #8 skrivet: 31 jan-22 kl 23:09 »
Jo det kan du göra.
Men det ska vara efter frukterna mognat. Nu är det samma sak som att skära av ditt ben och inte ha tillräckligt med förbandsutrustning.
Täck sedan skadan med vax eller annat lämpligt.
Vilken liknelse!  :'(
Tack för info.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #9 skrivet: 31 jan-22 kl 23:21 »
 Undrar om det inte är en typ av körsbär.
Den kådan trädet släpper liknar den på trädet här.
 Lättast att se på barken. Brukar vara ganska slät och med horisontella linjer som är lite skrovliga o förhöjda.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #10 skrivet: 01 feb-22 kl 00:25 »
Undrar om det inte är en typ av körsbär.
Den kådan trädet släpper liknar den på trädet här.
 Lättast att se på barken. Brukar vara ganska slät och med horisontella linjer som är lite skrovliga o förhöjda.
Vi får se till hösten!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #11 skrivet: 01 feb-22 kl 21:17 »
Glöm inte att världens bästa ympvax till trädenas sår heter bivax, E901...  ;)

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-901---bivax
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur mår mitt fruktträd?
« Svar #12 skrivet: 08 feb-22 kl 22:41 »
Glöm inte att världens bästa ympvax till trädenas sår heter bivax, E901...  ;)

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-901---bivax
Perfekt, för det har jag redan hemma!
Då slipper jag köpa...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser